Idioottiko?

29.11.18 Esseen kirjoittaja: Jenni Peräinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Idiootit ympärilläni
Kirjan kirjoittaja: Thomas Erikson
Kategoriat: Markkinointiviestintä, Myynti, asiakkuudet ja verkostot, Uncategorized, Oppiva organisaatio

Kirjailija Thomas Erikson kuvaa kirjassaan Idiootit ympärilläni, kuinka ihmiset ympärillämme koostuvat neljästä eri väristä, ja juuri sinä olet myös yksi väreistä – tai värien yhdistelmä. Väreinä ovat määrätietoinen ja tulinen punainen, optimistinen keltainen, konflikteja välttävä ja miellyttämisenhaluinen vihreä sekä järjestelmällisen tarkka sininen. Selkeimmin joukostamme erottuvat punaiset ja keltaiset, ja valtaosa ihmisistä kuuluu puolestaan vihreiden joukkoon. Olen sitä mieltä, että kukaan ei voi 100 prosenttisesti olla vain yhtä väriä, tai ainakin sellaisia henkilöitä on harvassa. Maailma on tulvillaan ihmisiä, jotka ovat väärässä asemassa esimerkiksi työrintamalla. Toinen työ sopisi eri värin omaavalle henkilölle paremmin, kuin missä toisen värinen henkilö juuri työskentelee.

Tunnistan itsessäni vihreää, punaista ja keltaista ja ehkä hiukan sinistäkin ihmistyyppiä. Vältän konfliktia, minulla on lakkaamaton halu miellyttää muita, ja myötäilen muiden mielipiteitä konfliktien pelossa, vaikken olisi samaa mieltä. Olen pikkuhiljaa lähestynyt omaa epämukavuusaluettani olemalla asioista omaa mieltäni, vaikka se synnyttäisikin vastapuolessa ikään kuin hylkimisreaktion. Rakastan kuunnella ihmisiä, ja välillä kuuntelenkin jopa liikaa, jolloin omat mielipiteet eivät tule kenenkään tietoisuuteen. Olen saanut myös jotkut asiat onnistumaan sillä, että vain kuuntelen vastapuolta. Näin ollen vastapuoli kokee tulleensa kuulluksi, ja alkaa helpommin luottamaan vastapuoleen. Omaan hieman sinisen värin piirrettä, sillä koen saavani mielihyvää, kun asiat ovat järjestyksessä, ja olen saanut rauhassa miettiä asioiden kaikkia mahdollisia puolia. Tämän vuoksi esimerkiksi yhden blogipäivityksen tai koulutehtävän kirjoittaminen saattaa viedä minulta hurjan paljon aikaa – haluanhan antaa itsestäni vain parasta laatua.

Värien tunnistaminen osana tiimityötä

Tiimissä ihmistyyppien ymmärtäminen helpottaa yhteistyötä. Kun tiedät miksi vastapuoli käyttäytyy kuten käyttäytyy, on huomattavasti helpompaa suhtautua tilanteeseen avoimin mielin. Kommunikointia ja viestin menemistä perille voi helpottaa, kun osaa tunnistaa, mikä vastapuolen ihmistyyppi oikein on. Jos on kyseessä esimerkiksi punaisen värin omaava henkilö, arvostaa tämä erityisesti uutteruutta ja kovaa omistautunutta työtä. Jos haluat näyttää hyvältä tai arvostettavalta tällaisen henkilön silmissä, tehokkain keino on korostaa itsessään esimerkiksi omistautuneisuutta työlleen. Kommunikoinnissa punaiset henkilöt saattavat välttää tyhjänpäiväistä jutustelua ja verkostojen luomista, jos ovat tulleet esimerkiksi tapaamiseen hieromaan kauppoja. Jos on joutunut mielestään punaisen henkilön kaltoin kohtelemaksi koppavan ja kylmän käytöksensä takia, helpottaa tieto siitä, että punainen ei vain ole puheliainta tyyppiä, mitä tulee jutustelemiseen.

