Tampere
29 Mar, Friday
7° C

Proakatemian esseepankki

cenTRE of design & art Pop up storen loppuraportti



Kirjoittanut: Marianne Murto - tiimistä Value.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 6 minuuttia.

Tämän soluesseen ovat kirjoittaneet Marianne Murto ja Anna Vikman

Saimme syyskuun alussa lounaan äärellä idean yhteisen projektin toteuttamisesta. Olemme tunteneet toisemme jo ennen Proakatemiaan tuloa ja oli luonnollista, että haluamme tehdä myös töitä yhdessä projektin muodossa. Olemme kumpikin kiinnostuneita muodista ja erityisesti kotimainen design kiehtoo. Opiskelemme yrittäjyyttä ja suomalaisen osaamisen kannattaminen on jo senkin vuoksi arvo, jota haluamme tukea. Näin syntyi idea suomalaisen designin: vaatteiden, asusteiden, korujen ja keramiikan esille tuominen saman katon alle Tampereen keskustaan. Päätimme alkaa suunnitella Pop up – myymälää, johon keräisimme itseämme eniten houkuttelevat yritykset mukaan. Tarkoituksenamme oli alusta asti, että hoidamme itse myynnin ja markkinoinnin, osallistuvien yritysten osuudeksi jäisi vain tuotteiden toimittaminen, hinnoittelu ja noutaminen Pop upin loputtua.

Proakatemian vanhempi tiimi on järjestänyt koulumme tiloissa Finlaysoninkujalla Fashion All Day – tapahtuman, joten tämän pohjalta suunnittelimme itsekin järjestävämme Pop upin Proakatemialla. Kysyimme mahdollisuutta tilojen käyttöön päävalmentajaltamme Veijo Hämäläiseltä ja saimme sovittua tilat itsellemme viikonlopuksi marraskuun loppuun. Tiesimme tässä vaiheessa, että tapahtuman markkinointi olisi suhteellisen haastavaa ja tiloihin tulisi olla hyvät opasteet, sillä Proakatemia sijaitsee viidennessä kerroksessa. Asiakkaiden pitäisi siis todella tietää mihin ovat tulossa ja mahdollisten ohikulkijoiden tulo tapahtumaamme olisi epätodennäköistä.

Mietimme yrityksiä, joita tapahtumaamme haluaisimme ja aloimme sopia niihin yritysvierailuja. Saimme sovittua vierailut viiteen eri tamperelaiseen muotialan yritykseen ja pääsimme tutustumaan niihin paremmin. Kiinnostuimme kuulemaan yritysten alkutaipaleesta sekä nykyhetkestä ja näiden keskustelujen pohjalta oli huomattavasti helpompaa myös pohjustaa pop up- ideaamme ja saada yritykset kiinnostumaan siihen osallistumisesta. Tässä vaiheessa meillä ei ollut vielä selkeää suunnitelmaa pop upin rungolle, mutta tiesimme, että se tulisi olemaan viikonlopun mittainen, Proakatemian tiloissa ja keskittyy suomalaiseen designiin. Saimme mielenkiinnon herätettyä yrityksissä, mutta he kaipailivat tarkempaa tietoa ennen kuin lupasivat osallistua. Keskusteluissa heräsi myös kysymys hinnoittelusta, jota emme olleet vielä sen tarkemmin miettineet. Suunnittelimme, että tapahtumassa olisi pieni osallistumismaksu ja myyntiprovisio, mutta suoraan sanottuna meillä ei ollut minkäänlaista käsitystä siitä, millaista provisiota voisimme pyytää.

