Tampere
28 Mar, Thursday
10° C

Proakatemian esseepankki

Kaavoihin kangistunut markkinointi VEKS!



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Markkinointi on kikkailupeliä, kikkailua siitä, kuka on luovin ja erottuvin. Markkinoinnin on tarkoitus saada ihmiset innostumaan, kiinnostumaan ja syttymään. Markkinointi on sitä isojen poikien painia, siinä raskaimmassa sarjassa, jossa ratkaistaan oikeat voittajat. Okei tämä on ehkä liian kova mielikuva, mutta kovin totuuspohjainen. Markkinoinnilla kun kuitenkin on tarkoitus saada ihmiset kiinnostumaan esimerkiksi uudesta puhelimesta ja tulla paikan päälle katsomaan sitä ja ostamaan se. Markkinoinnissa on hyvin pitkälle kyse luovuudesta, mikä usein jää todella heikoksi mainoksia tehdessä.

Välillä tuntuu, että nykypäivänä markkinointi on välillä jopa todella raskas paino harteilla ja yritykset pohtivat ”taas pitäisi lehteen laittaa mainos” tyyppisesti. Markkinointi pitäisi ottaa hauskanpitona, luovuuden valtakuntana, jossa pääset itse toteuttamaan itseäsi juuri haluamallasi tavalla. Tosin, siinäkin kohtaa joku kukkahattutäti tulee kertomaan, että tämä ei ole soveliasta lapsille ymsyms, mutta pointti tulee selväksi. Itselleni markkinoinnin tekeminen, kampanjan suunnittelu tai mainosvideon tekeminen tuntuu enemmän hauskanpidolta. Pääsen itse toteuttamaan itseäni, voin hassutella, mutta kuitenkin pitää asiapohjan kunnossa. Ihailen uusia mainoksia, jotka oikeasti pysäyttävät ja ovat sellaisia, joita haluaa nähdä loppuun asti.

Tässä muutama esimerkki mainoksista joista itse pidän, sekä luovuuden, että myös ajatuksia herättävän tunteen takia:

Ammuntavideo

 

 

Tuloksentuplauskirjassa löytyy paljon vinkkejä eri aloilla kokeiltaviin markkinointikikkoihin. Kirjaa ei pidä ottaa liian tosissaan ja toteuttaa asioita juuri tavalla, miten ne siellä lukevat, mutta sieltä saa erittäin hyvää inspiraatiota omaan tekemiseen. Mielestäni yksi hyvä esimerkki löytyi liittyen alaa, jossa olen työskennellyt jo vuosia, eli vapaa-ajan moottoriurheilu. Kirjassa on tarina siitä, miten he moottoripyöräkauppiaana tekisi käytettyjen moottoripyörien ilmoituksia ja pystyin samaistumaan tarinaan.

Moottoripyörälle tehdään tarina, soitetaan vanhalle omistajalle, kysytään missä hän on käynyt pyörän kanssa, millaisia reissuja tehnyt ja pyydetään muutamaa kuvaa pyörästä reissusta, hauskoja sattumuksia ja historiaa pyörän takaa. Näiden materiaalien pohjalta voimme muodostaa lyhyen tarinan myynti-ilmoitukseen, liittää siihen kuvat pyörästä nykyään, sekä yhden tai kaksi reissukuvaa. Ilmoitukseen liitetään myös omassa firmassa siihen tehdyt huollot ja tottakai pyörän perustiedot. Tämän jälkeen ilmoitusta nettisivuille ja jakoon sosiaalisen mediaan.

Näin ollaan saatu tarinoitettua pyörän historia joka koukuttaa asiakasta paljon enemmän. Tarinassa voi olla myös muutama epälooginen kohta, mutta se ei vaikuta niin pahasti uuden asiakkaan ostopäätökseen. Kun käymme läpi puhdasta faktaa pyörästä, verrattuna pyörän läpikäymiseen tarinana, emme hakemalla hae pyörästä virheitä vaan keskitymme tarinan tuomaan ajatusmaailmaan mitä itse voisin olla pyörän kanssa. Miettikää nyt itse kun menette ostamaan käytettyä autoa, etsitte siitä kaikkia pieniä virheitä, joista pääsette sanomaan. Versus se, että pääsette ajattelemaan mihin kaikkialle voitte kaverin kanssa lähteä uudella autolla ajamaan. Myydään mielikuvaa, ei tuotetta ja sama pätee markkinoinnissa. Useammin näkee yksityisten myyjien käyttävän tätä taktiikkaa myynti-ilmoituksissaan, mutta mielestäni se sopisi myös yrityksille. Eihän tätä voi jokaisesta pyörästä tehdä, mutta ne mistä löytyy mielenkiintoiset tarinat onnistuu varmasti ajan puitteissa tekemään. Tapa ei ole kallis, mutta todella erottuva vaikka onkin hieman työläämpi ja aikaa vievä.

Tässä muutama esimerkki netistä löytyvistä ilmoituksista:

Ensin hieman tarinallistettu myynti-ilmoitus, jossa löytyy myös faktoja

https://www.nettimoto.com/muu-merkki/muu-malli/2217268

Toisena ilmoitus missä ei ole mitään muuta kuin faktaa, ei mitään kerrontaa tuotteen historiasta

https://www.nettimoto.com/bmw/k/2067857#yritys=bikeworldtampere

Tässä näkyy siis raa’asti kuinka isoja eroja myynti-ilmoitusten ja sitä kautta markkinoinnin välillä löytyy. Pidän siis edellä mainittua tapaa, kertoa pieni tarina pyörästä, erittäin hyvänä. Kun asiakas tulee paikan päälle, voidaan pyörästä käydä vielä läpi huoltohistoria ja muuta tarvittavaa, mutta myynti-ilmoituksen on tarkoitus houkutella asiakas paikan päälle ja tällöin tarina on paljon houkuttelevampi.

Tuloksentuplauskirjasta löytyi siis minulle uusi tapa miettiä myynti-ilmoituksia ja sitä kautta viedä markkinointia eteenpäin. En sano, että sieltä löytyy jokaiselle yrittäjälle tai markkinoijalle oikea keino tekemiseen, mutta kirja on ehdottomasti lukemisen arvoinen ammentaakseen omaa käsitystään millä kaikilla eri tavoilla markkinointia voidaan lähteä toteuttamaan nykyistä luovemmin ja esimerkiksi kustannustehokkaammin. Kirjasta löytyy myös asteikko jokaisen esimerkin kohdalta, onko se b2b tai b2c, onko se työläs, onko se pitkäaikainen vai lyhyt kikka, mitä se voisi kustantaa ja kuinka erottuva se on muusta massasta.

Nyt irrottelemaan ja laitetaan luovuutta siihen markkinointiin!

Aihetunnisteet:
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close