Henkilöbrändäys

08.11.18 Esseen kirjoittaja: Maria Välimäki
Kirjapisteet: 2
Kirja: Brändikäs
Kirjan kirjoittaja: Lisa Suonio
Kategoriat: Markkinointiviestintä, Myynti, asiakkuudet ja verkostot, Uncategorized

’’ Opettele lukemaan symbolien ja laadun kieltä. Etsi sielua ja sisältöä, kun ostat tuotteen tai tapaat uuden ihmisen’’

– Lisa Suonio

 

Mitä on brändäys?

Brändäyksestä puhutaan paljon ja se on ollut pinnalla jo pitkän aikaa. Brändäys liittyy vahvasti viestintään ja markkinointiin, jotka ovat hyvinkin keskeisiä kilpailuetuja yritystoiminnassa. Siinä on kyse kokonaisuudessaan tuotteen tai palvelun persoonallisuudesta ja luonteesta. Kirjassa Brändikäs Lisa Suonio kuvaa brändin tavoitteen olevan se, että se nostaa esille mikä meissä ja osaamisessamme on parasta (Brändikäs s.23). Brändiä voidaan määritellä eri tavalla eri konteksteissa. Esimerkiksi mediassa brändikkyys tarkoittaa ajankohtaisuutta ja viihteellisyyttä, kun taas tieteissä popularisointia. Amerikkalaisten mukaan brändi on unelmia, lupauksia ja lifestyle maailmoja (Brändikäs s.21 ja 22).

Brändi on tuotteeseen tai palveluun lisätty arvo, josta maksetaan. Ostoja tehdään mielikuvien perusteella eikä pelkän tarpeen perusteella.  Mielikuvasta saadaan hyvin tietoa kysymällä suoraan mitä mieltä jostain ihmisestä tai tuotteesta ollaan.

 

Henkilöbrändi

Henkilöbrändin muodostavat ihmisen vahvuudet ja heikkoudet yhdessä (Brändikäs s.27). Olen hyvin pitkään pohtinut omaa henkilökohtaista brändiäni tiimissä. Haluaisin rakentaa omasta brändistäni vahvan ja sellaisen, minkä takana voisin seistä vahvasti. Tällä hetkellä koen, että en ole osannut rakentaa sellaista persoonabrändiä, josta olisin itse tyytyväinen. Tämä on hyvinkin ajankohtainen aihe, sillä sain juuri pajassa palautetta siitä, että tietyt henkilöt pelkäävät rikkovansa minut ja eivät uskalla välttämättä ottaa aitoa kontaktia. Uskon siihen, että mitä enemmän brändi herättää intohimoa, sitä vahvempi se on. Uskon myös siihen, että itsensä brändääminen ja viestintä tulevat olemaan vielä vahvemmassa asemassa tulevaisuudessa.

Puhun avoimesti omasta menneisyydestäni sekä sairaudestani. Se on pistänyt miettimään, herätänkö oikeaa mielikuvaa omasta henkilöbrändistäni. Toisaalta olen siinä vaiheessa paranemista, että on puhun mielelläni siitä, ja haluan olla myös esimerkkinä muille siitä, miten vaikeistakin tilanteista voi nousta uudestaan. Olen saanut joitain yhteydenottoja ihmisiltä, joilla on ollut lähiaikoina vaikeaa. Olemme päässeen yhdessä jakamaan raskaita asioita ja auttamaan toinen toisiamme. Näen, että tämä on hyvinvointiin liittyvänä henkilöbrändäyksenä hyvinkin onnistunut.

Osittain hajanainen henkilöbrändäys johtuu myös siitä, että en ole tiennyt, mitä aion tehdä tulevaisuudessa. Olen hyppinyt vähän siellä ja täällä. Nyt kuitenkin olen päättänyt kokeilla siipiäni stailauksen puolella ja muutenkin vaatetusalalla. Se tuo jonkinlaista suuntaa sille, mitä haluan tuoda itsestäni esille. Omat sosiaaliset kanavat koostuvat pääosin hyvinvoinnista ja sitä rataa aion jatkaa. Mietin kuitenkin sitä, haluanko aloittaa sosiaalisten kanavien täytön tyhjästä, vai luonko vanhasta jotain uutta.