Keltainen henkilö haluaa, että kaikki ovat hyvällä tuulella. Keltaisen värin omaavan henkilön seurassa saa ja kannattaa vitsailla ja nauraa, koska se tuottaa keltaiselle mielihyvää. Keltainen ei nauti aggressiivisuudesta tai konflikteista. Keltaisen ei tarvitse tietää kaikkia yksityiskohtia jutussasi, koska hän ei yksinkertaisesti ymmärrä niitä. Jos haluaa saada keltaisen ymmärtämään tai keskittymään kertomaasi asiaan, kannattaa karsia kaikki pikku sälä pois.

”Keltaiset eivät välitä miten asiat toimivat, he välittävät että ne toimivat.” (2018, Erikson)

Kun on tekemisissä keltaisten kanssa, tulee ottaa muutama asia huomioon: viesti kannattaa selkeyttää, keltaiselle on hyvä olla valmis antamaan neuvoa ja muistutuksia esimerkiksi tapaamisista (asiat menevät keltaisilla toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos), kellonajat on hyvä kerrata tarkkaan keltaisten kanssa (he eivät kirjoita mitään ylös, eivätkä ymmärrä ajassa pysymisen tärkeyttä), on tehokasta auttaa keltaista luomaan rutiini, ja päiviin rakenne (vaikka keltaiset vihaavat tällaista säntillistä ruodussa pysymistä, he saattavat jopa ottaa avun vastaan).

Keltaiset ovat optimisteja, ja erityisesti ajan suhteen ylioptimistisia. Aikaa tuntuu olevan keltaisen henkilön mielestä runsaasti enemmän kuin oikeasti onkaan. Keltaiset elävät tulevaisuudessa, ja historian märehtiminen on keltaisille vastenmielistä (he haluavat mennä jo eteenpäin).

Vihreä haluaa ympärilleen turvallisen ja vakaan ympäristön, ja välttää kaikkia sudenkuoppia jos vain mahdollista. Pelko on vihreälle suurin moottori mitä hänellä on. Vihreän värin omaavaa henkilöä voi olla hyvä kannustaa pienin tönäyksin kohti pelkojaan.

Vihreä on eniten kaikkien muiden värien sekoitus. Vihreä henkilö menee helposti lukkoon, ja vajoaa passiivisuuteen konfliktien vuoksi. Jos haluaa kritisoida vihreän henkilön toimintaa, kannattaa muotoilla asiansa huolellisesti ja niin ystävälliseen sävyyn kuin vain pystyy sanoen asia kuitenkin siten, kuin se todellisuudessa on. Tämä kaikki kannattaa tehdä sen vuoksi, että vihreä ei vajoaisi itseinhoon, koska ei kestä itseensä kohdistuvaa kritiikkiä hyvin.

Sininen henkilö on puolestaan ajatellut kaikkea ja kaikkia asianhaaroja, lähes koko ajan. Sinisen maailmassa kaikkeen on varauduttava, jopa auton vararenkaan puhkeamiseen. Sininen on säntillinen ja ehdoton työasioissa, eli jos on kyse työhön liittyvästä asiasta, on hyvä pysytellä sinisen kanss toimiessaan työtehtävässä. Sininen ei osoita kiinnostusta henkilökohtaisiin asioihin, eikä odota vastapuolenkaan kiinnostusta omiin asioihinsa. Siniset henkilöt seisovat jalat vakaasti kiinni maassa. He ovat realisteja. Jos tavoitteet esimerkiksi tiimissä tai työyhteisössä kasvavat liian suuriksi, siniset eivät pysty antamaan tällaiselle villille idealle yhtään luottamusta (heidän mielestään korkealentoinen idea sisältää liikaa riskejä). Jos haluaa saada sinisen kanssa ideansa läpi, on hyvä sivuuttaa inspiraatiopuheet ja keskittyä faktoihin. Yksityiskohdat ovat välttämättömiä, jos halutaan toimia onnistuneesti sinisten kanssa.

