Tampere
29 Mar, Friday
8° C

Proakatemian esseepankki

Google-markkinointi (Google Ads) tiivistettynä



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Google Ads (aikaisemmin Google AdWords, muuttunut 24.7.2018) on hakusanojen kautta tehtävää maksullista markkinointia. Mainostaja maksaa Googlelle halutuilla hakusanoilla tehtyjen varsinaisten hakutuloksien yllä olevista niin sanotuista mainoslinkeistä. Yritys voi valita, että maksaako tämä mainoksien näkyvyydestä, sivuilla tapahtuvasta konversiosta sivuille ohjauksen jälkeen tai varsinaisten linkkien klikkauksien johdosta tehdyistä ohjauksista yrityksen sivulle. Yritys voi käyttää näitä tapoja myös yhtäaikaisesti. Keskitymme tässä tekstissä kuitenkin tarkemmin klikkauksiin perustuvaan Google-markkinointiin, sen ollessa näistä yleisin.

Klikkauksista syntyvää maksua kutsutaan yleisesti termillä CPC eli cost per click. Maksulliseen hakusanamainontaan erikoistuvan yhdysvaltalaisen yrityksen WordStreamin mukaan keskimääräinen CPC tänä vuonna on 2,69 dollaria. Tämä tarkoittaa sitä, että tuhannen Google-mainoksen kautta verkkosivullesi päätyneen kävijän hinnaksi muodostuu 2690 dollaria, kun käytetään WordStreamin antamia lukuja. Klikkauksen hinta vaihtelee kuitenkin toimialan ja hakusanan vahvuuden ja yleisyyden mukaan muutamista senteistä yli 50 dollariin. Yleisempi hakusana maksaa enemmän, kuin sellainen, joka on vähemmän etsitympi. Hakusanojen haettavuutta ja

Useamman mainostajan halutessa mainostaa samoilla hakusanoilla, määräytyy mainoksen   sijoitus ja arvoaste (Ad rank) kahden tekijän yhteen kerrotun tuloksen avulla: yksittäisen klikkauksen rahallisen arvon, jonka mainostaja suostuu siitä maksamaan ja mainoksen laatuluokituksen (Quality Score), joka määräytyy esimerkiksi mainoksen relevanttiuden, laadun ja prosentuaalisen klikkausmäärän mukaan. Varsinainen hinta (CPC) mainoksellesi taas määräytyy seuraavan kaavan mukaan:

CPC = sinun sijoituksestasi seuraavan mainostajan arvoaste / sinun mainoksen laatuluokitus + 0,01 $.

Alla vielä havainnollistava kuva, josta voimme todeta, että välttämättä suuren rahasumman laittaminen mainokseen ei suoraan takaa parasta sijoitusta Google-hauissa. Silti, mainokseen investoimalla rahasummalla on merkitystä paljon mainoksen sijoituksessa, vaikka se ei olekaan ainut tekijä, joka sijoituksen määrää.

 

 

Kuinka Google Ads-palvelua tulisi sitten käyttää? Tässä sinulle kymmenen kohdan polku menestykseen:

  1. Määritä Google Ads-tilisi tavoitteet. Haetaanko mainoksilla liidejä, ohjauksia verkkokauppaan, brändin rakentamista?
  2. Määritä yleisösi. Millä laitteella he tekevät hakuja, kumpaa sukupuolta he edustavat, milloin he tekevät hakuja?
  3. Tutki ja määrittele haluamasi hakusanat, joita haluat käyttää. Hakusanat, joita haluat käyttää ovat näiden kolmen tekijän risteyskohta: vähäinen kilpailu, suuri trafiikki ja kaupallista tarkoitusta varten
  4. Aseta budjetti. Käytä rahasi suuren konversion tuottamiin hakusanoihin!
  5. Muodosta Google Ads-käyttäjällesi rakenne erilaisista kampanjoista, jotka pyrkivät eri asioihin. Luo tarkkaan spesifioidulle tavoitteelle erittäin relevantteja mainoksia, äläkä yhtä kaikkia tarkoituksia varten.
  6. Kirjoita valloittavia mainoksia. Varmista, että mainoksesi omaa vähintään seuraavat asiat: houkutteleva otsikko, kehote johonkin toimintaan ja hakusanoja, joista maksat.
  7. Suunnittele loistavia laskeutumissivuja. Minimoi lomakekenttien määrää, keskity hyötyihin, älä ominaisuuksiin, käytä laadukkaita tuotekuvia, tee kehotteesta toimintaan päivänselvä ja tee ne mobiilille optimoiduiksi.
  8. Seuraa konversiota. Aseta verkkosivullesi seurantakoodi, jonka jälkeen voit muodostaa konversiotavoitteita ja seurata konversion kehittymistä Google Analytics- tai Google Ads-palvelusta.
  9. Rutinoi optimisaatio. A/B-testaa mainoksiasi. Näin löydät sopivat hakusanat, joihin investoida jatkossakin.
  10. Harvinaisen helppo kohta lopuksi, kun olet noudattanut aiempia neuvoja.

Lähteet

https://www.wordstream.com/click-through-rate

https://www.wordstream.com/blog/ws/2016/02/29/google-adwords-industry-benchmarks

https://www.wordstream.com/blog/ws/2017/03/20/how-to-use-google-adwords

https://www.wordstream.com/blog/ws/2015/05/21/how-much-does-adwords-cost

https://www.wordstream.com/articles/what-is-google-adwords

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close