DISC-analyysi on ensiponnistus ymmärtävään ja positiiviseen viestintään

03.04.19 Esseen kirjoittaja: Lassi Seppä
Kirjapisteet: 1
Kirja: Älä sählää työpaikkasi viestinnässä -blogikirjoitus
Kirjan kirjoittaja: Esa Lehtinen
Kategoriat: Markkinointiviestintä

Julkaistu myös: https://onseseppa.blogspot.com/2019/04/disc-analyysi-on-ensiponnistus.html

 

Aloitin Promisian markkinointi-viestintäpäällikkönä jokin aika sitten. Tartuin toimeen, sillä ala on kiinnostanut minua aina. Yrityksemme alkuvaiheissa olin mukana markkinointitiimissämme ja luulin siinä vaiheessa olevani markkinointi-ihminen – onhan äitini ollut markkinointipäällikkönä monissa isoissa firmoissa. Taito periytyy tietysti geeneissä, eikös niin? No, totuus oli ehkä hieman toinen.

Olen tehnyt toimittajan hommia Jatkoaika.comissa nyt viisi vuotta, jossa päätehtäväni on tietenkin ollut kirjoittavan journalismin pelikentän selvittäminen. Olen vaivihkaa ollut viestivässä suhteessa lukijoiden kanssa niin raporttien kuin kolumnien kautta. Lisäksi olen viesitnyt heidän kanssaan sosiaalisen median kanavissa.

Esa Lehtisen kirjoittamassa blogitekstissä Älä sählää työpaikkasi viestinnässä puhutaan siitä, että henkilöt hakevat yleensä syytä huonoon viestintään kaikkialta muualta paitsi itsestään. Yleensä kuitenkin kaiken alku ja juuri on juuri oma persoona ja tekeminen. Tärkeä oppi, ja korjaamisen paikka meidän yrityksessämme on se, että tuppaamme olettamaan millaista viestintää tai dialogia toinen ihminen itseni kanssa käy. Ennakkoasenteidemme myötä useat keskustelut alkavat jo valmiiksi johonkin suuntaan virittyneenä.

Lehtinen puhuu reaktiivisen viestinnän muuttamisesta reaktiiviseksi. Siihen auttaa hänen mukaansa usein se, ettei oleta samanlaisen viestinnän tehoavan kaikkiin. On mukava huomata, että olen tämän perusteella tehnyt jotain oikein, sillä aktiivisen business leaderimme kannustuksesta teetin tiimillämme DISC-analyysin, jonka tarkoituksena on nimenomaan selvittää, millainen henkilö on viestinnällisessä mielessä.

DICS-analyysissä selviää, onko henkilö lähtökohtaisesti innostaja, rakentaja, käynnistäjä vai suunnittelija. Jokaisella tyypillä on omat vahvuutensa ja heikkoutensa sekä oma uniikki tapansa suhtautua viestintään. Esimerkiksi itse olin innostaja, joka motivoituu vaikutuksen tekemisestä ja huomion saamisesta, mutta toisaaalta pelkää ulkopuolisuuden tunnetta. Innostajan tapa viestiä on positiivisen tunnelman luonti – Promisiassa liki puolet jäsenistä ovat innostajia.

Blogitekstissä pidetään tärkeänä palautekulttuurin elävöittämistä. Palautteen antamisesta on tehtävä mahdollisimman yksinkertaista ja luontevaa. Esimerkiksi tilanne, jossa johto ei ymmärrä muiden henkilöiden aivoituksia, saattaa aiheuttaa tilanteita, jossa siirrettävä tieto vääristyy ja palautteen välittämisestä tulee todella hankalaa. Tavoittelen Promisian markkinointi-viestintäpäällikkönä sellaisen kulttuurin syntymistä, että jokainen osuuskuntamme jäsenistä voisi antaa kelle tahansa suoraa ja rehellistä palautetta mitään kiertelemättä – samalla muistaen, että eteenpäin pyrkivä ja positiivinen asenne antaa työyhteisölle hedelmällisen lähtökohdan menestykseen.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
Tagit: , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!