Suureksi avuksi meille osoittautui yritysvierailullamme Mukavassa tapaamamme Anna Mattelmäki. Hän auttoi meitä tapahtuman suunnittelussa ja antoi arvokkaita vinkkejä, joista ehkä suurin oli se, että Pop up – myymälän tulisi mieluummin sijaita Tampereen keskustassa. Anna perusteli tätä sillä, että Proakatemian tiloihin on vaikea löytää ja näin ollen välttyisimme kokonaan ohikulkijoilta, jotka tulevat paikalle tapahtumasta tietämättä. Olimme toki miettineet näitä asioita itsekin ja tämä vahvisti ajatustamme siitä, että tilaa tulisi muuttaa. Tässä vaiheessa tajusimme, että kustannuksemme tulevat nousemaan radikaalisti ja tapahtuman tuottamiseen liittyy suurempi riski.

Tästä huolimatta aloimme kartoittaa mahdollisuuksia liiketilan vuokraamiseen Tampereen keskustasta. Yritysvierailuilla käydessämme kiertelimme tyhjiä liiketiloja ja soitimme muutamaan. Huomasimme kuitenkin, että liiketilaa oli todella vaikeaa vuokrata etukäteen näin lyhyeksi aikaa ja moni sanoikin viikon olevan minimivuokrausaika. Ajattelimme tässä vaiheessa, että jos saamme vuokrattua liiketilan viikoksi, niin ehdottomasti hyödyntäisimme tuon koko ajan pop upin auki pitämiseen. Muistimme Hallituskadulta liiketilan, jossa oli ollut mm. Arelan Pop up- myymälä. Ajattelimme, että se voisi olla meidänkin mahdollisuutemme ja soitimme vuokranantajalle. Hän suostui pyyntöömme vuokrata tilaa viikoksi marraskuun loppupuolella ja lupasi pitää varauksemme ehdollisena viikon ajan. Pyysimme tätä siksi, että meidän tuli saada vähintään viisi yritystä mukaan omiin laskelmiimme perustuen, jotta liiketila kannattaisi vuokrata. Saimme viikon aikana tarvittavan määrän yrityksiä mukaan ja vahvistimme varauksemme Hallituskadun liiketilaan. Tämän harkinta-aikamme kuluessa vuokranantaja oli kuitenkin saanut liiketilaan houkuttelevamman tarjouksen, sillä joku toinen oli kiinnostunut vuokraamaan sitä viideksi viikoksi. Liiketilan saamisemme oli siis vaakalaudalla ja tässä vaiheessa eteen tuli projektimme suurin vastoinkäyminen; olimme sopineet yritysten kanssa heidän osallistumisestaan järjestämäämme pop upiin ja kertoneet tilaksi tämän kyseisen Hallituskadun liiketilan sekä tietyn ajankohdan. Vuokranantaja ehdotti meille uutta ajankohtaa viikkoa aiemmin, mutta tämä olisi tarkoittanut tapahtuman olevan kolmen viikon kuluttua kyseisestä päivästä ja se tuntui liian nopealta aikataululta. Lisäksi olimme jo ilmoittaneet yrityksille eri viikon, joten emme olleet mielissämme tämän muuttamisesta etenkään, kun emme tienneet sopiiko uusi viikko yritysten aikatauluun. Setvimme asiaa vuokranantajan kanssa, sillä koimme, että suullista sopimustamme oli tässä vaiheessa rikottu. Hän lupasi palata asiaan viikonlopun jälkeen ja jäimme malttamattomina odottamaan lopputulosta.

