Tampere
19 Apr, Friday
-2° C

Proakatemian esseepankki

Instagram-markkinointi: yhteistyökumppanit



Kirjoittanut: Linda Kivialho - tiimistä Value.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

 

 

 

YHTEISTYÖKUMPPANIT

 

Yhteistyö bloggaajien kanssa on yrityksille melko yleistä tänä päivänä, sillä blogit ovat hyvin suosittuja alustoja ja niillä on merkittävät kävijämäärät, joten näkyvyyttä on suhteellisen helppo saada. Kunhan diili on hyvä, niin yritykselle kuin bloggaajallekin. Brändinrakennuksessa vaikuttajamarkkinointi on todella tehokas keino, sillä kun löytää vaikuttajan, jonka kohderyhmä vastaa omaa kohderyhmääsi, saavutat varmasti potentiaalisia asiakkaitasi. Tämä on erittäin hyvä markkinointitaktiikka, jota hyvin monet niin suuret kuin pienetkin yritykset käyttävät.

 

Yhteistyömuotoja on useita erilaisia ja ne ovat aina sovittavissa bloggaajan kanssa. On mahdollista, että kirjoitat itse bloggaajalle valmiin, informatiivisen mainospostauksen, jonka bloggaaja julkaisee joko IG-feedissä tai IG-storyissa. Tämän huono puoli on se, että se myös näyttää ostetulta mainokselta. Parempi vaihtoehto onkin luonnollinen mainospostaus, jonka bloggaaja itse tuotteesta / palvelusta kirjoittaa ja johon hän linkkaa profiilisi. Tällä tavalla toteutettu mainospostaus toimii huomattavasti paremmin, sillä bloggaajan kirjoittaessa tekstit yms. itse, on se seuraajakunnalle tuttu tapa. Aitous on kaiken a j o. On mahdollista myös toteuttaa bloggaajan kanssa yhteinen kollaboraatio, joka sisältää yhteisiä kilpailuja tai arvontoja, sekä mahdollisesti bloggaajalle annettu henkilökohtainen alekoodi (tämän avulla on helppo seurata bloggaajien sivuilta tulleita tuloksia). Jos liiketoimintasi on kivijalkakauppa tai -kahvila, voit kutsua bloggaajan paikalle saadaksesi lisänäkyvyyttä Instameet-tapahtuman muodossa.

 

Yhteistyö bloggaajan kanssa on mahdollista maksaa eri tavoilla. Maksu voi koostua tuotteesta tai rahasta, tai näiden yhdistelmästä, mutta mahdollista on myös maksaa provisiota myynneistä. Provisio toimii hyvin mm. silloin, kun bloggaaja saa oman alekoodinsa käyttöön. Jokainen kaupallinen yhteistyö on tietysti sovittava erikseen jokaisen bloggaajan kanssa. Tietysti mahdollisuus on myös tehdä sopimus suoraan erilaisten isompien blogialustojen kanssa, jolloin sopimus tehdään tietystä määrästä näkyvyyttä tiettyjen bloggaajien kanssa. Tämä on erittäin hyvä vaihtoehto, jos raha ei ole esteenä.

 

Tärkeää on tietysti, että bloggaajan kohderyhmä on sinulle juuri oikea, sillä muutoin tulosta ei synny. Tarkoitus on, että ostetun mainonnan keinoja seurataan analytiikalla, sillä kävijöiden määrän tulee kasvaa mainospostauksen tekemisen jälkeen. Tähän tarvitset kuitenkin bloggaajalta analytiikan tiedot ja se on hyvä sisällyttää sopimukseen jo neuvotteluvaiheessa. Jos kävijämäärä ei jostain syystä kasva, voidaan neuvotella esimerkiksi IG-storyn lisäämistä tuotteesta lukuihin nojaten. Myös seuraajien määrän tulisi kasvaa, ja sitä on helppo seurata sekä mitata. Myöskin myynnit erityisesti alekoodeilla on helppo pitää seurannassa. Tarkoitus on kuitenkin, että kaupallinen yhteistyö on molemmille osapuolille kannattavaa.

 

 

Lähteet:

https://www.hehkumarketing.com/sosiaalinen-media/miten-markkinoida-instagramissa/

Sosiaalisen median markkinoinnin trendit vuodelle 2017

Aihetunnisteet:
Kommentoi