Kaikkien Antti

15.05.19 Esseen kirjoittaja: Anni Minkkinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Antti Tapani
Kirjan kirjoittaja: Anton Vanha-Majamaa, Antti Aro, Antti Tuisku
Kategoriat: Myynti, asiakkuudet ja verkostot

Suomen suosituin poppari, mieslaulaja, vuoden esiintyjä. Antti Tuisku – nimi, jonka kaikki suomalaiset tuntevat. Antti Tuisku nousi koko kansan tietoisuuteen vuonna 2003 Idolsin ensimmäisellä kaudella. Sympaattinen ja iloinen Lapin poika Antti valloitti suomalaisten sydämet kilpailussa ja vaikka hän ei tosi-tv-kilpailua voittanutkaan, on hän jäänyt ikuisesti kaikkien suomalaisten mieleen. Idols-kilpailun kolmas sija ei jäänyt Tuiskun ainoaksi saavutukseksi, vaan hänen ensimmäinen albuminsa myi heti tuplaplatinaa ja tämän jälkeen jokainen hänen kymmenestä julkaistusta albumista on myynyt vähintään kultaa. Antti Tuiskun albumeita on myyty yhteensä yli 300 000 kappaletta ja hän on voittanut useita Emma-patsaita, mm. vuoden miessolisti-palkinnon, vuoden albumin ja vuoden pop-albumina sekä vuoden live-Emman.

 

Antti Tuisku on kiistatta yksi Suomen menestyneimmistä ja suosituimmista poppareista. Menestys ei kuitenkaan ole tullut helposti, Tuisku on saanut myös osakseen paljon vihaa ja vastoinkäymisiä urallaan. Antti Tuisku on juuri sellainen henkilö, jota on helppo rakastaa, mutta myös helppo vihata. Miksi joku ihminen voi herättää kansassa niin paljon tunteita ääripäästä toiseen? Kyseessä on Tuiskun erottuva persoona, jossa on monia piirteitä, jotka ovat samaistuttavia, mutta myös sellaisia, jotka ärsyttävät tiettyjä henkilöitä.

 

Rovaniemeltä, Lapin pohjolasta kotoisin oleva hymyilevä ja sympaattinen maalaispoika. Tuisku puhuu reippaasti murtaen mietä ja sietä, kertoo tarinoita Lapin talvesta ja siitä, miten nuorena ajettiin kylää ympäri auton popit takapenkillä pauhaten. Antti rakastaa Suomen luontoa ja puhuu sen puhtauden ja ainutlaatuisuuden puolesta. Hiihtäminen on hänelle rakas harrastus niin liikuntaharrastuksena, kuin sohvalla kotikatsomossa Suomen maajoukkuetta kannattaen. Hän käy Prismassa ja ostaa sieltä samaa maitoa ja ruisleipää kuin moni muukin tavallinen suomalainen ja käy saunassa lähes joka päivä. Ihanan samaistuttavaa ja aitoa. Antti vaikuttaa juuri tyypilliseltä suomalaiselta mieheltä, joka ei tavallisuudellaan ärsytä yhtään ketään. Paitsi että tavanomaisuutensa lisäksi hän on kuitenkin suuresti normaalista perus-Perasta poikkeava.

 

Antti on mies, joka tykkää tanssia. Ja hän tanssii niin sensuellisti ja häpeilemättä, että vannoutuneimpia kukkahattutätejä hirvittää. Hänen lauluäänensä on totuttua miesääntä korkeampi ja hän tekee tanssittavaa diskopoppia. Ei rustiikkista mies ja kitara -musiikkia, jossa vaivutaan melankoliaan ja puretaan syntyjä syviä. Tuiskun musiikki on kevyttä, tanssittavaa ja pyllyn pyörimään pistävää rehellistä poppia. Antti Tuisku pukeutuu näyttävästi ja uudistaa tyyliään persoonallisesti säännöllisin väliajoin. Välillä hänen hiuksensa ovat punaiset, välillä siniset tai välillä platinanvaaleat. Kulmakarvat on nypitty ja koko fyysinen olemus todella huoliteltu. Hän on fyysisesti hyvässä kunnossa eikä hän häpeile esitellä tiukkaa kroppaansa tavoilla, joilla vain esineellistetyt naislaulajat on populaarikulttuurissa totuttu näkemään.

 

Ja tämä jos mikä monia ärsyttää. Antti Tuisku on samalla niin tuttu ja samaistuttava, mutta samalla niin kaukana oleva maailmanluokan kiillotettu pop-tähti. Ehkä juuri tämä kahden eri puolen väleissä taiteilu tekeekin Antti Tuiskusta niin kiinnostavan henkilöbrändin. Hän herättää monenlaisia vahvoja tunteita ja sen takia jää niin hyvin monien mieleen. Hänen brändinsä on pitkälti itsestään rakentunut hänen oman synnynnäisen persoonansa pohjalta, mutta taustalla on myös taitavaa PR:ää ja managerointia. Antti Tuiskun elämäkerrassa kerrotaan taustoja artistikoneiston taustalta ja myös Tuiskun uraa on rakennettu usean ammattilaisen voimin. Hän kertoo kirjassa oikeiden ihmisten merkityksestä ja siitä, miten koko Antti Tuisku -brändiä ei olisi ilman rautaista tiimiä hänen taustallaan. On omalla tavallaan erikoista miettiä, miten joidenkin ihmisten ulkoinen olemus, se mitä hänestä annetaan muille ihmisille, on niin tarkkaan harkittu ja hyvin suunniteltu. Miten siihen on käytetty useiden ammattilaisten työtunteja ja panosta.

 

Mutta ilman tätä työtä ei olisi menestynyttä artistia, jonka suosio rakentuu pitkälti onnistuneeseen henkilöbrändiin artistin musikaalisen lahjakkuuden lisäksi. Antti Tuisku on esimerkiksi ollut aina todella tarkka omasta yksityiselämästään. Vaikka hänen seksuaalisesta suuntautumisestaan on liikkunut huhuja jo heti hänen uransa alkutaipaleilta asti, ei hän ole halunnut kommentoida sitä lainkaan. Se on tietoinen valinta, jota varten hän on varmasti konsultoinut monia ammattilaisia ja heidän kanssa yhdessä päättänyt valita tämän linjan. Myös elämäkerta Antti Tapani luetettiin usealle juristille ennen julkaisua, jotta kirjassa ei olisi mitään, joka voisi aiheuttaa kolahduksen Antti Tuiskun harkittuun brändiin. Se on järkevää ja suunniteltua imagon rakentamista. Tietty salaperäisyys pitää julkisuudenhenkilön kiinnostavana ja oma yksityisyys on tietysti myös julkimoille suotava.

 

Antti Tuisku on onnistunut henkilöbrändi sen takia, että hänestä löytyy monipuolisia samaistumispintoja usealle eri tyypille. On osansa ujoa maalaispoikaa, eleganttia tanssijaa, syrjittyä raukkaa, kosmopoliittia popstaraa, jalat maassa olevaa luonnossa liikkujaa, muoti-ikonia, herkkää taiteilijaa, bilekaveria, naapurin poikaa ja tyyppiä, joka on uskonut itseensä ja unelmiinsa. Antti Tuiskusta löytyy samaistumispintaa jokaiselle ja juuri siksi hän on meidän kaikkien Antti – malliesimerkki onnistuneesta henkilöbrändistä.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
Tagit: , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!