Lopulta saimme sovittua meille kaikista parhaimman sopimuksen: sekaannuksesta johtuen saimme Hallituskadun liiketilan käyttöömme haluamallemme viikolle sekä lisäksi kaupan päälle myös sitä edeltävän viikon. Olimme tähän tietenkin enemmän kuin tyytyväisiä; meidän ei tarvitsisi muuttaa aikataulua ja lisäksi meillä olisi enemmän aikaa järjestellä tapahtumaa. Tämän tiedon saatuamme Anna ehdotti heti, että aloittaisimme pop upin jo edeltävän viikon viikonloppuna ja näin ollen tapahtuma kestäisi kokonaisuudessaan yhdeksän päivää. Vuokra oli kohtuullisen suuri ja halusimme saada mahdollisimman suuren hyödyn liiketilasta. Varmistimme yrityksiltä, että sopiiko heille tapahtuman alkamisen aikaistaminen parilla päivällä. Sopimuksiin olimme merkinneet, että tuotteet tulee toimittaa meille kuitenkin jo tapahtumaa edeltävän viikon perjantaina, joten emme uskoneet aikaistamisen olevan ongelma. Mukanamme oli tässä vaiheessa yhdeksän yritystä, mutta tämän tiedon tultua yksi yritys perui osallistumisensa. He osallistuivat samalla hetkellä kahteen muuhunkin pop upiin, joten tavaroiden puutteen vuoksi he jättäytyivät tässä vaiheessa pois. Tämä tietenkin harmitti meitä, kun ajattelimme kokoonpanomme olevan selvillä, mutta ymmärsimme yrityksen tilanteen. Muille yrityksille muokattu aikataulu sopi ja tällä hetkellä pop up -myymälämme kattaus oli kahdeksan yrityksen kokoinen. Saimme yhdeltä näistä kahdeksasta yrityksestä tiedon, että he tapahtuma kuulostaa hyvältä, mutta he osallistuvat varmasti, jos siinä olisi joku pieni lisä. Pelkkään pop up- myymälään osallistuminen ei kuulostanut niin houkuttavalta, vaan he neuvoivat meitä keksimään jonkun twistin esimerkiksi ulkomailta vaikutteita hakien. Päädyimme pohtimaan mitä voisimme tuoda tapahtumaan muodin lisäksi ja melko pian syntyi idea taiteen yhdistämisestä pop upiin. Tunnemme Proakatemialla opiskelevan valokuvataiteilijan Konsta Linkolan ja esitimme idean hänelle. Konsta innostui suunnitelmasta ja ehdotti mukaan myös toista valokuvataiteilijaa Teppo Tirkkosta. Ajatuksena oli siis, että heidän teoksiaan olisi esillä ja ostettavissa Pop up -myymälässä. Asia lyötiin lukkoon ja tämä lisä oli mielenkiintoinen myös sitä ehdottaneen yrityksen mielestä ja saimme lyötyä lukkoon myös sen sopimuksen.

Tapahtuman ajankohta, osallistujat ja sijainti olivat selvillä, joten markkinoinnin aloittamiseksi tarvitsimme pop upille nimen. Mietimme vaihtoehtoja ja esille nousi muun muassa OMA design and art ja TREndi. Halusimme yhdistää nimeen Tampereen, sillä yrityksistä valtaosa oli tamperelaisia ja sijaitsihan itse myymäläkin siellä. Mietinnän pohjalta päädyimme lopulta vaihtoehtoon cenTRE of design & art Pop up store. Nimi kertoi mielestämme oleellisen – tamperelaisuuden, muodin ja taiteen. Seuraavaksi tämä tieto piti välittää myös muille ja alkoi markkinoinnin suunnittelu. Saimme yrityksiltä mainoskuvia, joita pystyimme hyödyntämään ja niiden pohjalta Konsta loi markkinointimateriaalin: some-mainoskuvat sekä kuvat julisteisiin ja flyereihin. Painatimme materiaalit Tredulla ja jaoimme niitä lähiympäristön liikkeisiin, kouluihin ja kahviloihin. Somemarkkinoinnin suunnittelimme valmiiksi niin, että yritykset julkaistaan yksitellen päivittäin somekanavissamme Facebookissa ja Instagramissa. Markkinointi olikin mielestämme onnistunutta hyvän suunnittelun myötä ja tuotimme sisältöä sosiaaliseen mediaan joka päivä. Markkinointikanavana käytimme myös radiota, sillä saimme tapahtumasta mainoksen Radio Musaan. Äänitimme mainoksen liiketilalla ja sen toteutukseen saimme osallistua molemmat.

