Final Camp- kohti unelmien projektia osa 2

18.09.16 Esseen kirjoittaja: Removed User
Kirjapisteet: 1
Kirja:
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: Globaali yrittäjyys

Pohdimme ensimmäisenä Proakatemia vuotenamme Final Campia hyvin pintapuolisesti. Annoimme ihmisille mahdollisuuden antaa mielikuvituksen juosta ja olla innovatiivisia Final Campin suhteen. Tiimin kehittyessä ammatillisesti kuin henkisesti päätimme nostaa asian uudestaan esille todentuntuisemmilla tavoitteilla. Mitä oikeasti tekisimme ja mihin asti Ote lähtisi?

 

Minne lähtisimme?

 

Olemme päättäneet, että projekti tehtäisiin Euroopassa. Itse olen tyytyväinen päätökseen ja aiemmassakin esseessäni puhuin enimmäkseen Euroopan puolesta. Eurooppa avaa mielestäni ovia enemmän tulevaisuuden kannalta. Ihannemaani eivät ole muuttuneet aiemmasta esseestäni. Norja ja Saksa saavat edelleen pisteeni. Molemmat maat olisivat lupaavia yhteistyön puolesta ja mahdollisuudet pitkäaikaisempaan kumppanuuteen ovat mielestäni hyvät. Otteen jatkaessa akatemian jälkeen olisi hienoa kasvattaa sille mahdollisimman laaja verkosto niin kotimaan sisällä kuin ulkopuolella.

 

Olemme myös alustavasti miettineet muitakin kulkuneuvoja kuin lentäminen. Reissusta voisi tehdä elämyksen jo itse matkaamisesta lähtien. Olisimme #otteella koko matkan. Nämä molemmat maat ovat helppoja siihen, kun on mahdollista valita monesta eri kulkuvälineestä. Ihannemielikuvassani matkaisimme hippipakussa koko tiimi ahdattuna, osa ottaneet vanhemman roolin ja osa ottanut kiukuttelevien takapenkin penskojen roolin. Yhtenä perheenä viimeisessä koetuksessa.

 

Huomioiden tämän liikkumismuodon projektimme ihannepituus olisi kuukausi. Itse en ole kuitenkaan varma, voisinko päästää irti yksityiselämästäni kotimaassani kuukauden ajaksi ilman hiustenlähtöä, ahdistusta ja pelottavan suurta puhelinlaskua. Eteeni tulee punnittavaksi firman etuus vs yksityiselämä. Tämä on seuraava askeleemme projektia suunnitellessa. Kuinka pitkän projektin teemme ja mitä tapahtuu ennen sitä?

 

Oma tuote vai projekti?

 

Olisi enemmän kuin hienoa saada myytyä oma tuote ulkomaiselle yritykselle. Mikäli kyseessä olisi esimerkiksi työyhteisöä parantava palvelin, projektimme menisi pitkälti seuraavasti:

 

  1. Asiakaskontakti → yritys, mitä kiinnostaisi palvelumme/ tuotteemme
  2. Tarjous→ mitä maksaa ja mitä summalla saa
  3. Sopimus → kirjallinen sopimus ja aikataulu, milloin toteutamme
  4. Lentoliput kouraan ja toteuttamaan!
  5. Jälkimotorola→ kehitysehdotukset, korjaukset ja mahdollinen jatko

 

Tämä olisi näin tuoreelle yritykselle kuin lottovoitto. Saisimme tuotteistettua itsemme, myytyä ongelmalle ratkaisun ja toteuttamaan sen kansainväliselle yhteistyökumppanille. Toki nuo yllämainitut portaat projektille pitäisivät sisällään paljon enemmän. Harva yritys ostaisi tuotetta/palvelua ilman fyysistä tapaamista. Projektin hallinnointi saattaisi olla joidenkin tiimiläisten ensi kevään kalenterit täyttävä tehtävä.

 

Ote tunnettiin ensimmäisenä vuonna rahankiilto silmissä kulkevana tiiminä. Haluammeko olla sitä tässäkin vaiheessa? Itse koen, että projektia voi mitata muussakin kuin rahassa. Projektin merkitys voi näkyä muunakin kuin palkkana. Tässä vaiheessa projekti liittyisi esimerkiksi hyväntekeväisyyteen, minkä avulla saisimme erilaista mainetta ja kunniaa tehdystä työstä. Ihanne olisi taas liiketoiminnallisessa projektissa se, että saisimme asianmukaisen korvauksen tehdystä työstä. Kuinka yksilöt näkyisivät projektissa? Omaa palvelua tarjotessa tulisi huomioida työn tasainen jakautuminen, missä jokaisen taidot huomioitaisiin. Valmista yrityksen tarjoamaa projektia tehdessä tulisi jakaa tehtävät yksilön omien mielenkiintojen mukaan kaikki työllistäen.

 

Miten etenisimme?

 

Ennen kaikkea tämä vaatisi meiltä nyt kuluvan syksyn aikana yritysimagon rakentamista sellaiselle tasolle, että meidät nähtäisiin potentiaalisena yhteistyökumppanina ulkomailla. Nettisivut, ammattiaito, tuotteet, brändi, markkinointi ja sosiaalinen media tulisi rakentaa sellaiseen kuntoon minkä takana voisi koko tiimi ylpeänä seistä. Ja se nähtäisiin ulkomailla asti. Jos Ote haluaa kehittää itseänsä, valitsisimme tämän tien ja sitoutuisimme kaikki siihen täysillä. Rakentamalla vahvan pohjan Otteelle varmistamme sen yritystoiminnan jatkon.

 

Projektia suunnitellessa tulisi kartoittaa tiimin osaaminen. Osaamisen perusteella lähtisimme rakentamaan palvelua/tuotetta asiakkaalle. Hioisimme sen helposti ostettavaksi paketiksi asiakkaalle ja lähtisimme myymään sitä. Asiakkaiden tarpeita kartoittamalla voimme muokata tarjontaa asiakkaalle miellyttäväksi. Kuulostaa helpolta mutta mitäs se oikeasti on? Kylmäsoittoja lontoon kielellä Eurooppaan toivoen, että joku ymmärtäisi mitä haetaan takaa? Varmasti myös sitäkin. Se on myös rohkeuden kasvatusta, itseluottamuksen parantamista, kielitaidon kehittämistä ja luovuuden käyttämistä.

 

Kumman tahansa tien valitsemme yritysprojektin ja oman tuotteen välillä, on itselläni korkeat odotukset Final Campin suhteen. Proakatemialle tullessani opiskelemaan otin ensimmäisen askeleeni tuntemattomaan. Enkä kadu hetkeäkään. Seuraava hyppyni on Final Camp. En olisi ikinä uskonut, että lähtisin tällaiseen, mutta tässä sitä ollaan puhumassa sen puolesta. Kohtalotovereille vinkkinä, että ajatelkaa suuresti! Oma sisäinen äänemme yrittää vaimentaa sen mahdollisuuden tehdä jotain, mitä emme olisi ikinä uskonut tekevämme.

Kirjoittaessani tätä esseetä tutustuin erilaisiin blogaaliin talouteen vaikuttaviin kysymyksiin osoitteessa www.maailmantalous.net

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!