Tampere
28 Mar, Thursday
10° C

Proakatemian esseepankki

Huutokauppa sähköisenä kaupankäyntinä



Kirjoittanut: Toni Latosaari - tiimistä Kajo.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Online-huutokaupat ovat olleet valtavassa kasvussa jo siitä asti, kun internetiä on alettu hyödyntää kaupankäynnissä. Nettihuutokauppa tarkoittaa itseasiassa paljon enemmän, kuin vain sen mitä perus huutokauppameininki on. Nettihuutokaupassa voit ostaa esimerkiksi joko nousevin, että laskevin tarjouksin. Huutokauppa mielletään yleensä nouseviin tarjouksiin ja suurimman tarjouksen antajan voittoon. Itsellänikin tämä mieltymys tulee ensimmäisenä mieleen sanasta huutokauppa. Mietin pitkän aikaa, että miten huutokauppaa voidaan käydä myös laskevin tarjouksin, jolloin halvimman hinnan tarjoaja voittaa. Aluksi, ennen ”sähköinen kaupankäynti”-kirjan lukemista oli pakko kyseenalaistaa, onko tuossa käytännössä mitään järkeä? Miten laskevaa huutokauppaa oikeasti käydään? Mutta se on oikeastaan hyvinkin yleinen tapa käydä kauppaa.

 

Nettihuutokaupoissa on monia huutokauppatyyppejä, joilla on omat ominaispiirteensä. Huutokaupat voivat olla julkisia tai kutsuperiaatteella toimivia, yksityisiä huutokauppoja. Tyypillisin huutokauppojen perusominaisuus on niiden ns. dynaaminen hinnoittelu, missä hinta vaihtelee kysynnän ja tarjonnan mukaan. Yksi tyypillinen esimerkki dynaamisesta hinnoittelusta on tilanne, missä vaikka nettiautossa autoaan myyvä ja siitä kiinnostunut neuvottelevat molempia miellyttävästä hinnasta.

 

Kuten mainittua, huutokauppatyyppejä on erilaisia, mukaan lukien yllä mainittu esimerkki. Ns. perushuutokauppa toimii niin, että yksi myyjä myy tiettyä asiaa, ja monta ostajaa ilmaisee kiinnostuksensa sitä kohtaan nostamalla tarjoustaan, tarjoukset nousevat huutokaupan edetessä.

 

Sitten päästäänkin siihen mielenkiintoiseen tyyppiin, laskevien tarjousten huutokauppaan. Se toimii täysin käänteisesti normaaliin huutokauppaan verrattuna. Siinä on yksi ostaja ja monta myyjää. Tällainen on yleistä esimerkiksi julkishallinnon ostoissa. Organisaatio voi pyytää monelta eri taholta tarjousta ja hyvin usein halvin tarjous voittaa. Tässäkin saattaa olla monta eri kierrosta, jonka aikana tarjoukset laskevat niin kauan, kun ei enää haluta tarjota halvemmalla, jolloin halvin tarjous luultavimmin voittaa.

 

”Tarjoa jotain.”- tyyppiä käytetään useimmiten yksityisten henkilöiden välillä, mutta myös b2c ja b2b kaupoissa, niissä harvemmin.

Useita myyjiä ja useita ostajia sisältävä huutokauppatyyppi keskittyy lähinnä osake- ja raaka-aine kauppaan. Kun myyjät ja ostajat pääsevät kaikki yhteisymmärrykseen, kauppa syntyy.

 

Penny auctions on uudentyyppinen huutokauppamuoto. Siinä osallistujat joutuvat maksamaan tietyn summan, jota ei palauteta. Korkeimman tarjouksen tehnyt voittaa, kuten normaalissakin huutokaupassa, mutta myös hävinneet saavat käyttää maksetun summan tuotteiden ostoon.

 

Sitten, viimeisimpänä muttei vähäisimpänä, online-vaihtokauppa. Se on kaupankäynnin vanhin muoto ja sitä harjoitetaan netissä, jossa voi vaihtaa esimerkiksi jonkun tuotteen toisen tarjoamaan palveluun. Tämä tapahtuu pääsääntöisesti yritysten ja organisaatioiden välillä.

 

Nettihuutokaupalla on järkyttävän suuret potentiaalit kasvaa entistäkin enemmän niin yksityisellä, kuin b2b puolella. Yksi tärkeimmistä ja ehkä tunnetuimmista nettihuutokauppapaikoista on eBay, jossa on tarjolla tuotteita yrityksiltä ja yksityisiltä kulutustavaroista lentolippuihin ja keräilyesineisiin. Yksi mielenkiintoisimmista toteutuneista kaupoista eBayssa, on sijoittajaguru Warren Buffetin myynnissä olevat lounaspaikat. Buffet siis myi huutokaupalla 8 paikkaa lounaalle hänen kanssaan ja suurin voittanut tarjous oli 2,11 miljoonaa dollaria.

 

Nettihuutokaupalla on myös paljon hyötyä niin myyjälle kuin ostajallekin. Myyjälle hyötyjä on, että tuotot mahdollisesti kasvavat, jos tarjousten tekijöiden määrä lisääntyy. Tämä on mahdollista, koska kauppaa voi tehdä maailmanlaajuisesti.

Huutokauppoja voi myös järjestää jatkuvasti, jolloin se ei ole kovinkaan aikaan sidonnaista.

Myyjät ansaitsevat enemmän, koska kauppaa voi käydä ilman välikäsiä ja suuresta tavaramäärästä voi päästä nopeastikin eroon.

Huutokauppa parantaa myös asiakassuhteita ja asiakasuskollisuutta, riippuen siitä, kuinka usein huutokauppoja pidetään.

 

Hyödyt ovat suuret myös ostajalle. Ostaja saattaa löytää huutokaupasta ainutlaatuisia- ja jopa harvinaisia keräilytuotteita. Monesti huutokauppoihin osallistuminen voi olla viihdyttävääkin, kuten moni on varmasti nähnyt tälläkin hetkelle televisiosta tulevasta Huutokauppakeisari- ohjelmasta.

Huutokauppa on ostajalle myös helppoa. Kauppaan voi osallistua puhelimitse tai tietokoneella, jolloin ei tarvitse matkustaa mihinkään huutokauppapaikkaan ja ostaja voi halutessaan pysyä anonyyminä.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close