Brändittömästä brändätyksi – 30 päivässä

31.01.17 Esseen kirjoittaja: Eetu Mäkelä
Kirjapisteet: 2
Kirja: Build a Brand in 30 Days
Kirjan kirjoittaja: Simon Middleton
Kategoriat: Erikoistuminen toimialalle, Markkinointiviestintä

Voiko joku, jokin tai ylipäätään kukaan tai mikään siirtyä tuntemattomasta ja brändäämättömästä brändätyksi 30 päivässä?

Itsensä brändi guruksi tituleeraama Simon Middleton uskoo niin, joten niin haluan minäkin uskoa. Olisihan se hienoa olla tunnettu ja vahvan brändin omaava guru itsekin, ja vielä ennen maaliskuun alkua!

Mitä pidemmälle kirjassa etenin, sitä nopeammin huomasin kirjasta ja sen nimestä pienen epäkohdan. Vaikkakin puhe on koko ajan 30 päivästä, ei jokaista kirjan kappaletta, eli päivää, pysty mielestäni toteuttamaan päivässä.

Realistisempi nimi kirjalle olisi siis kenties ollut Build a Brand in 60 Days, tai mieluummin jopa Build a Brand in 90 Days. Silloin haaste ei olisi tuntunut niin mahdottomalta.

Päätin antaa asian olla ja en lannistunut, vaan luin kirjan loppuun huolimatta kolkuttavasta huolesta aivojen perukoilla, joka kertoi minun mahdollisesti tuhlaavan aikaa epärealistisen brändi kirjan kansa.

Näin jälkikäteen ajateltuna, varsinkin kun muistaa itselleni asettamani tavoitteen rakentaa brändilleni vankka pohja toukokuuhun 2017 mennessä, oli kirja painonsa arvoinen kullassa (teos on kohtalaisen painava).

Vaikka Middleton väittää brändäyksen olevan mahdollista 30 päivässä ilman kalliin ulkopuolisen konsultin tai mainostoimiston palkkaamista, en ole hänen kanssaan samaa mieltä. Mutta siihen suuret erimielisyydet ja ristiriidat sitten loppuivatkin.

Kirjan opit soveltuvat vallan mainiosti käytettäviksi myös pidemmän ajanjakson aikana, kuten juurikin oman neljän kuukauden mittaisen edessä olevan brändin perusteiden rakentamisurakan aikana.

Poimin kirjasta kolme oman henkilöbrändini perusteiden rakentamiseen mielestäni tärkeintä osa-aluetta.

  1. Mikä brändi oikeasti on, ja eritoten mikä se EI ole.

Itselläni oli jo vahva käsitys siitä mikä brändi on, ja käsitykseni ei kirjan myötä oikeastaan muuttunut sen suhteen suuntaan tai toiseen. Middleton määrittelee brändin merkityksen pohjalta. Mitä yrityksesi, tai meikäläisen tilanteessa minä, merkitsen ihmisille, joita brändini on tarkoitus tavoittaa.

Mutta itselleni uutena ajatuksena tuli Middletonin määritelmä siitä, mitä brändi ei ole. Olin aina kuvitellut logon ja visuaalisen ilmeen osaksi brändiä, ja omalla tavallaan olen edelleen sitä mieltä, sillä esimerkiksi värien avulla voi välittää erilaisia alitajuntaisia viestejä itsestään ja brändistään muille ihmisille.

Ymmärsin kuitenkin yhden tärkeän asian mitä tulee logoihin ja visuaaliseen ilmeeseen: Niillä ei loppupeleissä ole kovinkaan suurta merkitystä, varsinkaan perusteita ajatellessa, mikäli osaat välittää brändisi tärkeämmät puolet ihmisille hyvin. Toki, tyylikäs ja silmää miellyttävä logo on tärkeää, ja turhan räikeät värit saattavat vain karkottaa ihmisiä, mutta brändin pohjalta löytyy kuitenkin ihmisiin vetoava tarina ja taidot tai tuotteet, joita myydä.

Voinen siis lopettaa uskottelevani itselleni olevani täydessä työn touhussa ja niin ahkera kuin vain on fyysisesti mahdollista olla valitessani fonttia logolleni.

Kirjassa nostetaan kuitenkin tärkeänä osana esiin brändin nimi, mutta koska keskityn tällä hetkellä täysin henkilöbrändäykseen ja hinkua maistraattiin vaihtamaan nimeä ei ole, on pelattava niillä korteilla mitä minulle on jaettu.

