Jenkkikikka upposi ämpärikansaan

11.12.16 Esseen kirjoittaja: Joni Ramu
Kirjapisteet: 1
Kirja: MTV
Kirjan kirjoittaja: Strossle
Kategoriat: Erikoistuminen toimialalle

Jenkkikikka upposi ämpärikansaan


Blogiessee

 

Kuinka moni on kuullut Black Friday’sta? Niimpä, kaikki. Se on nyt todellisesti rantautunut Suomeen. Tuntuu, että joka kanavasta työnnetään Black Friday -esitteitä ja -tarjouksia edeltävinä päivinä. Tuntuu hieman hämärältä, kuinka se on vasta nyt yhtäkkiä tullut Suomeen, onhan päivää vietetty jenkeissä jo 60-luvulta asti. Tuntuu myös, että se sopii yllättäen suomalaiseenkin ostokulttuuriin, joka on hyvin järjestelmällinen muuhun maailmaan verrattuna. Suomessa kauppojen aukioloajat ovat hyvin kapeat, vaikka niihinkin on alettu tehdä muutoksia lähivuosina. Ihmiset ovat myös tottuneet tekemään ostoksia vain tiettyinä kellonaikoina. Toisaalta, Black Friday’n tyyppiset juhlat sopivat hyvin suomalaiseen ostokulttuuriin, sillä suomalaiset haluavat saada kaiken tehtyä yhdellä kertaa alta pois. Vuoden tarpeet saa ostettua yhtenä päivänä, mikä sen parempaa?

Black Friday luotiin Yhdysvalloissa, jotta joulun sesonkimyynti saatiin käyntiin jo hyvissä ajoin ennen joulua. Se oli vuodesta se päivä, jolloin kaupat saivat yleensä käännettyä vuoden aikana tuottamansa tappion voitoksi. Black Friday’n alennukset saavat ihmisten ”ostotilan” päälle ja he virittäytyvät joululahjojen ostamisen kulttuuriin. Täydellinen idea. Kysymyksen rooliin asettuukin se, miksi vasta nyt tämä tarjouspäivä on omaksuttu Suomeen? Löytämäni artikkelin mukaan suomalaisten kiinnostus tarjouspäivää kohtaan on saatu selville google-hakujen perusteella. Vuonna 2012 suomalaiset olivat hakenut googlesta ”Black Friday”-hakua noin 16 400 kertaa. Vuotta myöhemmin hakuja oli jo 25 100. Ja kuten arvata saattaa, tänä vuonna hakuja on ollut moninkertainen määrä noihin vuosiin verrattuna.

Käyn yritystoiminnan rinnalla viikonlopputöissä sekatavaramyymälässä Tampereen keskustassa. Siellä ollessa on ollut käsittämätöntä huomata, kuinka nopeasti tällainenkin tapahtuma voidaan omaksua ja upottaa osaksi suomalaista kulttuuria. Kahdessa vuodessa jenkkien markkinointikikasta, Black Friday’sta on tehty massatapahtuma, joka saa suomalaisen ”ämpärikansan” hullaantuneeseen hurmokseen siitä tarjousten määrästä. Näin helppoako se on? Mihinköhän muuhun kikkaan me lähdetään mukaan.

 

Lähde:

http://www.mtv.fi/lifestyle/tyyli/artikkeli/black-friday-sekoittaa-shoppailijat-hurjilla-alennuksilla-rantautuuko-hysteria-suomeen/4561154

 

Julkaistu: http://pieceoftotal.blogspot.fi/2016/12/jenkkikikka-upposi-amparikansaan.html

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)

Keskustele artikkelista

4 kommenttia to “Jenkkikikka upposi ämpärikansaan”

  1. Valtteri Järviluoma sanoo:

    Oon itse huomannut ihan saman asian. Ihmeellisintä tässä on mielestäni se, miksei suomalaiset yritykset ole aiemmin tajunneet käyttää tätä ”pikku kikkaa” hyväkseen. Täydellinen tapa saada ihmiset kuluttamaan enemmän.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  2. Teemu Pinomäki sanoo:

    On muuten mielenkiintoista miksi Blackfriday nyt vasta viimevuosina alkanut kukoistamaan Suomessa. Itse olen sitä mieltä että, ensin piti kuolla ihmisiä, jonka jälkeen populaari kulttuuri tekee siitä vitsiä joka rantautuu lopulta Suomeen.

    Mutta siis alennukset, nehän on hirvittävän mahtavia! Itsehän en suostu edes ostamaan mitään ilman punasta, pinkkiä tai oranssia lappua. Ja ah nuo kaikki prosentit erinäköisineen fontteineen. Jos uskonto olis alennuksessa vois kirkkokin lähtee uuteen nousuun.

    Mutta tuntuu olevan kansan tapa (ja monen muunkin), niin mikäs siinä. Sieniboxi lähtee ainakin ens vuonna ihan hapottavalla alella!

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  3. Eelis Piipponen sanoo:

    Black friday saapuminen Suomeen ollut hienoa, mutta mitä jos mennään yhtä pitkälle kuin jenkeissä. Tallotaan ihmisten päälle ja tapellaan tuotteista, voiko Suomen kaltaisessa maassa tapahtua tällaista? Onko mielestäsi mahdollista?

    Toinen asia mikä itseäni mietityttää blackfridayssa on, että miksi osa kaupoista lyö alennukset jo torstaina? Mielestäni koko friday pointti katoaa kun osa myymälöistä lyö tuotteet päivää ennen muita alennukseen ja imee näin asiakkaat itselleen. Mielestäni sopivampaa olisi, jos tavaraa jaa yli niin jatketaan sitä myyntiä sitten lauantaina.

    Koskaan en ole vielä itse blackfridayna mihinkään kauppaan eksynyt, mutta katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan!

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  4. Waltteri Kahra sanoo:

    Olen pitkään itsekin miettinyt, miksi tämä amerikassa jo pitkät perinteet omaava tapahtuma on vasta nyt rantaunut kotimaahan. Etenkin kuin ottaa huomioon, kuinka markkinointimme ja populäärikulttuurimme ihannoi rapakon toisella puolella tapahtuvaa lähes uskonnollisesti.

    Toisaalta, ilmiö on kuitenkin ollut suomalaisille varmasti tuttu jo pitkään, koska siitä on uutisoitu vuosia, joten sen omaksuminen Suomeen on varmasti ollut helpompaa tämän takia. Suomalaiset yritykset ovat myös alkaneet mielestäni kehittymään huomattavasti markkinoinnissa ja niin sanottujen porkkanoiden asettamisesta, joten on helppo nähdä kuinka valmis formaatti on helppo istuttaa tähänkin maahan.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!