Sininen henkilö janoaa laatua, ja tällaisen tyypin hyvinvointi horjuu jos asioita ei hoideta huolellisesti ja oikealla tavalla. Tällainen varmistelu on hidas tapa, mutta ainakaan mitään ei tarvitse jälkeenpäin korjata. Sininen on perinpohjainen henkilö, ja sininen henkilö tuntuu muistavan kaiken. Sinisen henkilön kanssa voi mennä suoraan asiaan, koska he eivät ole niin herkkiä kuin esimerkiksi keltaiset henkilöt.

Suorapuheisuuden haasteet

Kukaan ei halua vastaanottaa huonoja tai epämiellyttäviä uutisia. Palautteenantaminen on helpompaa muokata vastapuolelle valmiiksi pureskellummassa muodossa, kun esimerkiksi suru-uutiset. Jos selviydyt kielteisen palautteen antamisesta ja vastaanottamisesta, selviydyt varmasti myös positiivisesta. On tietenkin liioiteltua ajatella, että voisi aina antaa palautetta ja puhua toiselle hänen värityyppiään ajatellen, koska sellainen on täysin mahdotonta. On mielestäni kuitenkin tehokasta, jos tajuaa edes hieman vastapuolen luonteenpiirteitä. Jos tuntee edes hieman toisen käyttäytymismallia, on oman viestinsä perille saattaminen todennäköisempää. Kaikkia värejä puhuteltaessa on hyvä käyttää heidän käyttämäänsä kieltä: esimerkiksi sinisen kanssa kannattaa käyttää analyyttistä ja tarkkaa kapulakieltä. Näin ollen viestikin menee perille helpommin, kun vastapuolen ei tarvitse mielessään muuttaa viestiä ensin itselleen ymmärrettävämpään muotoon.

Punaiselle annettava palaute:

Punaiselle on vaikeaa tai jopa mahdotonta antaa palautetta. Punainen ei siedä muiden ihmisten pomottelua. Punainen henkilö ampuu herkästi alas jokaisen häneen kohdistuneen kritiikin. Ennen kuin antaa palautetta punaiselle, kannattaa valmistautua erittäin hyvin. Kritiikkiä on hyvä välttää jos ei halua luoda konfliktia punaisen kanssa (punainen ryhtyy herkästi sotatilaan).

Keltaiselle annettava palaute:

Keltainen ei saata tajuta tai myöntää ollenkaan aiheuttamaansa harmia tai mielipahaa. Keltaiset vihaavat kritiikkiä, mutta siirtyvät pian eteenpäin elämässä palautteen vastaanottamisen jälkeen. Keltainen ei pidä vaikenemisesta ja palaakin pian kritiikin antamisen ja hetken hiljaisuuden jälkeen samaan vanhaan puheliaaseen rytmiinsä. Marttyyriyys on keltaiselle henkilölle ominainen luonteenpiirre varsinkin kriittisen palautteenannon yhteydessä.

Vihreälle annettava palaute:

Kritiikki haavoittaa vihreitä ja he haluavat yleensä kadota paikalta kokonaan sitä saadessaan. Vihreät ovat valmiiksi kriittisiä itseään kohtaan, ja kokevat itsevarmuudessaan kolauksen kritiikkiä saadessaan. Vihreät käyttäytyvät passiivisaggressiivisesti, eivätkä tee asioita eri tavoin elämässään, vaikka toivovat muutosta. Palautetta annettaessa vihreälle tulee olla konkreettinen, mutta lempeä. Viestinsä kannattaa selkeyttää ja turha kiertely ja kaartelu on hyvä unohtaa. Perääntyminen sen jälkeen, kun on antanut palautetta vihreälle, on pahasta. On hyvä uskaltaa olla selkeä, ja asiaan kannattaa mennä suoraan. Täydellinen alistuminen on tyypillistä vihreille henkilöille. Arvottomuus ja hulluus ovat nimityksiä, joita vihreät alistuessaan käyttävät itsestään. Osoita vihreälle positiivisen palautteen myötä, että välität hänestä etkä ole puukottamassa häntä selkään.

