Tampere
29 Mar, Friday
8° C

Proakatemian esseepankki

Facebook-mainoksen luonti



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Huomio heti tähän alkuun! Oletan tätä kirjoitusta lukiessasi, että tiedät, mitä sosiaalinen media on näin yleisellä tasolla. Olet kuullut Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta sekä saatat olla kuullut myös LinkedInistä. Jos mikään näistä ei soita kelloja, niin tämä teksti ei välttämättä ole sinua varten. Mene tutkimaan alkuun, että mitä nämä asiat ovat ja palaa takaisin tämän tekstin pariin, jos sinua vielä kiinnostaa yrityksen liiketoiminnan tai tuotteen mainonta Facebookin ja yleisesti sosiaalisen median maailmassa.

Kuten kaikki tiedämme, Facebook on yksi maailman suosituimmista alustoista tänä päivänä seurata maailman tapahtumia, keskustella ystäviemme kanssa, muodostaa ryhmiä laivareissuja ja tapahtumasivuja koulumme ainejärjestön viikoittaisia pippaloita varten. Facebook on pelastanut meidät muistuttamalla meitä ystäviemme ja läheisimpiemme syntymäpäivistä ja antaa meille paikan ilmoittaa parisuhteidemme edistymisestä. Muutama fakta vielä alkuun rakastamastamme Facebookista ennen kuin siirrymme eteenpäin:

  1. Kuukausittain Facebookia käyttää yli 2 miljardia ihmistä
  2. 22 % maailman väestöstä käyttää Facebookia
  3. 50 miljoonaa liiketoimintaa käyttää Facebookia
  4. 79 % amerikkalaisista käyttää Facebookia
  5. 58 % ihmistä on yhteydessä työkavereihinsa Facebookissa

Kuten näemme, Facebookia käyttää todella monet ihmiset. Miksi sitten mainostaa siellä? Mainonnassa sääntö kuuluu seuraavasti: ”Markkinoijien tulee mennä mukana sinne, missä heidän asiakkaansa ovat” – ja selvästi Facebook on paikkana sellainen, jossa suuri osa heistä liikkuu, jos liki neljäsosa maailman väestöstä sijaitsee siellä. Tästä ei käy ilmi suomalaisten Facebookin käyttö kuitenkaan? Noh, suomalaisia Facebook-käyttäjiä on tällä hetkellä noin 3 miljoonaa, joka kattaa yli puolet koko Suomen kansasta. Emmeköhän voi näin todeta, että alustan hyötykäyttö, jossa valtaosa suomalaisista viettää aikaansa, on yrityksille järkevää.

Kun puhutaan Facebook-mainonnasta, tarkoitetaan sillä kohdennettua mainontaa, joka hyödyntää Facebookin sosiaalisia verkostoja. Tällainen mainonta on maksullista. Facebook-mainokset tunnistaa tietokonenäkymässä Facebookin oikeasta sivusta Sponsoroitu-tilan alta. Nämä mainokset voivat näkyä millä profiilisivulla tahansa minä aikana tahansa. Mobiilinäkymässä nämä mainokset sijoittuvat muun feedin sekaan vähäisen tilan takia. Nämä mainokset kuitenkin ovat myös tunnistettavissa Sponsoroitu-merkinnän avulla.

Facebook-mainoksia on kahdenlaisia: klikattavia tai staattisia. Klikattavat mainokset ohjaavat ihmiset toiselle sivulle Facebookissa tai muualla verkossa. Yksi tapa käyttää klikattavaa mainoksia, on kerätä omalle Facebook-sivulle tykkäyksiä. Toinen suosittu tapa tehdä mainontaa Facebookissa on uutissyötteet. Nämä mainokset julkaistaan käyttäjän feedissä ja ovat maksuttomia. Tällainen Facebook-mainonnan tapa kuitenkin edellyttävää jo entuudestaan suurta fanijoukkoa, jotta se tuottaisi tuloksia. Uutissyöte-mainonta on hyvin suosittua suuryritysten keskuudessa.

Yleisimmät tavat tehdä Facebook-markkinointia ovat:

– sponsoroidut mainokset

– uutissyötemainokset

– Facebook-sivustot

– Facebook-ryhmät

– Facebook-tapahtumat

– Facebook-muistiinpanot

Facebook-mainoksen tekeminen on melko helppoa. Se, että tämä mainos on tehokas tavoitteessaan, vaatii se kuitenkin jonkin verran ajatusta ja työtä. Mainoksen tehokkuus vaatii tarkasti halutun yleisön määrittämisen. Tässä kappaleessa paneudumme vaiheittain kohdennetun Facebook-mainoksen tekemiseen Facebookin mainostyökalujen avulla. Facebookin mainostyökalut löytyvät oman Facebook-tilin ”Mainostaminen”- tai ”Luo mainos”-linkin alta. Nyt voimme siirtyä mainoksen luontiin:

  1. Mainoksen suunnittelu Facebookia varten on samanlaista kuin mitä tahansa muuta mainosta varten. Se vaatii mukaansatempaavan ja puhuttelevan otsikon, selkeän ja myyvän mainostekstin ja houkuttelevan ja laadukkaan kuvan. Facebookin mainoksen luontityökalu näyttää mainosta suunnitellessa reaaliaikaisesti, miten mainos muotoutuu asettaessasi kenttiin isää infoa. Mainoksen suunnittelunäkymä vaatii viisi eri kohtaa, joidenka jälkeen voit jatkaa mainoksen luontia:

 

