Blogiessee: E-urheilun tulevaisuus

15.11.17 Esseen kirjoittaja: Oskari Avotie
Kirjapisteet: 1
Kirja:
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: Luovat tuotteet ja liiketoimintamallit

 

Olemme puhuneet porukan kanssa esport-tapahtuman järjestämisestä ja siitä syystä luinkin artikkelin e-urheilun tulevaisuudesta. Artikkelissa haastateltiin kolmea miestä, jotka ovat luoneet uraa e-urheilun ulkopuolella ja nyt on siirtynyt kehittämään ja viemään eteenpäin tätä tulevaisuuden pelikenttää. He näkevät e-urheilun mahtavana potentiaalina. E-urheilu on vasta niin alkuvaiheessa, että siihen ei ole vielä ehditty reagoimaan mm. sponsorien ja markkinoinnin kannalta parhaalla mahdollisella tavalla. Mutta he myös toteavat, että e-urheilusta on muodostumassa elämäntapa.

Itseäni aihe kiinnostaa siitä syystä, että itsekin seuraan vähän e-urheilu maailmaa ja sen kehitystä. Johtuen varmaankin siitä, että pelaan samoja suosittuja pelejä mistä on ammattilaissarjoja. Pidän niiden katsomisesta, koska heidän pelejään katsellessa huomaa kuinka ammattipelaajat toimii tietyissä tilanteissa ja itse ainakin koitan ottaa heidän pelityyleistään mallia, jotta kehittyisin paremmaksi pelaajaksi. Lisäksi pelejä on mukava ja helppo seurata. Näiden pelien lähetykset ovat mielestäni joissakin lajeissa jo paljon edellä perinteisten lajien lähetyksiä. E-urheilulähetyksissä on juontajat, jotka ovat todella hyviä ja he tuovat lähetyksiin omaa persoonaansa mukaan, jota on aina mielekkäämpi seurata. Lisäksi heillä on asiantuntevat kommentaattorit, joiden keskustelu on juohevaa ja luonnollisen näköistä. Toisin kuin joissakin urheilulähetyksissä, joissa juontaja esittää kysymyksen johon asiantuntija vastaa kliseisesti, ei hirveän mielenkiintoista seurattavaa. Lähetyksiä on helppo nähdä, erityisesti siitä syystä, ettei niistä tarvitse maksaa mitään. Tämä tulevaisuudessa tulee varmasti muuttumaan.

Niitä pelejä, joita olen seurannut niitä katsovat helposti 100- 150 tuhatta katsojaa, jos tapahtuma on vähänkin isompi. Nämä on aivan huikeita katsojalukuja! Kun lähetykset striimataan globaalisti ja niiden katsominen on ilmaista, se helpotta lajin seurattavuutta. Asia, jota olen itse pohtinut ja joka tuli myös esille artikkelissa on, että näissä lähetyksissä ei käytetä paljoakaan yritysten markkinointia hyväksi. Esimerkiksi kun tätä esseetä kirjoittaessani katson CS:GO turnausta ja katson kuinka montaa eri yrityksen logoa näen ruudussa, päädyn vain 4-5. Sen lisäksi että yrityksiä, jotka mainostavat lähetyksessä on vain noin vähän, näistä yrityksistä ei paljoakaan mainosteta. Logot välähtelevät useastikin ruudussa, mutta potentiaalia olisi parempaankin. Useat sponsorit, jotka mainostavat lähetyksissä ovat jollain tavalla internettiin tai tietokoneisiin liittyviä yrityksiä. Miksei jokin suuri ruokakauppa mainostaisi siellä? Esimerkiksi vaikka Ikea, joka on levinnyt maailman joka kolkkaan saisi varmasti siitä globaalia mainontaa, koska lähetyksiä seurataan kymmenistä eri maista. Mainostaisivat vaikka tietokonepöytiä, ne sopisivat varmasti yleisölle sillä monet varmasti katsovat lähetyksiä tietokoneiltaan. Tuntuu ettei kaikki ole vielä tajunneet e-urheilun mahdollisuuksia ja sen tuomaa globaalia mainontaa. Mainonta, johon jo vähän aiemmin viittasin, on vielä lasten kengissä. Jos vertaa vaikkapa NBA eli maailman parhaan koripalloliigan mainostaa e-urheilun vastaavan, erot ovat suuret. NBA:ssa jokaisen pelikatkon yhteydessä tulee jokin mainos. Lyhyt spiikki ja jokin huomiota herättävä mainos. Tätä ei näy vielä e-urheilun puolella. Selostajat eivät viittaa millään tavalla sponsoreihin. Näin molempien lajien seuraajana, en pidä NBA:n tyylistä tunkea mainontaa joka väliin, mutta mainonta tuo lajille lisää rahaa ja sitä kautta näkyvyyttä, joka on todella hyväksi lajille.

Nyt kun olemme raapaisseet vain e-urheilun pintaa, on heti huomattavissa sen potentiaali. Olisiko Suomessa tälle yleisöä? Kun jo aiemmin mainitsin, olemme vähän pohtineet e-urheilutapahtuman järjestämisestä. Olemme itse myös huomanneet lajin mahdollisuudet, mutta Suomessa tämän kaltaisia tapahtumia ei ole paljoa. Olisiko sellaisen tapahtuman järjestämisessä mitään järkeä? Emme ole vielä suunnitelleet tapahtumaa sen enempää, mutta varmaankin se olisi kaikille avoin. Kuka vain voi tehdä joukkueen ja ilmoittautua. Pääasia olisi hauskanpito oman joukkueen ja hyvän pelin merkeissä. Lisäksi pystyisi tapaamaan samanhenkisiä ihmisiä, joiden kanssa voisi vaikkapa pelata turnauksen jälkeenkin. Tavoitteena olisi, että veisimme suomalaista e-urheilua eteenpäin. Itselleni mielenkiintoisinta tässä on se, että videopelien palaamisestä on muodostumassa elämäntapa. Se on aivan uusi maailma ja tämän elämän tavan omaavat ihmiset ovat nykyään nuoria, ehkäpä noin 20- vuotiaita. He avaavat aivan uusia markkinoita, sillä he varmaankin pelaavat videopelejä vielä 40- vuotiaana ja samalla heidän lapsensa oppivat näille elämäntavoille. Vanhemmalla iällä heillä todennäköisesti on enemmän rahaa käytettävissä, joita he voivat laittaa videopeleihinsä. On hauska seurata mihin tämä tulevaisuuden laji on menossa.

 

Lähteet: https://venturebeat.com/2017/11/09/the-future-of-esports-marketing-2/

 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!