Siniselle annettava palaute:

Ennen negatiivista palautetta antaessa siniselle, on hyvä huolehtia, että itsellään on faktat kohdillaan. Sininen osaa todistaa oman toimintansa olleen oikeaa, joten on hyvä kirjoittaa antamansa kritiikki ylös ensin. Palautteen pitää olla yksityiskohtaista, koska nimenomaan yksityiskohdat ovat sinisille relevantteja. Kirjoitettu on aina automaattisesti enemmän totta sinisen mielestä, joten palautekin on hyvä antaa kirjallisessa muodossa.

Täydellinen ryhmädynamiikka syntyy kun kaikkia värjeä on sekoitettu:

”Punainen tekee päätöksen. Keltainen saa uuden ajatuksen. Vihreä tekee työn. Sininen arvioi työn ja tekee laadun varmistuksen.” (2018, Erikson)

Eri väriset henkilöt yhteistyössä

Eri värit toimivat eri tavalla toistensa kanssa. Siniset ja vihreät henkilöt ovat kummatkin jalat maassa, joten heidän tekemällään yhteistyöllä on yleensä huolellinen lopputulos. Punainen ja keltainen saavat asioita nopeasti aikaan, ja heidän välillään on hyvä kommunikointi ( näin heidän työskentelyn seurauksena syntyy usein upeita saavutuksia). Punaiset ja siniset henkilöt ovat enemmän faktoista kiinnostuneita, ja he puhuvat samasta asiasta: työstä (eivät jutustele esimerkiksi sisustuksesta työn lomassa). Vihreä ja keltainen toimivat hyvin yhdessä, ja eivät unohda, että prosesseissa tarvitaan ihmisiä. He pitävät herkästi hauskaa työn lomassa, ja heidän on vaikeaa sanoa ei.

Haastavat yhdistelmät

Jos punainen ja vihreä ovat ratkomassa tehtävää (joka vaatii yhteistyötä): vihreä saattaa olla passiivinen aluksi, ja punainen on saanut homman nopeasti käyntiin. Yhdistelmä on haastava, koska punainen henkiö saattaa ärsyyntyä vihreän henkilön saamattomuuteen varsinkin alussa. Punainen kuitenkin nauttii käskyttämisestä ja vihreä tykkää alistua ja sopeutua tilanteisiin.

Keltaisen ja sinisen yhteistyö on ehkä yksi haastavimmista: keltainen ei saa mitään aikaiseksi, koska on epäjärjestelmällinen, ja elää tulevaisuudessa. Sininen hermostuu keltaisen henkilön tyhjänpäiväiseen lätinään, ja sininen tykkäisi mennä asiaan ja olla järjestelmällinen. Tämä väriyhdistelmä yhdellä henkilöllä on harvinainen ristiriitaisuutensa puolesta, mutta esimerkiksi kirjan kirjoittaja oli havainnut elämänsä aikana henkilöitä, ketkä olivat luonteeltaan sinisen ja keltaisen sekoituksia.

Loppuyhteenveto

Kaiken kaikkiaan nämä pohdinnat ovat vain osa totuutta, ja asiat väriyhdistelmistä eivät varmasti ole näin mustavalkoisia. Tämä kirja toi ainakin itselleni selkeyttä ihmisten ymmärtämiseen esimerkiksi tiimityöskentelyssä. Tiimissä on varmasti yhtä paljon erilaisia variaatioita väriyhdistelmistä, kuin on tiimiläisiäkin. Värien ymmärtämistäkin tärkeämpää tiimityössä on kuitenkin osoittaa ymmärrystä eilaisille ja eri luonteen omaaville ihmisille, edusti hän mitä väriä tahansa.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
Tagit: , , , , , , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!