Huippumyyjän rakennuspalikat

04.05.18 Esseen kirjoittaja: Annika Äijälä
Kirjapisteet: 1
Kirja: Useita lähteitä
Kirjan kirjoittaja: Useita kirjoittajia
Kategoriat: Myynti, asiakkuudet ja verkostot

Minulla on ollut viha-rakkaussuhde myyntityöhön jo vuosia. Mietin monesti käsitettä huippumyyjä, ja mitä siihen sisältyy. Mistä aineksista huippumyyjä rakentuu, mitä ominaisuuksia siihen vaaditaan? Haluan kääntää nykyisen kaksijakoisen suhteeni myyntityöhön selkeäksi kokonaisuudeksi. Muistan ne päivät, kun töissä sain toimiston parhaimman myyntituloksen, ja sen mukana tietenkin ne kuuluisat nollapäivät. Myyntityö voi imaista täysin mukaansa, ja asenteesta on kiinni, upottaako se seuraavana päivänä vai ottaako opikseen huonommista hetkistä.

Pureutuakseni syvemmin huippumyyjän käsitteeseen, minun täytyy tietää mitä palasia sen sisälle kuuluu. Pelkät euronkuvat silmissä eivät tee kenestäkään huippumyyjää; pakettiin kuuluu reipas annos asennetta, intohimoa työhön ja ymmärrystä asiakkaan merkityksellisyydestä. Täytyy osata hypätä asiakkaan saappaisiin ja miettiä, mitä tämä tuntee ja tarvitsee, ennen kuin voi alkaa myymään palvelua esimerkiksi yrityksille.

Kauppalehden mukaan asiakasta kiinnostaa vasta viidentenä hinta. Myyjä, joka osaa pyöritellä numeroita ja neuvotella vain hinnasta, on laiminlyönyt koulutuksensa (Kauppalehti, Myyntitykin ABC,2009). Mielestäni tämä kertoo, kuinka paljon asiakkaat odottavat nykyään henkilökohtaista otetta ja aitoa persoonallisuutta, bisneshyödyn ja yhteistyön toimivuuden osoittamisen rinnalla. Asiakassuhteista täytyy pitää huolta, minkä takia jälkikontaktointi on tärkeätä jatkon kannalta. Kun hoitaa olemassa olevat asiakassuhteet kunnolla, energiaa vapautuu enemmän uusien asiakkaiden hankkimiseen, ja samalla voi luottaa vanhojen asiakkaiden ottavan yhteyttä jatkossakin.

Tärkeätä on myös se, että asiakkaalle jää niin hyvä maku suuhun yhteistyöstä, että tämä on valmis suosittelemaan yritystä eteenpäin saamansa kokemuksen perusteella. Myyjällä on suuri vastuu tässä kohtaa, sillä kuvaan astuu ymmärrys luottamussuhteesta asiakkaan kanssa.

Huippumyyjä käsitteenä on abstrakti. Se, mikä on toiselle huipputasoa, voi olla toiselle rimanalitus. Jokainen määrittää oman huippunsa, ja jatko on itsestä kiinni. Jatkuva kouluttautuminen ja tiedonjano ajavat mielestäni huippumyyjää kohti parempia suorituksia, sillä vain taivas on rajana kehityksen ollessa jatkuvaa. Inspiroidun myyjistä, joiden innostus välittyy työn kautta. Kun itse olet innostunut ja innostava, se välittyy asiakkaaseen. Tunnetilojen tunnistaminen ja niiden välittäminen vaikuttavat vahvasti vastapuoleen, sillä asiakas kokee helpommin samaistumisen tunteen ja innostuu itsekin asiasta, jolla olet lähtenyt liikenteeseen. Perustelut ja myyntiargumentit tulee terävöittää itselleen, ja tavoitteiden asettaminen on merkityksellistä. Ilman tavoitetta myyjä on kuin purjelaiva ilman purjeita; ajelehtien ilman suurempaa suuntaa merellä, päästen mahdollisesti johonkin, mutta todennäköisesti ei vastarantaan. Suunnitelmallisuus on oleellista, kun huippumyyjä suunnittelee työpäiväänsä.  Minkä verran päivästä kuluu aikaa esimerkiksi soitteluun, montako asiakastapaamista sovitaan, montako koulutusta käydään ja millä aikavälillä.

Koen, että myyjän täytyy ajaa myös yrityksensä etua, sillä se tuo lisäarvoa molemmin puolin ja toimii myös suurena motivaattorina sekä yritykselle että myyjälle.

Lukiessani kahta kirjoitusta huippumyyjän ominaisuuksista ja myynnin kehittämisestä, itselleni tuli syvempi ymmärrys koko myyntityöstä. Olen kokenut vasta pintaraapaisun myynnin maailmasta, ja odotan innolla, että pääsen kehittämään itseäni ja viemään käytäntöön varsinkin suunnitelmallisuutta. Olen ampunut kyllä myynnin nuolia muutaman lähiaikoina, mutta minun täytyy alkaa terävöittämään maaliani.

Jokaisen meistä tulisi miettiä tiettyjä piirteitä itsessään, ja hahmotella vahvuuksiaan. Niiden tiedostamisesta voi löytyä jotain aivan uutta ja uniikkia, jonka avulla voi kehittää itseään ihan uudella tavalla. Huippumyyjäksi voi oppia, ja jokainen tunnistaa itsensä siitä pisteestä kun omat tavoitteet ovat täyttyneet- ja ehkä vähän ylittyneet.

”Motivation will almost always beat mere talent.” –Norman Ralph Augustine

 

 

 

Lähteet

Vauhtipyörä, Tärkeitä asioita kun haluaa huippumyyjäksi,2012, luettu 3.3.

http://xn--vauhtipyr-32a0r.fi/blog/tarkeita-asioita-kun-haluaa-huippumyyjaksi/

Kauppalehti, Myyntitykin ABC- näin syntyy huippumyyjä, 2009, luettu 3.3

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/myyntitykin-abc—nain-syntyy-huippumyyja/fevhwfLz

 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
Tagit: , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!