Ihastu tai vihastu

10.01.19 Esseen kirjoittaja: Iida Oikarinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Tavoitteellinen markkinointi
Kirjan kirjoittaja: Leena Raatikainen
Kategoriat: Uncategorized

Suunnitteluprosessi

Tavoitteellinen markkinointi edellyttää järjestelmällisyyttä, sekä suunnitelmallisuutta. Niiden avulla voidaan saavuttaa asettamat tavoitteet. Suunnitteluprosessiin mielestäni on varsinkin aloittavan yrityksen todella tärkeä pohtia tarkkaan, sekä tehdä hyvä suunnitelma. En sulje sitä pois, ettei monia asioita kannata varinkin alussa kokeilla.  On vain määritettävä tarkkaan, mitä sillä halutaan saavuttaa ja miksi.

Strateginen ja operatiivinen suunnittelu

Markkinoinnin suunnittelun voi jakaa kahteen osaan. Ensimmäinen niistä on pitkäjänteinen strategia, joka on visioiden luomista, sekä niihin sitoutumista. Keskeinen osa pitkäjänteisessä strategiassa on painopisteiden määrittäminen. Niiden kehittämisellä luodaan kilpailuetu. Hyvien toimijoiden kanssa yhteistyö on myös tärkeää. Strategisella suunnittelulla hahmotetaan pitkän aikavälin 3-5 vuoden kehityssuuntia. Niiden avulla torjutaan uhat ja mietitään, miten hyödynnetään mahdollisuudet. Pyritään tunnistamaan heikkoudet sekä vahvuudet. Pitkäaikaisen strategian on oltava joustava, sillä on varauduttava muutoksiin. Kaikkien työntekijöiden on sitouduttava tavoitteisiin, jotta he voivat tehdä asioita niiden eteen joka päivä, työtehtävästä riippumatta. Markkinointi ei kuulu enää ainoastaan markkinointitiimille, tai päällikölle, se on koko organisaation yhteinen asia.

Toinen on operatiivinen suunnittelu, eli lyhyen aikavälin suunnittelu. Operatiivinen suunnittelu perustuu strategiseen suunnitteluun, ja se sisältää vuosi-, sekä kausisuunnittelua. Strategisella suunnittelulla ohjataan tekemään oikeita asioita, operatiivinen suunnittelu ohjaa tekemään asioita oikein. Operatiivisella suunnittelulla varmistetaan strategian toteutuminen kohti tavoitteita. Operatiivinen suunnittelussa mennään noin vuosi, tai lyhyempi aika kerrallaan.  Laaditaan siis pitkän tähtäimen tavoite, sekä stepit, miten sinne päästään. Markkinointisuunnitelman tekeminen on siis aikatauluihin sidottua, sekä pitkäjänteistä toimintaa.

Strategian pääkohtia ovat esimerkiksi kasvu. Kasvuun voi pyrkiä asiakasmäärää, tai -ryhmää kasvattamalla, tai lisäämällä tuotevalikoimaa. Tavoitteellisen markkinoinnin tavoitteet ovat yleensä taloudellisia. Välitavoitteita markkinoinnissa voivat olla myyntitavoitteet, asiakastavoitteet, hintatavoitteet tai tuotetavoitteet. Päätavoitteita kannattavuus, taloudellisuus, sekä tuottavuus. Näiden avulla syntyy menestys.

Markkinointisuunnitelman vaiheet

  • Lähtökohta-analyysi
    Pohditaan yhdessä lähtökohtia, sitä, missä juuri nyt ollaan. Mitä on saavutettu, mitä on tehty, että tähän pisteeseen on tultu. Missä lähtökohdissa ollaan.
  • Strategian luominen
    Luodaan pitkäjänteinen strategia, sekä operatiivinen strategia.
  • Tavoitteiden asettaminen
    Asetetaan tavoitteet, sekä välitavoitteet. Mitä tehdään, koska tehdään, miten tehdään? Miten asettamiin tavoitteisiin päästään, mitä niiden eteen täytyy tehdä.
  • Markkinoinnin toimintaohjelma
  • Aikataulu ja budjetointi
    Suunnitellaan aikataulu niin pitkäjänteiseen strategiaan (3-5 vuotta), kuin myös operatiiviseen strategiaan. Budjetoidaan, kuinka paljon rahaa on käytettävissä maksettuun markkinointiin. Missä kuussa on järkevää markkinoida ja mitä. Omiin sesonkeihin esimerkiksi kannattaa satsata, eikä käyttää sesongin ulkopuolella kaikkia rahoja markkinointiin. Se ei ole ihmisille ajankohtaista. Näin itse ajattelen.
  • Markkinoinnin toteutus
    Toteutetaan esimerkiksi mahdolliset sosiaalisen median päivitykset, niiden oikeaan ajankohtaan.
  • Seuranta

Seuranta on ehdottoman tärkeää, jotta tavoitteellinen markkinointi toteutuu. Sillä voidaan analysoida, millä keinolla saadaan parhaita tuloksia, sekä pääseekö niillä tavoitteeseen oikeaan aikaan.

