Tampere
29 Mar, Friday
2° C

Proakatemian esseepankki

Kannattaako kaupassakäynti enää?



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Taloussanomien sivuilta tuli minua vastaan uutinen uudesta bisneksestä, mikä kuulostaa kyllä erittäin mielenkiintoiselta. Tuotantotaloustieteilijä opiskelija Juhani Järvensivu, on perustanut yrityksen nimeltä Fiksu Ruoka Oy:n, minkä liikeidea on kuljettaa parasta ennen päiväyksen juuri ylittäneitä tuotteita suoraan kuluttajan ovelle. Tuotteet myydään alennuksella, jolloinka kuljetusmaksusta huolimatta ne jäävät asiakkaalle edullisemmaksi, kuin samat tuotteen kaupasta haettuna. Idea on kaikessa kauneudessaan hyvin simppeli, mikä tekeekin siitä hyvän. Tässä on yksi parhaista esimerkeistä, missä todella toimii win-win tilanne, ja kaikki osapuolet hyötyvät. Kauppiaat joutuvat maksaa tuotteidensa hävityksestä, mikäli ne eivät ole menneet kaupaksi. Fiksu Ruoka Oy maksaa kuitenkin vähäsen kaupoille siitä, että hakee ne pois, vaikka myikin sitten eteenpäin. Kauppiaalle tämä on iso asia, sillä miinusmerkkinen tuotteiden hävitys, käännetäänkin plusmerkkiseksi myynniksi. Lisäksi tällä on työllistävä vaikutus, sillä se on mahdollistanut uuden kannattavan yrityksen perustamisen, Fiksu Ruoka Oy:n.

Uskoisin että Juhanin suurin kohderyhmä on opiskelijat, sekä eläkeläiset. Opiskelijat varmasti löytävät palvelun pian nopeasti, ja pelkkä puskaradio tulee varmasti tekemään yritystä tunnetuksi. Suurin haaste on varmasti se, miten saada myös eläkeläiset kokemaan palvelu omakseen. Monelle netti ei ole lainkaan tuttu, eikä ole tällainen toimintamallikaan. Varmasti Juhani on miettinyt myös tähän ongelmaan keinoja, ja tuore yritys tulee olemaan kovassa kasvussa.

Paljon riittää varmasti myös haasteita, sillä suurimmat kilpailijat ovat samoja kauppaketjuja, jotka myyvät tuotteita myös Fiksu Ruoka Oy:lle. Asetelma onkin mielenkiintoinen, sillä yhteistyökumppanit jotka mahdollistavat koko toiminnan, ovat myös suurimmat kilpailijat. Kaupathan kilpailevat nyt tätä ideaa vastaan punaisilla huomiolapuilla. -30% ja -50% tarrat tuotteissa ovatkin jokaiselle kuluttajalle varmasti tuttuja. Mikäli kaupat keksivät keinon myidä erittäin tehokkaasti kaikki tuotteensa jotka ovat pilaantumassa, tulee Fiksu Ruoka Oy:n valikoima supistumaan radikaalisti. Tämä heikentäisi merkittävästi kuluttajan saamaa hyötyä, ja asettaisi kysymyksen ajankohtaiseksi; kannattaako toimintaa jatkaa? Kolikolla on myös kääntöpuolensa, ja mikäli yritys löytää riittävän tehokkaan keinon kerätä kaikki vanhentuvat tuotteet kaupoilta, laajenee sen valikoima ja isoa kasvua on luvassa. Kun toiminta laajenee, pystytään varmasti kauppojen kanssa tehdä “joko tai” sopimuksia. Kaupat joutuvat valitsemaan, joko he myyjät itse tuotteitaan alennuksilla ja maksavat hävittämisestä, tai Fiksu Ruoka hakee kaikki tuotteet ja pitää myöskin voitot. Toivottavasti tällainen neuvotteluasetelma tulee jossain kohtaa mahdolliseksi.

Mielenkiinnolla jään tilannetta seuraamaan, ja toivonkin tuoreelle yrittäjälle kasvavaa liiketoimintaa ja onnea tuleviin koitoksiin. On erittäin hienoa, että tällaisia innovaatioita lähdetään rohkeasti toteuttamaan. Itse tulen ainakin yrityksen palvelua kokeilemaan.

https://www.is.fi/taloussanomat/yrittaja/art-2000005499733.html

Elina Ranta, Julkaistu: 25.12.2017 10:02 

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close