Tampere
28 Mar, Thursday
4° C

Proakatemian esseepankki

Ilon kautta yrittäjyyteen



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Sir Richard Branson – Elvis, häämekkoja ja panssarivaunuja

Allekirjoittaneelle Richard Branson, tuo Englantilaisen yrittäjyyden tunnetuin hahmo, on aina ollut tietyllä tapaa idoli. Omalla kohdallani yrittäjyys on sekä työkalu että mahdollisuus. Mahdollisuus toteuttaa itseään ja työskennellä juuri sen asian parissa mikä itseäni eniten kiinnostaa, mutta työkaluna vieläkin tärkeämpi. Yrittäjyyden avulla voin elää elämääni ilman muiden asettamia rajoitteita, näin optimistisen harhaisesti ajateltuna pakko ei olisi tehdä muuta kuin maksaa verot (tai no…) ja kuolla. Passiiviset tulot ja vapaus tehdä sitä mitä haluaa sieltä käsin mistä haluaa, siihen tähdätään.

Ja juuri tämänlainen elämäntyyli paistaa läpi Richard Bransonista. Miljardiomaisuudellaan hänen ei tarvitsisi tehdä enää päivääkään töissä, mutta omien oppiensa mukaan hän tekee sitä mitä rakastaa ja sen vuoksi kyse ei ole “tehdään töitä kun on pakko” tyyppisestä suhteesta työn ja vapaa-ajan välillä.

Mieshän ei todellakaan ole perinteinen yritysjohtaja, nimittäin Branson tunnetuun näyttävistä markkinointitempauksistaan, jotka todellakin ovat monta pykälää edellä kilpailijoita kategoriassa “mitä toimitusjohtajat tekevät brändinsä eteen”. American Express kasasi listan miehen mielekkäimmistä tempauksista, joten ei tarvitse tässä käydä niitä läpi, mutta sanottakoon sieltä löytyvän muun muassa lentoemäntänä esiintymistä sekä Atlantin ylittämistä.

Tyylinsä lisäksi miehessä miellyttää uskomattoman positiivinen ja elämäniloinen persoona, joka miehestä hohkaa päivästä toiseen.

Siitä sitten pohtimaan miksi juuri tämä kirja tarttui matkaan kun sen lentokentällä konetta odotellessani huomasin WHSmithin hyllyssä.

“Secrets They Won’t Teach You at Business School”

Kirjan sisältö herätti aluksi kiinnostusta juurikin tuon salaisuuksia lupailevan lauseen vuoksi, mutta valitettavasti joudun toteamaan ettei sieltä tullut menestyksen kaavaa, jonka voisi suoraan heittää käytäntöön ja ostaa oman saaren.

Kirjassa ei juurikaan kosketa aiheisiin ja asioihin, joita bisneskouluissa perinteisesti käsitellään, joten sanoisin kirjan nimen olevan vähintäänkin harhaanjohtava. Onneksi tämä ei itseä haitannut, sillä Bransonin karisma ja huumori paistaa kirjan lyhyistä, tarinamaisista kappaleista läpi ilahduttavan ahkerasti. Mikäli haluat faktapainotteisen ja asiakeskeisen kirjan, tämä ei sitä ole.

Mitä tämä kirja kuitenkin sisältää, on kasan vastauksia ajankohtaisiin yrittäjän pohdintoihin ja murheisiin, mietteisiin ja pelkoihin. Branson kertoo rehellisesti virheistään ja halustaan ottaa riskejä. Hän myös kannustaa työntekijöitänsä ottamaan riskejä.

Ainoa sääntö riskeihin liittyen?

Jos, ja kun, ne johtavat virheisiin, ole valmistautunut kohtaamaan kyseiset virheet, muuttamaan toimintaasi korjataksesi ne ja älä tee niitä samoja virheitä uudestaan.