Kilpailijat

On osattava tunnistaa, ketä ovat kilpailijoita, eli muut samalla toimialalla toimivat. On osattava arvioida tulevaisuutta, onko alalle tulossa esimerkiksi lähiaikoina uusia kilpailijoita. Kilpailija-analyysissä täytyy ottaa huomioon kilpailevien yritysten määrä, sekä nimet. Kilpailevat tuotteet, kilpailijoiden markkina-asema, sekä markkinaosuus. Oman yrityksen rooli kilpailukentällä. Kilpailijoiden taloudelliset resurssit, kuten liiketoiminta, sekä resurssit, kuten henkilökunta.

Johtopäätöksiä tehdessä, voi miettiä mihin asiaan pureutuu. Onko ongelmana liian vähäinen näkyvyys, palvelu tai laatutaso. Se, miten jokainen yritys itseään markkinoi on jokaisen yrityksen päätettävissä. Kilpailu on todella monella alalla kova. Mainoksia puskee joka tuutista, jolloin persoonallisuus, sekä kekseliäisyys on mielestäni ehdoton valttikortti. Persoonallisuus omalla alalla kohderyhmää ajatellen on tärkeää. On myös todella mielenkiintoista ollut seurata jo pitkän aikaa samalla toimialalla työskentelevien eri yritysten markkinointia. Esimerkiksi Pepsi vs Coca Cola, Samsung vs iPhone, tai K-Citymarket vs Prisma.

Toppi ja floppi

Mieleeni on jäänyt todella elävästi kaksi mainoskampanjaa, joista toinen on mielestäni ollut niin kekseliäs, sopivalla tavalla provosoiva, ja sen olen nähnyt vuonna 2010. Edelleen muistelen kyseistä kamanjaa, vaikka siitä on 9 vuotta aikaa. Puhun Diesel farkkumerkistä ja heidän markkinoinnistaan kevään 2010 mallistossa. Se oli jotenkin aivan käsittämättömän nerokas, olin tuolloin 16 –vuotias. Kuvissa oli puolialastomia, miehiä sekä naisia, farkut jotenkuten päällä, mutta heidän kriittiset paikat oli sensuroitu isolla tekstillä ”SEX SELLS”. Kuvan alapuolella luki pienellä ”unfortunately we sell jeans”. (https://laurawaldman.wordpress.com/2010/04/12/diesel-sex-sells-unfortunately-we-sell-jeans/)

Mieleeni tulee toinen kampanja, jossa varmasti on ollut pointti, mutta oman analysointini mukaan, se meni piieleen. Tämä on täysin oma kokemukseni, sekä tulkintani mainoksesta, enkä muista minä vuonna se on tullut. Tykkään analysoida mainoksia, ja tiedostan sen, että joskus vien analysointini aivan liian pitkälle. Kyseessä oli jokin todennäköisesti pienempi huoltoasema, jonka mainoksia näin ajaessamme pohjoiseen mökille, jonne oli noin 5-6 tunnin matka. Katselin ikkunasta maisemia ja lueskelin kylttejä, sekä mainoksia. Näin mainoksen, jossa luki tämän kyseisen huoltoaseman nimi, sekä teksti ”parempi kuin aakkoset”. Aluksi mietin, että mitä tämä on olevinaan, kunnes hiffasin sen tarkoittavan huoltoasema ABC:tä. Oma näkemykseni oli se, että tuntui hölmöltä, että toinen huoltoasema käyttää rahaa ja mainostaa toista huoltoasemaa omissa mainoksissaan. Kyseinen mainos on kuitenkin jäänyt mieleeni, mutta ainoastaan ABC huoltoaseman takia!

Kilpailua on toki mielenkiintoista seurata eri aloilla ja monet ovat varmasti nähneet vuonna 2017 pyörineen mainoksen, missä Samsung dissaa Applea. Siinä puolestaan oli mielestäni myös jotain nerokasta, sillä siinä oli vedetty moni tosiasia mukaan. En varmasti ikinä unohda näkyä miehestä, kenen hiusraja oli iPhone näytön mukainen. https://www.youtube.com/watch?v=R59TevgzN3k

On hyvä, että markkinoinnissa herättää kuluttajissa jotain tunteita, sekä niihin yleensä pyritään vetoamaan. On tunnettava oma kohderyhmä todella hyvin, jotta tietää, minkälainen markkinointi kehenkin uppoaa. Jos päädyt tsekkaamaan nuo linkit, ihastuttaako ne sua vai vihastuttaako?

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!