Hengitä

23.08.18 Esseen kirjoittaja: Sanna Tahlo
Kirjapisteet: 1
Kirja: Miksi hengitys on loistava apu stressiin?
Kirjan kirjoittaja: Stressitohtori / TErv
Kategoriat: Johtaminen

Vanha sanonta hengitä rauhallisesti ja laske kymmeneen ei ole ihan huono neuvo. Se on itse asiassa aika hyvä ohje. Hengittäminen on niin yksinkertainen keino vaimentaa stressireaktiota ja edistää päivittäistä palautumista, että se menee varmaan usemmalta meistä ohi olankohautuksella. (Stressitohtori, 2017)

Hengittäminen on jännä juttu, teemme sitä automaattisesti, ajattelematta – mutta kiinnitämmekö siihen tarpeeksi huomiosta?

Karkeasti voisi arvioida, että mitä kiireisempiä tai stressaantuneempia olemme, sitä varmemmin hengityksemme muuttuu pinnalliseksi. Lisäksi hengitysnopeutemme lisääntyy, jolloin hengitämme ulos liian paljon hiilidioksidia. Tämä taas johtaa siihen, että solut saavat vähemmän happea. Kun kehossamme on hiilidioksidivajausta, happimolekyylit tarttuvat lujemmin kiinni punaisten verisolujen hemoglobiiniin, eivätkä ne tällöin vapaudu yhtä helposti solujen käytettäväksi. Totuttele pikku hiljaa hengittämään nenän kautta. Kun et hengitä suun kautta, ylihengittäminen vähenee itsestään. Rauhallisen hengittämisen avulla hermosto siirtyy parasympaattiseen tilaan, jolloin keho ja mieli muuttuvat rauhallisemmiksi ja levollisemmiksi. (Stressitohtori, 2017).

Pysähdy ja keskity hetkeksi siihen millainen hengityksesi on? Pystytkö ohjailemaan sitä?

Olen itse ruvennut tarkkailemaan hengitystä ja pyrkinyt lisäämään nenän kautta hengittämistä.  Seuramme päävalmentaja kehottaa keskittymään hengitykseen ja antaa hyviä vinkkejä. En ole pelkästään kuunnellut häntä, myöskin kuullut eli vienyt vinkit käytäntöön. Olen myös lyhyen ajan sisällä lukenut todella paljon kirjoja, jotka tavalla tai toisella liittyvät tietoiseen läsnäoloon ja mielenhallintaan – sen kaiken pohjalla ja ytimessä piilee tuo hengitys.

Olen jo vuosia kiinnittänyt huomiota siihen, että hengitykseni ei olisi pinnallista. Nyt olen alkanut kiinnittämään huomiota myös siihen, hengitänkö nenän vai suun kautta. Olen lisännyt tietoisesti nenän kautta hengitystä kaikissa tilanteissa kotona, koulussa ja harrastuksissa. Siitä on apua. Jos hengityksen hallinta pettää, niin alamäki alkaa. Enkä tarkoita pelkästään urheilusuorituksia, joissa hengityksen voima on helposti nähtävissä.

Eilen istuessani hammaslääkärin tuolissa pelkäsin ja tärisin. Keskitin kuitenkin kaikki ajatukseni hengitykseeni, vaikka kyyneleitä ehti valua silmistä, niin en antanut periksi – hengitin niin rauhallisesti kuin pystyin, hitaasti, nenän kautta sisään ja ulos.

Hengittäminen on elinehto, mutta sen avulla voit myös parantaa elämänlaatuasi ja vaikeista tilanteista selviytymistä. Ensimmäistä kertaa käydessäni avannossa haukoin henkeäni ja nousin äkkiä ylös. Nyt olen tehnyt sitä kymmeniä kertoja ja joka kerta pysyn vedessä useita sekunteja, hallitsen tilanteen hengitykselläni. Paljon on vielä opittavaa, mutta oppimisen ehtona on se, että ajattelet asiaa, kiinnität huomiota ja harjoittelet.

Hengitä rauhallisesti ja laske kymmeneen.

 

 

 

LÄHTEET

https://www.youtube.com/watch?v=wgwxn9mRpAY

https://blogit.terve.fi/stressitohtori/hengitys-ja-stressi/

Stressitohtori. 2017. Miksi hengitys on loistava apu stressiin?

 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)

Keskustele artikkelista

4 kommenttia to “Hengitä”

  1. Annamari Aalto sanoo:

    Essee jotenkin pomppasi esiin otsikollaan ja houkutteli lukemaan.

    Oli kiva lukea faktaa siitä, mitä fysiologisesti tapahtuu kun hengitämme pinnallisesti. Se antaa jotenkin lisäpotkua suuhen, että ottaa hieman vakavammin kunnon hengitystekniikan kun tietää mitä hengittämättä jättäminen aiheuttaa.

    Oli myös hienoa lukea siitä, miten hengitys oli auttanut sinua selviytymään ahdistavasta tilanteesta. Se, mitä fyysisiä havaintoja teemme kehostamme vaikuttaa tulkintaamme olostamme. Esim kun hengitämme rauhallisesti, voimme alkaa tulkitsemaan oloamme rauhallisemmaksi. Tähänhän perustuu myös naurujooga, nauramalla ”keinotekoisesti” voimme alkaa tuntemaan oloamme iloisemmaksi ja nauramaan luonnollisesti.

    Mukava ja helppolukuinen essee kaiken kaikkiaan!

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    • Sanna sanoo:

      Kiitos kommentista! Mahtavaa, että luit ja tykkäsit.

      Hengittäminen on kyllä supermielenkiintonen juttu, koska sen vaikutus on niin älyttömän vahva. Samoin tuo naurujooga. On mieletöntä, kuinka paljon pystymme itse vaikuttamaan siihen, kuinka reagoimme ja mitä tapahtuu. Jotenkin tuntuu, että nämä aiheet ovat monille vielä todella piilossa, mutta ovat yhtä aikaa jopa nouseva trendi.

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
  2. Minttu sanoo:

    Tosi ajankohtainen aihe itselle, kiva että löytyi myös essee aiheesta.
    Pinnallinen hengittäminen on itselle aiheuttanut pahoja selkäongelmia, vaikka se voikin kummalliselta kuulostaa. Ei auta muu, kuin keskittyä ja keskittyä aina vaan uudelleen ja uudelleen hengittämiseen. Ainiin, mäkin olen käyttänyt samaa kikkaa hammaslääkärillä ja itseasiassa se auttaa. Kun keskittyminen menee hengitykseen, pelko jää vähemmälle. Hyvä essee, tärkeä aihe!

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    • Sanna sanoo:

      Kiitos kommentista! Tässä on aihe mistä voisi ja pitäisi kirjoittaa ehkä enemmänkin ja laajemmin. Soluessee ehkä joskus?

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!