Tampere
29 Mar, Friday
3° C

Proakatemian esseepankki

Innovaatio on moniulotteista



Kirjoittanut: Tuomas Aro-Heinilä - tiimistä Eventa.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Monesti luettuani jonkun kirjan ajattelen onko kirjan esittämä asia selitetty liiankin suppeasti. Käsittelen esseessäni innovointia ja sen tuottamista. Olen lukenut Eric Riesin The Lean Startup -kirjan. Se vaikutti minuun suuresti. Se jätti kuitenkin innovoinnista mielestäni hyvin suppean kuvan. Tässä esseessä keskustelen Tom Kelleyn The Ten Faces of Innovation -kirjan kanssa. Kelleyn kirja täydensi oivallisesti sitä suppeaa kuvaa, jonka Riesin kirja minuun jätti. Kelley havainnollistaa kauniisti kuinka innovaatiota ei edistä vain tietyntyyppinen innovoija-persoona, vaan innovointia pystyy toteuttamaan monenlaiset ihmiset.

 

En ala luettelemaan kirjassa esiteltyjä kymmentä eri innovaatiotyyppiä selittäen niitä lyhyesti. Miksi? Kirjassa ne selostetaan lyhyesti. Valitsin selostuksien pohjalta, mitkä rooleista osuvat minuun parhaiten. Luettuani kirjan totesin, että päin honkia valitsin roolit. Ja niin varmaan kävisi, jos niitä teille selostaisin. Tarkoitukseni ei myöskään ole saada lukijoita huomaamaan, mitä rooleja he edustavat.

 

En ollut ennen kirjaa miettinyt millä kaikella toiminnalla voi tukea innovaatiota. Olin mieltänyt innovaation ainaisena kokeiluna ja asiakkaan syväällisenä kuunteluprosessina. Innovaatio koostuu pienistä palikoista. On ainaisia tarkkailijoita, jotka jatkuvasti huomaavat ympäröivästä maailmastaan parannettavaa. Ovat kiinnostuneita kaikesta. Pitävät ihmisten kuuntelusta ja juttelusta ihmisten kanssa. Monesti kaupungilla kävellessäni törmään asioihin, jotka ovat tehty vaan niin päin honkia. En aina tajua, että asian innovoimisella voisi tienata. Useana päivänä viikossa käyn keskusteluja siitä kuinka jokin asia voisi olla toisin. Innovaation ytimessä onkin alku. Jokin, mistä lähteä liikkeelle. Ongelma, jonka huomaa ympäristössään voi olla yksi. Ei innovoijalla ole valmiita ratkaisuja antaa heti. Aihiota innovaatioille kuulemme päivittäin. Seuraavan kerran, kun kuulemme asian, joka meitä kiinnostaa, tartutaan siihen kiinni.

 

Innovaatioon liittyy myös johtajahenkeä. Innovaatioita suorittavalla tiimillä tulee olla innovaatio-johtaja, henkilö, joka tunnistaa tiimiläisten vahvuudet ja antaa resurssit innovaatiolle. Innovaatio-johtaja voisi kysyä itseltään, onko hän antanut tiimilleen kaiken tarvittavan: budjetin, työtilat, vapaudet toimia, luoda prototyyppejä, luvan kontaktoida asiakasyrityksiä, mennä sinne syvään päätyyn vaikka hänellä ei olisi täyttä luottoa asian onnistumisesta. Miksi pitäisikään olla? Ei innovaatiot aina suoriltaan hyviltä kuulosta. Kirjassa kerrottiin vetoketjun tarina. Lyhykäisyydessään alkuperäinen nimi oli hieman tekninen eikä herättänyt suuren yleisön suosiota. Vetoketjua lähdettiin sittemmin markkinoida nimellä Zipper. Ja kas kummaa, tuote räjähti käsistä suosion kasvaessa. En itse uskoisi suurimmassa osassa tuotteita nimenvaihdoksen tekevän suuria ihmeitä myynnille, mutta se voi olla siitä kiinni. Innovaatio-johtajan tulee olla siis avoin, mitä mielenkiintoisimmille ajatuksille.

 

Ristipölyttäminen on myös erittäin toimiva innovoinnin väline. Ristipölyttämisellä tässä tarkoitetaan toisen toimialan hyödyntämistä omassa innovaatiossa. Tai täysin eri asiaan käytetyn asian hyödyntämistä innovaatiossaan. Hyvänä esimerkkinä voin kertoa excel-harrastukseni. Teen excelillä tai tarkemmin google sheetsillä vaikka mitä. Monesti asia kytkeytyy jonkin toiminnon automatisointiin. Loin TV-sarjan aikataulutukseen automatisoidun excelin, joka ehdottaa mitä kohtauksia voisi minäkin päivänä kuvata. Minun piti siis rakentaa excelin kaavoilla jonkinlainen järjestelmä tekemään sen puolestani. Excel-kaavoja rakentaessa yhdistelin kaavojen pätkiä, joilla oli täysin eri toimintaperiaate alkuperäisessä kontekstissaan. Ristipölytin.

 

Viimeiseksi haluaisin nostaa innovaatio-roolin, joka jää varmaan useimmiten hyödyntämättä. Kyseessä on ihmistyyppi, joka rakentaa ympäristön, tilat innovaatiolle. Monesti toimistot rakennetaan lähes täysin tiukan budjetin takia ontosti. Lopputulos on tylsän harmaa, seinät päälle kaatava tila, josta haluaa pois ennen kuin oksentaa huonolle ololleen, jota tilan tunnelma sisällään herättää. Tilaan panostaminen on Vegasin kasinoille tuttua puuhaa. Heillä on tarkat laskelmat kuinka hotellivieraiden hissien sijoittelu pelikoneiden taakse tuo kasinolle lisää rahaa. Tietynlainen tila niin visuaaliselta ilmeeltään kuin pohjaratkaisultaan saa meidät ihmiset toimimaan tietyllä tavalla. Pitäkäämme siis mielissä ympäröivät tilamme, joissa yritämme innovoida.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close