Brandi yrityskaupassa

22.11.15 Esseen kirjoittaja: Removed User
Kirjapisteet: 2
Kirja: Brandi yrityskaupassa
Kirjan kirjoittaja: Timo Everi
Kategoriat: Luovat tuotteet ja liiketoimintamallit, Vastuullinen ja kestävä yrittäjyys

Timo Everi on kirjoittanut helppolukuisen kirjan asiakasuskollisuuden, brandin ja yrityskaupan suojaamattomasta rakkaudesta. Kirjan takakannessa on annettu kuvaus ”Suosittelen Everin kirjan lukemista niille yritysjohtajille, jotka haluavat onnistua yrityskaupoissa keskimääräistä paremmin.”

Kirja sopii siis hyvin yritysjohtajille, mutta soveltuu hyvin myös yrittäjyyttä opiskelevalle. Kirjassa käsitellään muun muassa mikä brandi on, miten brandin arvoa mitataan (varsinkin kun on ostamassa yritystä) ja esimerkkejä yrityskaupoista miten ne ovat sujuneet. Onko brandi pysynyt samana tai onko saatu tuotua lisäarvoa brandille/yritykselle.

Tähän väliin lisättäköön, alun perin englanninkielinen sana ”brand” kirjoitetaan perusmuodossa brandi. Suomalaisittain lausutaan brändi, ellei jopa prändi. Brandi on silti täysin hyväksytty kirjoitusasu ja koska kirjassa käytettiin tätä kirjoitusasua, käytettäköön sitä myös tässä esseessä.

Mikä on siis brandi?

Toisin kuin monet olettavat, yritys ei omista brandia. Yritys omistaa tuotteen, palvelun, nimen, verkko-osoitteen sekä yrityksen graafisen ilmeen, mutta ei brandia. Brandilla ei ole olemassaolon oikeutusta, vaikka usein kuullaankin yritysten edustajien puhuvan ”kuinka he omistavat sen ja sen brandin”. Nimi, väri jne. voivat olla osa brandia, kuten Fazer on rekisteröinyt omistukseensa sinisen värin, mitä he käyttävät suklaiden paketoinneissa. Kaikki tietävät Fazerin sinisen, värinä että suklaana. Brandilla on monta selitystä ja määritelmää, se voi olla myös yhtiön tuotteen tai palvelun identiteetti, maine ja jopa heijastuma.

Jos yritys ei omista brandia kuka sen omistaa? Kysymys on enemmänkin ketkä, sillä sen omistavat ihmiset, asiakkaat ja kuluttajat. Se on tunne, käsitys ja mielikuva yrityksestä, sen tuotteesta tai palvelusta. Brandi on ”uskonasia”. Mietitään esimerkiksi Applea. Yrityksenä erittäin tunnettu ja kaikki tietävät mikä tuote on kyseessä, jos siinä on koristeena omena josta on haukattu palanen. Apple on onnistunut niinkin hyvin brandauksessaan, että jos tulisi toinen yritys joka käyttäisi logonaan päärynää josta on haukattu palanen, ei kukaan ottaisi sitä vakavasti. Vaikka tuotteet olisivatkin yhtä hyviä. Ihmiset, jotka käyttävät Iphonea, usein omistavat Macbookin tai muita Applen tuotteita samaan syssyyn. Ja miksi ei, nehän toimivatkin hyvin yhteen.

Apple on hyvä esimerkki, sillä me ihmiset ja kuluttajat puhumme sekä pidämme brandeista. Se rakentaa arvoa. Tietyn merkkinen tuote antaa helppoa lisäarvoa- ja tunnetta paremmuudesta. Lisäarvo on preemiota, eli sitä vaikeasti selitettävää tunnetta maksaa jostain enemmän. Jos kuluttaja pitää brandia tarpeeksi arvokkaana, siitä maksetaan mielellään paljon enemmän, vaikka halvemmalla saisi ihan yhtä hyvän tuotteen. Valitettavasti brandeista on nykypäivän tullut maailmantaloudessa voimakkaita ja vaikutusvaltaisia vaurauden luojia.

Usein kalliinkin puhelimen takana on keskipalkkaa tienaava ihminen, joka asuu ahtaassa yksiössä. Mutta jos sen ihmisen kädessä roikkuu kallis laukku ja korvassa uusinta mallia oleva puhelin, annetaan muille ihmisille kuva rikkaasta elämäntyylistä vaikka totuus olisikin aivan toinen. Ihmiset haluavat brandata myös itseään esimerkiksi luomalla kalliilla tuotteilla illuusion, heijastuksen itsestään. He luovat itselleen identiteettiä. Ihmisestä riippuen sitten mikä on tärkeämpää. Kallis laukku, vai laukku jonka sisältö on kallis.

Rakastamme brandeja, mutta rakkaus ei ole aina ikuista, sillä brandin hylkääminen käy hyvin helposti. Syy voi olla hyvinkin pieni, kaverin suostuttelemana päätyy helposti kokeilemaan muita palveluja ja tuotteita. Jälleen esimerkkinä käy hyvin Apple, sillä käyttäjät ovat usein erittäin uskollisia Applen tuotteille.

Moni vannoo Iphonen nimeen, sillä on monta vuotta käyttänyt kyseistä puhelinmallia ja todennut sen sopivan hyvin. Otetaan esimerkkitilanne:

Maijalla on ollut monta vuotta käytössä Iphone ja hän on vannoutunut Apple-ihminen. Noin kahden vuoden käytön jälkeen on uuden puhelimen oston aika. Maijan ystävä Pekka suosittelee Samsungia, sillä hänen mielestään se on järjestelmältään ja kestävyydeltään Iphonea parempi. Maija ei täysin vakuutu, mutta Pekka antaa Maijan kokeilla vanhaa Samsungiaan pari päivää. Kokeilun jälkeen Maija toteaa Samsungin olevan parempi ja hylkää Iphonen.

Tässä esimerkissä (jota ei tarvitse ottaa vakavasti) näkee kuinka brandit on tehty hylättäviksi, korvattaviksi jollain rakkaammalla aidan vihreämmältä puolelta. Brandeja on vaikea synnyttää mutta helppo tuhota.

Tämä oli vain pintaraapaisu kirjan sisällöstä. Kirja kannattaa ehdottomasti lukea, sillä aiheet eivät pyöri vain brandauksessa. Kirjasta saa myös hyvää tietoa yrityskaupoista ja oikean elämän esimerkkejä pieleen menneistä sellaisista.

 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!