Pääpointtinani siis on ennen Bransonin mietteiden perkaamista ja pohdintaa tämä: Kirja ei todellakaan sovellu niille, jotka etsivät mullistavia teoriaoita, joiden avulla bisnekset triplaantuvat ja rahantuloa ei voi estää. Sen sijaan se soveltuu täydellisesti niille, jotka haluavat ymmärtää paremmin menestyneen yrittäjän kokemuksia ja matkalla tehtyjä virheitä.

Visibility, innovation, fun, people and listening

Noihin viiteen sanaan voisi tiivistää kaiken sen mitä Branson tekee oikein elämässään yrittäjänä ja johtajana. Kirjassa ei juurikaan hoeta iänikuisia korulauseita motivaatiosta ja itsensäjohtamisesta avaimina menestykseen niin johtajana kuin yrittäjänä, vaan Branson ottaa henkilökohtaisemman lähtökohdan tarinoihinsa.

Epäonnistumisia, rohkeutta yrittää ja ottaa riskejä, hauskoja kommelluksia ja tapahtumia, huikeita ihmisiä ja erityisesti hauskanpitoa. Ei kuulosta perinteiseltä bisneskirjalta, mutta siitä myös pidin äärimmäisen paljon kirjassa.

Branson kertoo tarinoita innovaatiosta, mukautumisesta uusiin tilanteisiin ja tehtyihin virheisiin. Hän myös painottaa asiakaspalvelun tärkeyttä, työntekijöiden viihtymistä ja kannustavaa yrityskulttuuria.

Yksi tarina, mihin tykästyin yli muihin kertoi yrityskulttuurista ja siitä, miten kulttuuri pitäisi rakentaa niin, ettei yrityksessä yritetä saada työntekijää kiinni tämän virheistä – vain onnistumisista. Jos työntekijä onnistuu on tärkeää antaa siitä kehuja ja positiivista palautetta, vaikka onnistuminen olisikin pientä. Itse tulkitsin Bransonin ajatukset niin, että pienestä ja monella tapaa jopa merkityksettömästäkin onnistumisesta voidaan tehdä jotain suurta ja merkityksellistä, nimittäin maailman paras työpaikka. Kyllä itsekin viihtyisin ysistä viiteen töissä jos yrityskulttuuri olisi niin mahtava kuin mitä Branson sen vaatii (ja johtaa esimerkillä!) yhtiöissään olevan.

Brandson myös arvostaa Virgin brändiään suuresti ja painottaa brändien merkityksen määrittelemisen tärkeyttä. Kirjassa painotetaan että mikäli et itse määrittele brändiäsi, niin kilpailijasi määrittelevät sen puolestasi. En täysin yhdy kyseiseen mietteeseen, sillä itseäni ei pelottaisi niinkään se mitä kilpailijat sanovat bröndistäni, vaan ennemminkin se, miten hajautunut ja tuuliajolla olevan oloinen brändistä tulee, mikäli antaa usemman eri ihmisen määritellä sen. Ja niinhän siinä käy, jos kaikki asiakkaista ohikulkijoihin saavat määritellä brändisi omalla tavallaan ilman mitään annettua lähtökohtaa.

Frequently Asked Questions

Kirja muuttui hieman varoittamatta Bransonin tarinoista ja mietteistä Q&A muotoon puolivälin tienoilla, mutta ei sekään menoa haitannut. 67 vuoden kokemuksella Sir Richard Branson osaa antaa vastauksia moneen kysymykseen, ja loppuosaa voisikin ajatella yrittäjille suunnattuna FAQ osiona. Mitään mullistavaa sieltä ei ainakaan itselle irronnut, vaan omalla kohdalla kirjan suola oli juurikin ensimmäinen puolisko ja sen huumorilla höystetyt tarinat Bransonin ja Virginin tiestä menestykseen.

Lopuksi on sanottava että kirja sisälsi hyviä konsepteja, mutta ei mitään valmista mitä voisi suoraan siinä muodossaan omaan toimintaan ja yrittäjyyteen viedä, ja Bransonkin sen tiedostaa rehellisesti kirjan loppuessa sanoihin

“My story is a very personal one; my strategy will not work for everyone.”

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close