Uskottavat tarinat

Uskon siihen, että ihmiset haluavat kuulla kiinnostavan henkilöbrändin tarinoita aidosti. Tarinat herättävät mielenkiintoa ja niihin voi samaistua. Se tuo aina lisää ymmärystä sekä empatiaa. Minulla tarinoita riittää ja ne eivät ole niitä kaikista hehkeimpiä. Pohdinkin tässä sitä, miten se vaikuttaa muihin ihmisiin, onko se enemmänkin poispäin työntävää vai kiinnostusta herättävää. Tällä hetkellä tuntuu siltä, että se työntää pois ihmisiä, jotka eivät välttämättä ole kokeneet elämässään niin rankkoja asioita. Luulen, että myös moni ei ole uskaltanut katsoa niin syvälle sisimpään ja tästä syystä välttelevät syvällisempiä keskusteluita. En sano, että kaikki ovat sellaisia syvällisiä ihmisiä, mutta uskon, että montaa pelottaa myös tutkia syvää sisintään. Pohdn myös sitä mitkä tarinat ovat kiehtovia, vai saako kaikista tarinoista kiehtovia, jos vain osaa kertoa ne oikealla tavalla.

Omat tavoitteeni

Haluaisin itse luoda sellaisen mielikuvan asiakkailleni sekä uusille kohtaamilleni ihmisille, että he tuntevat itsensä tärkeäksi ja toisin heidän päiväänsä jotain hyvää ja ainutlaatuista. Tahtoisin myös olla läsnä ja inhimillinen. Perusoletus on, että ihmiset haluavat tulla kohdelluiksi hyvin. Hyvään kanssakäymiseen kannattaa panostaa sen sijaan, että karsittaisiin. Olen jo sisäistänyt ajattelutavan ’’ketä autan seuraavaksi’’. Kirjoitin persoonallisuus testi blogitekstissäni omasta persoonastani ja siitä, miten olen tyypiltäni auttavaa sorttia. Haluaisin tuoda tätä enemmän esille.

Henkilöbrändiä on mielenkiintoista rakentaa. Olisi hyvä miettiä esimerkiksi sitä, miten se kestää negatiivista vastaanottoa ja mahdollisia kopioita tai perässä hiihtäjiä. Sama pätee yrityksen brändiin. Myös henkilöbrändin tulisi olla koskettava, sellainen joka on merkityksellinen. Liian tavallinen tai hiljainen jää usein vahvempien brändien jalkoihin. Henkilöbrändäyksellä voidaan ajatella sitä kokonaisuutta, minkä tuo esiin julkisesti.

Mietin myös usein sitä, miten puhun ja mistäkin asiasta. Olen huomannut, että on vaikeaa välillä löytää negatiivisista asioista positiivista, jolloin puheenaiheetkin ovat ehkä hieman ikäviä. Tämä vaikuttaa kaikkeen. Myös Eventassa uskon, että se vaikuttaa ihmisiin. Toivoisin, että pystyisin pitämään positiivisen ajattelutavan myös vaikeina aikoina. Tällä hetkellä se on vaikeaa ja olen todella herkkä konflikteihin. Huomasin kuitenkin, että eräässä palaverissa sain sanottua topakasti asioista, jotka häiritsivät minua. Se ei ole todellakaan minun tyylistäni ja mietin, miten se vaikuttaisi mielikuvaan minusta. Koin sen kuitenkin itselleni positiivisena, sillä pääsin vihdoin avaamaan omia mielipiteitäni avoimesti esille. Sellaisella draivilla haluaisin jatkaa ja olla rohkea sanomisissani.

Akatemialla voitaisiin puhua enemmänkin henkilöbrändäyksestä ja siitä, miten se vaikuttaa kaikkeen ympärillä tapahtumaan. Itse en haluaisi olla se, josta ajatellaan, että menen rikki helposti. Vaikka se on ehkä tämän hetkinen tilanne eikä sille voi mitään, aion kehittää henkilöbrändiäni omien arvojeni pohjalta vahvaksi.

Lopuksi

Jos mietitään työpaikkoja sekä verkostoja voidaan todeta, että suurin osa rekrytoinnista sekä suostutteluista tehdään tuttavien kautta. Suosituksia etsitään myös yhä useammin internetistä. Tämänkin takia olisi hyvä keskittyä henkilöbrändäykseen ja omaan imagoon. Henkilöbrändi on tietynlainen työpaikkojen henkivakuutus.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!