  1. Taitojen tunnistaminen ja kehittäminen

Henkilöbrändäyksessä koen taitojen olevan erittäin suuressa roolissa, sillä ne ovat keskeisin osa brändini menestystä. Hienot logot, tyylikkäät nettisivut ja henkeäsalpaavan kutkuttava ja tunteita herättävä tarina itsestäni ei ole tarpeeksi vahvan brändin luomiseen, mikäli brändään itseni maailman parhaaksi kokiksi, sillä sitä en todellakaan ole.

Sen sijaan digimarkkinoinnin, ja erityisesti sisältö- ja inbound markkinoinnin saralla on minulla mahdollisuutta saavuttaa vaadittava taitotaso, jotta voin myöhemmin tituleerata itseni inbound markkinoinnin guruksi. Tai no, ehkä mieluummin ammattilaiseksi.

Taitojen kehittämisen saralla Middletonista ei juurikaan ollut ihmeellistä hyötyä meikäläiselle, Proakatemialla on oppinut jo niinkin lyhyessä ajassa kuin puolessa vuodessa tunnistamaan omia vahvuuksia ja kehittämään niitä, ja vieläpä paremmin kuin yhdestä kappaleesta brändäys kirjassa.

Osa-alueena henkilöbrändin perusteiden rakentamisessa taitojen tunnistaminen ja kehittäminen ovat kuitenkin mielestäni tärkeässä roolissa.

  1. Itsensä ravitseminen ja itsestään huolehtiminen

Kohdatessani kirjassa kappaleen, jonka otsikkona oli ”nurturing your greatest resource: you”, aavistin kohdanneeni henkilöbrändäyksessä tärkeän kappaleen.

Sitä kuinka tärkeäksi tämän ymmärsin luettuani kyseisen kappaleen en osannut ennalta aavistaa.

Kyseisessä kappaleessa Middleton puhuu paljon yrittäjänä itsensä jaksamisesta ja uskosta omaan tekemiseensä, ja olenkin lyhyehkön noin kahden vuoden yrittäjän taipaleeni aikana huomannut, että mikäli et ole aidosti kiinnostunut siitä, mitä olet tekemässä, et voi koskaan olla siinä paras. Myöskään täysin ylirasittuneena ja huonosti nukkuneena ei hommista tule oikein mitään.

Kirjassa vinkit jaetaan kahteen ohjesääntöön koskien tätä kappaletta.

Ensimmäisenä on motivaatio ja kiinnostus omaan yritykseen ja sen tekemiseen, sillä puolivillaisella asenteella tai pelkän rahan perässä juoksemisella ei menestytä. Omaa tekemistään ja jaksamistaan ruokkii huomattavasti paremmin, kun olet koko sydämelläsi mukana yrityksessäsi.

Toisena on riskeerauksen rajoittaminen. Aiheutat itsellesi turhaa painetta ja stressiä, mikäli riskeeraat enemmän, kuin sinulla on varaa menettää. Sijoittamisen kultainen sääntö pätee siis Middletonin mukaan myös yrittäjyyteen ja brändäykseen, eli sijoita vain se osa varallisuudestasi minkä olet valmis menettämään.

Itse olen osittain erimieltä jälkimmäisestä ohjesäännöstä, sillä moni menestynyt yrittäjä on laittanut kaiken omaisuutensa likoon yrityksensä puolesta ja menestynyt. Toisaalta, silloin voitaneen ajatella sen olevan niin suuri motivaatio tekijä, että se kompensoi riskin suuruutta. Varaa hävitä ei ole.

Kokonaisuutena kirjassa on huomattavasti enemmän asiaa brändäyksestä kuin mitä yhteen esseeseen pystyin järkevästi kirjoittamaan, joten päädyin poimimaan edellä mainitsemani kolme mielestäni tärkeintä osa-aluetta henkilöbrändäykseen.

Kuten alussa mainitsin, 30 päivässä en usko kenenkään pystyvän luomaan brändiä Middletonin ohjeiden pohjalta, mutta mikäli siihen käyttää enemmän aikaa, löytyy kirjasta erinomaiset opit oikeaan tapaan toteuttaa brändäystä.

Toki pitää myös muistaa, että Simon Middleton on itse tituleerannut itsensä brändi guruksi, eli pienellä varovaisuudella ainakin itse lähestyin ja sisäistin osan asioista, josta hyvänä esimerkkinä on hänen väitteensä:

”to build an attention-grabbing brand; you just need this book – and 30 days.”

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
Tagit: , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!