Haaveena tykki, myyntitykki

23.01.17 Esseen kirjoittaja: Eelis Piipponen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Myyntitykki kertoo, 50 huippumyyjän paljastukset
Kirjan kirjoittaja: Olli Harma
Kategoriat: Myynti, asiakkuudet ja verkostot, Oppiva organisaatio

Kun haaveilet jonain päivänä johtavasi omaa yritystä, mutta myös olevasi huippumyyjä on halu ja tahto lukea huippumyyjistä kertovia teoksia. On mielenkiintoista selvittää, missä he ovat epäonnistuneet ja miksi ja yrittää ottaa siitä opikseen, mutta on myös hienoa lukea kuinka he ylpeästi kertovat missä ovat onnistuneet. Olli Harman teoksessa Myyntitykki kertoo on esimerkkeinä niin Hjallis kuin koko kansan rakastama Jethrokin sekä myös elämäntilaisestaakin tunnettu Vesa Keskinen ja laivoja myynyt miljardimyyjä Jarl Martin Saarikangas. Näiden herrojen tarinoita ja opetuksia lukien on helppo itsekin kehittyä paremmaksi myyjäksi.

Olen ennenkin lukenut teoksia myymisestä, mutta en oikeastaan yhtään kunnollista teosta, missä itse huippumyyjät kertovat itsestään. Olen itse tehnyt nyt ensimmäistä kertaa ikinä puhelinmyyntiä ja vaikka hankinkin sponsoreita hyväntekeväisyys tapahtumaan ei sekään ole helppoa. Positiivista kyllä, olen huomannut itsestäni samoja piirteitä, kuin mitä huippumyyjät korostavat. Oikeastaan uskon suurimman vahvuuteni olevan asiakkaan kuunteleminen, jonka olen huomannut osalle myyjistä suurikin ongelma. Myyjät vain tyrkyttävät tavaraa, eivätkä kuuntele asiakkaan mielipiteitä tai toiveita. Lähes jokainen kirjaan haastateltu myynnin henkilö painottaa asiakkaan kuuntelemisen tärkeyttä varsinkin tarpeen kartoituksen vaiheessa. Toinen asia missä koen itse olevani hyvä ja mikä tulee myös kirjassa esille on luottamuksen rakentaminen asiakkaaseen ja kaupankäynti tilanteen eteenpäin vieminen.

Puhelinmyyntiä tai ylipäätänsä myyntiä nyt hieman Proakatemialla tehdessäni olen huomannut heikkoudet missä itselläni on kehitettävää. Vaikka kaupankäynnin tulisi olla asiakkaalle miellyttävä tapahtuma ja heille ongelman ratkaisu, tarvitsee myyjän silti olla hieman röyhkeä kysyessään kaupan klousaamisesta. Kirjassa Hjallis kertoo klousaamisesta hyvin yksinkertaisesti ”Mä kysyn, että tuleeks tästä diili.” Itse siis huomaan puhelinmyynnissä antavani asiakkaalle liian helposti poispääsyn mahdollisuuden tilanteesta ja annan heille vaihtoehdon sanoa ei. Täytyisi oppia kysymään kysymyksiä, mihin ei voi vastata ei. Toisaalta huomaan myös ison eron face to face myynnin ja puhelinmyynnin erossa, face to face myynnissä osaan klousata kaupan paljon paremmin oikeanlaisilla kysymyksillä. Tätä tekstiä kirjoittaessani tuli kyllä mieleen kysymyksiä, joilla saan puhelimessa asiakkaan tilanteeseen jossa hän ei voi vastata helposti ei. Kaipaisin siis omaan tekemiseen pienimuotoista röyhkeyttä ja rohkeutta lähteä sitomaan isompiakin diilejä.

Tuote mitä myyt, on oltava sellainen mihin uskot. Hjallis uskoi pystyvänsä myymään Hartwall Areenan ja myi sen. Jethro Rostedt uskoo pystyvänsä myymään talon kuin talon, ja hän myy. Myytävään tuotteeseen on pakko uskoa, jos sen haluaa oikeasti pystyä myymään. Olen huomannut, kun töissä moottoripyöräajovarusteet eivät oikein enää nappaa, niiden myyntikin on vaikeampaa, mutta jos pitäisi esimerkiksi myydä Proakatemiaa lukio-opiskelijoille, on tatsi aivan toinen. Kun itse pidän akatemiasta ja uskon sen toimintaan, esittelenkin sitä aivan toisella innolla kuin tuotetta mihin en kunnolla usko.

Kirjassa puhutaan syntymisestä myyjäksi, osa syntyy ja osa ei. Toiset ovat nuoresta asti innokkaita myyjiä ja myyvät jo nuorina erilaisissa esimerkiksi joukkueen myyjäisissä enemmän kuin muut pojat yhteensä. Esimerkiksi Jethro oli myynyt partiossa adventtikalentereita enemmän kuin muut yhteensä. Uskon myös itse hieman syntyneeni myyjäksi, kun yläasteellakin sain isältä sponsorijuttujen kautta tulleita purukumeja ja ensin annoin koulussa kavereille muutamia ja kun he tykkäsivät aloin myydä niitä heille. Tähän kyllä nopeasti puututtiin koulun toimesta ja en saanut jatkaa myyntiä kun kaverit heittivät roskia lattioille.. Vaikka olisin hieman syntynytkin myyntiin, niin kyllä minua on siihen kasvatettukin, kun suvussa ja lähipiirissä on lähes pelkästään yrittäjyyttä ja myyntityötä, siitä on oppinut jo paljon elämän varrella ja huomannut millainen myyjä tahtoisi itse olla. Edessä on vielä pitkä matka ”myyntitykiksi”, mutta uskon että jonain päivänä voin vielä itse päästä Myyntitykki kertoo kirjan tapaiseen kirjaan. Ainakin kun siitä unelmoi, niin sinne on helpompi päästä.

”Tell the truth, nothing but the truth – but not the whole truth.” – Martin Saarikangas, miljardimyyjä

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
Tagit: , , , , , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!