Tampere
19 Apr, Friday
-3° C

Proakatemian esseepankki

Ei markkinoinnissa tarvitse kilpailla — Blogiessee



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Markkinoinnissa kohderyhmä sanana on varmaankin kuluneempi kun mummon kutomat lempi villasukat. Sana on toistuvasti kaikkien huulilla enkä usko, että kenelläkään markkinoinnin kanssa työskentelevällä on epäselvää mitä se tarkoittaa. Ainakin moni luulee niin. Siinä se haaste varmaan on, teoriassa se on helppo ajatus, mutta käytännössä aivan toista luokkaa.

Uskon, että monesti haasteeksi tulee se, että kohderyhmä on jäänyt liian laajaksi tai kohdistettu väärin perustein. Tällöin markkinointi kohdistuu tahoille jotka eivät koe sitä relevantiksi, jonka lopputuloksena on se, että markkinointi ei tavoita tehokkaimmalla mahdollisella tavalla potentiaalisia asiakkaita. Mikä tähän usein painostaa — kilpailu. Uskon, että liian helposti sorrumme paineen alle ja kuvittelemme, että mitä suuremmalla volyymillä sen tehokkaammin tavoitamme asiakkaitamme. Varmasti on tässäkin osa totuutta. Voisiko kuitenkin räätälöidympi sisältö tavoittaa asiakkaita onnistuneemmin ja olla jopa työpanokseen nähden tehokkaampaa?

Räätälöinti saa aikaan asiakkaassa luottamusta ja luottamusta ruokkivat toimintatavat olivat Sarah Chasen artikkelin punainen lanka. Artikkelissaan Chase tarkasteli luottamuksen luontia digimarkkinoinnin näkökulmasta. Itselle kuitenkin kolahti ajatuksena eniten raflaavin kommentti huomion herättämisestä kilpailun kentällä. Chasen mukaan ei edes pitäisi yrittää kilpailla. Siis what?! Julistus tuntuu olevan täysin ristiriidassa markkinoinnin periaatteiden kanssa, mutta kun asiaa pysähtyy tarkastelemaan räätälöinnin näkökulmasta, kilpailu ei tunnu enää nii kovalta. Tulee huojentuminen siitä, että se, mitä me pystymme tarjoamaan on asiakkaalle ainutlaatuista. Me itse voimme vaikuttaa siihen mitä, miten ja kelle me asioita teemme. Saamme valita asiakkaamme. Meidän ei tarvitse tehdä yhteistyötä tai myydä asioita kelle emme halua. Me haluamme meidän näköinen ja meidät löytää meidän näköiset ihmiset. Jos asiaa ajattelee näi päin, ei kilpalu olekaan enää niin kamala juttu. Koska emme tarvitse kun meidän näköisiä ihmisiä.

Chasen mukaan asiakkaiden ei pitäisi jäädä markkinointisuppilon pinnalle vaan mennä suoraan läpi. Voisi siis päätellä, että suppilon voisi korvata putkeksi, tai suuren trendibannauksen kohteeksikin joutuneeksi — pilliksi. Kunnon tarkkuusimua. Tai sitten asiakkaita voisi ajatella enemmänkin ampiaisina kolapullon suulla. Tehdään asioita niin houkuttavia, että he eivät voi vastustaa ja lopussa palkitsee euforia. Ja sitten se luottamus, kola ei petä koskaan.

Ajatuksen tasolla kaikki on aina helppoa, mutta se että tarjoamme asioita aidosti ja meidän näköisille ihmislle, se rajaa luonnollisesti pois asiakkaat jotka eivät ole kiinnostuneita. Ainiin. Vähän niinkun sanonta “Hyville tyypeille on aina töitä”, sama se on tuotteissa tai palveluissa. Jos se kolahtaa, se kolahtaa. Ei se kolahda jos se on paskaa vaikka ois kuinka hieno mainosvideo.

 

https://www.apsisfinland.fi/blogi/digimarkkinoija-keskity-luottamukseen-huomion-sijaan

Kommentoi