Saimme vuokratilan avaimen maanantaina ja myymälä aukesi saman viikon lauantaina. Meillä oli siis mahdollisuus valmistella liiketilaa koko alkuviikko ja aika kuluikin nopeasti siellä puuhastellessa. Näyteikkunan somistelemiseen meni eniten aikaa, sillä halusimme tehdä myymälästä houkuttelevan ja huomiota herättävän jo ennen avaamista. Tuotteita meille alkoi saapua keskiviikkona, jolloin alkoi niiden esillepano ja sommittelu. Avajaisviikon valmisteluihin meni aikaa päivittäin aamusta iltaan, emmekä olleet tätä asiaa ymmärtäneet tapahtumaa suunnitellessamme. Kahden viikon vuokra-aika oli välttämättömyys, jotta saimme myymälän avattua viimeisteltynä ja niin, että olimme lopputulokseen tyytyväisiä. Avajaisviikolla saimme myös yhteydenoton tamperelaiselta keramiikkavalmistajalta, joka halusi osallistua Pop up storeemme. Viime hetkellä saimme siis vielä lisäystä valikoimiimme ja tämä auttoi kulujen osalta paikkaamaan peruneen osallistujan jättämän loven.

Olimme tehneet aikataulun ja budjetin pop upia varten ja näin ollen tiesimme, paljonko myyntiä tarvitsemme kulut kattaaksemme. Emme tienneet mitä odottaa, joten avajaispäivä oli molemmille mieletön yllätys menestyksensä vuoksi. Asiakkaita kävi todella paljon ja jo tämän ensimmäisen päivän jälkeen olimme kattaneet kulumme. Tämä rentoutti molempia ja stressitasot laskivat muutenkin heti, kun liike saatiin avattua. Yhdeksän päivän aikana oli paljon hiljaisia myyntipäiviä ja huomasimmekin arjen olevan melko rauhallista kivijalkamyymälässä. Jälkikäteen olemme todella tyytyväisiä siitä, että saimme järjestettyä Pop up storeen kaksi lauantaita, sillä ne olivat ehdottomasti tuottoisimmat myyntipäivämme.

 

YHTEENVETO

Helena Vallon ja Eija Häyrisen kirjassa Tapahtuma on tilaisuus, kerrotaan onnistuneeseen tapahtumaprosessiin kuuluvan kolme vaihetta: suunnitteluvaihe, toteutusvaihe ja jälkimarkkinointivaihe.

Saimme idean Pop up- myymälän toteuttamisesta syyskuun alussa ja päätimme saman tien, että tämä tullaan toteuttamaan. Aloitusvaiheemme ei sisältänyt sen suurempaa mietintää tai kyseenalaistamista, vaan suuren innostuksen myötä päätös idean eteenpäin viemisestä tuli välittömästi. Aloitusvaiheen jälkeen olimme niin innoissamme, että hyppäsimme lähes suoraan toteutusvaiheeseen. Emme osanneet arvostaa suunnitteluvaihetta tarpeeksi korkealle, joten emme panostaneet siihen suuremmin. Näin jälkikäteen ajateltuna huolellinen suunnittelu olisi varmasti ollut hyväksi ja esimerkiksi riskien arvioiminen meiltä jäi kokonaan pois. Suunnittelimme ja toteutimme koko mittavan projektimme käytännössä kaksin, emmekä ottaneet huomioon mahdollisuutta esimerkiksi toisen sairastumisesta. Kaksin ollessamme emme myöskään kokeneet tarvetta projektipäällikön valinnalle, vaan vastuu oli loogista jakaa tasan välillemme. Mikäli projektissa olisi ollut enemmän osallisia, olisi projektipäällikkö pitänyt ehdottomasti valita. Suunnittelimme tapahtumallemme kuitenkin budjetin, olimme tietoisia kuluista ja niiden pohjalta laskimme, mitä tuottojen tulee olla saavuttaaksemme nollatuloksen. Kaikki tästä ylöspäin tietäisi sitten meidän kesken jaettavaa voittoa, jota tietenkin pääasiassa tavoittelimme. Olimme myös aikatauluttaneet tapahtuman järjestämisen hyvin, sillä matkalla tuli paljon asioita, joita emme olisi välttämättä muuten muistaneet, esim. Teosto-maksut. Kirjassa sanotaan suunnitteluvaiheen vievän kuukausia, jopa vuosia riippuen tapahtuman koosta. Me ohitimme tämän vaiheen lähes kokonaan, vaikka se olisi varmasti ollut hyödyllinen kokonaisuuden kannalta ja turhien riskien minimoimiseksi. Kiireellisen aikataulun vuoksi meille ei tullut mieleen hyödyntää mahdollisuutta etsiä kirjallisuutta aiheen ympäriltä. Jatkossa pyrimme hyödyntämään paremmin tarjolla olevaa tietoa projektissamme ja tämä edellyttää kiireettömämpää aikataulua.