  1. Kohde: Sinun tulee valita mainoksesi kohdesivu, jonne haluat ohjata mainoksestasi kiinnostuvat. Voit valita tähän ulkoisen URL-osoitteen, esimerkiksi omat kotisivusi tai Facebookissa hallinnoimasi sivun.
  2. URL: Mainostaessasi jotakin Facebookin ulkoa olevaa, niin tähän kohtaan asetetaan kyseinen verkko-osoite.
  3. Otsikko: Tämä kohta vaatii oletettavasti mainoksesi otsikon. Otsikko voi olla maksimissaan 25 merkkiä. Muista, että otsikko on mainoksesi yksi tärkeimmistä elementeistä, joka määrää isolta osalta sen onnistumisen tai epäonnistumisen.
  4. Teksti: Kirjoita myyvä teksti mainokseesi. Teksti voi olla enintään 135 merkkiä pitkä, joten mene suoraan asiaan. Sisällytä tekstiisi kutsu johonkin toimintoon, esimerkiksi ”Klikkaa tästä”. Myydessäsi tuotetta, mainitse myös hinta.
  5. Kuva: Mainoksen tärkein elementti – kuva. Mainoksiin tulisi laittaa ainoastaan laadukkaita kuvia, jotka liittyvät jotenkin mainostettavaan asiaan. Muista kuvatiedoston koon raja!

 

  1. Mainoksen kohdentaminen on mainoksen luonnissa erittäin tärkeä vaihe, koska kohdentamisen avulla voit saavuttaa juuri oikeat ihmiset, jotka siirtyvät mainoksestasi eteenpäin tutustumaan mainostettavaan asiaan tai sitten kohdennus on tehty väärin ja kohdennettu mainos ei tuo tuloksia lainkaan. Tässä kohtaa tai mieluiten jo aiemmin sinun olisi tullut segmentoida mainoksesi kohdeyleisö, jolle mainosta esitetään. Mieti yleisöstäsi seuraavia asioita: sukupuoli, ikä, missä tämä asuu, mistä tämä pitää. Mitä tarkemmin tällaisia asioita on mietitty, niin sitä tarkemmin pystyt kohdentamaan mainoksesi ja sitä halvempaa mainoksen esittäminen on, kun sitä ei tarvitse esittää koko maailman väestölle. Tarkka segmentointi auttaa sinua myös räätälöimään mainoksen houkuttelevaksi oikealla yleisölle. Kohdentaessa mainosta, antaa Facebook tietojen muuttuessa arvioita, että kuinka monta ihmistä mainoksesi tulee luultavammin tavoittamaan. Kohdentamisen tiedot:

 

  1. Sijainti: Valitset asiakkaasi mahdollisen sijainnin. Ainoa pakollinen valinta on maa, mutta voit myös halutessasi valita option ”Kaupungin mukaan”, jolloin pystyt maan lisäksi lisätä vielä kaupungin, jos esimerkiksi yrityksesi toimii vain tietyssä kaupungissa, kuten Tampereella ja tuotteesi tai palvelusi ei sovellu myynnillisesti koko maahan.
  2. Demografiset tiedot: Tässä osiossasi voit syöttää segmenttisi iän ja sukupuolen. Voit myös olla jättämättä tarkempaa ikää tai ikähaarukkaa, mutta mainoksesi hinta tulee olemaan tuolloin suuri, joten sitä ei suositella.
  3. Tykkäämiset ja kiinnostuksen kohteet: Valitse palveluasi tai tuotettasi kuvaavat avainsanat. Voit käyttää ainoastaan avainsanoja, jotka löytyvät Facebookin tietopankista. Tämä on hyvä juttu, sillä se takaa mainokselle ainoastaan tehokkaita avainsanoja. Valitessasi esimerkiksi avainsanaksi ”Rolling Stones” näkyy mainoksesi ihmisille, jotka ovat valinneet lempimusiikikseen Rolling Stones.
  4. Facebookin yhteydet: Tässä kohdassa voit kohdentaa mainoksesi niille Facebook-sivuille, -tapahtumille tai -ryhmille, joita hallinnoit.
  5. Kohdennuksen lisäasetukset: Tässä pystyt asettamaan lisää kohdennustekijöitä, kuten esimerkiksi parisuhdestatusta, seksuaalinen suuntautuminen, segmentin oletettua koulutusta ja työtä, kohdeyleisön kieli.

 

  1. Mainoksen hinnoittelu ja ajoitus on mainoksen luonnin viimeinen kohta, jossa määrittelet mainoksesi budjettia ja sen aikataulun. Tässä vaiheessa on neljä määritettävää kohtaa:

 

  1. Kampanjan nimi: Anna mainoksellesi nimi.
  2. Budjetti: Määritä haluamasi budjetti. Facebook voi ehdottaa jotain lukua, joka on yleensä kymmeniä euroja. Pienin mahdollinen budjetti on euro päivässä.
  3. Aikataulu: Mainosta voi esittää jatkuvasti siihen asti, kunnes mainosbudjettisi on käytetty loppuun. Voit määrittää mainokselle myös tietyn pituuden minuutilleen.
  4. Hinnoittelu: Hintaan vaikuttaa suuresti aikaisempien kohtien kohdennuksen tarkkuus. Kokeile erilaisia kohdennustietoja, niin näet hinnan muuttuvat näiden mukaan. Voit myös asettaa erilaisen tarjouksen, jos Facebookin antama tarjous ei miellytä. Facebook-mainonnassa voit asettaa tarjouksen kahdella eri tavalla: per tuhannen sivunäytön (CPM) perusteella tai klikkauksien (CPC) mukaan. Sinulta laskuteta koskaan enemmän, kuin mitä olet tarjonnut, mutta voit päästä pienemmälläkin.
  5. Tilaa: Tee tilaus ja mainoksesi on valmis!

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close