Toteutusvaihe meni mielestämme kokonaisuudessaan hyvin. Osaltaan se oli suunnittelun ansiota, mutta osasyynä oli varmasti tuuri. Tämä tuli esille esimerkiksi siinä, että pysyimme molemmat työkykyisinä koko Pop up storen ajan, sillä muuhun vaihtoehtoon emme olleet varautuneet. Toisen sairastuminen olisi kuitenkin ollut hyvin merkittävä sekä todennäköinenkin riski. Toteutus sujui kuitenkin mutkattomasti aina markkinoinnista liiketilan sommitteluun, tavaroiden saapumiseen ja pois noutamiseen. Onnistuimme hyvin myynnissä ja asiakaspalvelussa, sillä molemmat olivat aiemman työkokemuksen myötä kummallekin tuttuja osaamisalueita.

Jälkimarkkinointivaihe käsitti osaltamme sen, että lähetimme jokaiselle yritykselle tapahtuman jälkeen myyntilukujen lisäksi sähköpostin, jossa kiitimme yhteistyöstä ja osallistumisesta Pop up storeen. Olisimme voineet esittää myös halukkuutemme yhteistyöhön heidän kanssaan myös tulevaisuudessa, mutta tämä jäi valitettavasti tekemättä. Toivomme kuitenkin, että meillä on tämä mahdollisuus, sillä olemme päässeet tutustumaan useiden eri yritysten edustajiin ja työskentelymme on nyt heille tuttua. Uskommekin, että kynnys on matala lähestyä ketä vaan heistä uuden yhteistyökuvion ehdottamisen tiimoilta. Tapahtuman järjestäminen oli meille molemmille uutta ja vei sen vuoksi hyvin paljon aikaa sekä energiaa. Aikataulu oli kokonaisuudessaan hyvin tiukka ja se aiheutti osaltaan kiireen ja paineen. Kun Pop up store oli ansiokkaasti hoidettu, niin jälkityöt jäivät väsymyksen vuoksi miettimättä loppuun asti. Olimme myöskin olleet poissa Proakatemian arjesta täyspainoisesti miltei kaksi viikkoa, joten kummallakin oli lisäksi paineet päästä jälleen kiinni koulun arkeen.

Olemme ylpeitä aikaansaamastamme ensimmäisestä projektista ja koemme sen antaneen paljon oppia sekä mielettömiä onnistumisen tunteita. Tapahtuman kautta verkostoiduimme paikallisiin kotimaisen designin yrittäjiin ja uskomme sen tuottavan yhteistyötä myös jatkossa. Koemme keskinäisen työskentelymme sujuneen hyvin ja tähän suuri syy oli varmasti rehellisyys ja luottamus toista kohtaan – tuntemuksista ja mielipiteistä puhuttiin avoimesti ja ymmärtäen. Kokemus antoi rohkeutta ottaa tulevaisuudessakin suurempia haasteita vastaan ja lähteä ennakkoluulottomasti toteuttamaan omia unelmiaan.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close