Brändi ja Tarina

30.10.16 Esseen kirjoittaja: Eetu Mäkelä
Kirjapisteet: 2
Kirja: All Marketers Are Liars
Kirjan kirjoittaja: Seth Godin
Kategoriat: Uncategorized

Brändejä on kaikkialla.

Kaikki ovat brändejä ja kaikki haluavat parhaan mahdollisen brändin, joskus jopa tiedostamatta brändinsä olemassaoloa.

Parhaasta mahdollisesta brändistä haaveilemisessa ei ole mitään vikaa, mutta suunnitellessaan tietä brändimaailman huipulle, on muistettava, kuinka monta brändiä maailmassa jo on.

Maailmassa on monia yrityksiä, joilla on valtavat ja arvokkaat brändit, kuten Visa, McDonald’s ja Apple, joiden brändin arvoa mitattaessa puhutaan kymmenistä miljardeista euroista, Applen tapauksessa helposti yli sadasta miljardista eurosta. Ja kaikki tietävät näiden brändien olemassaolosta.

Mutta monet unohtavat, että maailmassa on miljoonittain muitakin brändejä joita vastaan oma brändisi voi joutua kilpailemaan, ja ensimmäinen askel brändiä suunnitellessa tulisikin olla sen erottuvuuden varmistaminen.

Miten nykypäivän sitten voi enää erottua tuosta miljoonien brändien massasta?

Olemalla muutakin kuin kasvoton yritys. Ihmiset rakastavat ihmiskontaktia, ja yrityksen tuodessa esiin samaistuttavan puolensa, voivat ihmiset luottaa yritykseesi aivan uudella tavalla ja saavutat brändillesi uskollisia seuraajia.

Ongelmaksi muodostuukin se, miten tuot yrityksestäsi esiin kaikki ne asiat, joista ihmiset voivat innostua, motivoitua sekä

Kertomalla tarinan.

Tarinan, joka inspiroi sinua, työntekijöitäsi ja asiakkaitasi.

Tarinan, joka kertoo totuuden siitä, miksi yrityksesi on olemassa, minkä ongelman haluatte ratkaista tai kenties mitä haluatte tulevaisuudessa saavuttaa.

Tarinan, joka käsittää koko brändisi.

Brändisi ja tarinasi tulee kulkea käsikädessä kohti päämäärääsi, oli se sitten maailman ladatuimman mobiilisovelluksen luominen, toisten ihmisten elämän helpottaminen lääketieteellisillä keksinnöillä tai vaikka polkupyörän uudelleen keksiminen.

Mutta miten ihmeessä kukaan voi onnistua luomaan tuollaisen tarinan?

Bränditarinoiden tärkeimmät palaset

Uskottavuus. Bränditarinan tulee olla uskottava, vaikka se ei olisikaan faktoihin pohjautuvaa, sanoo Seth Godin kirjassaan All Marketers Are Liars. Autenttisuus on päivän sana bränditarinoista puhuttaessa.

Liian kauas ei kuitenkaan totuudesta kannata poiketa, valehtelijoista ei pidä kukaan.

Persoonallisuus. Jos valehtelijoista ei pidä kukaan, niin lähes yhtä vähäisessä suosiossa ovat tylsät tarinat. Tee bränditarinastasi persoonallinen ja henkilökohtainen, käytä rohkeasti omaa ääntäsi kertoessasi yrityksesi tarinaa.

Yhtenäisyys. Brändiä rakennettaessa on tärkeää luoda yhtenäinen kuva yrityksestäsi, joten myös bränditarinan tulee olla johdonmukainen.

Tarinamaisuus. Godinin mukaan ihmiset haluavat uskoa tarinasi, joten kerro ne siis kunnolla. Ja jokaisessa kunnon tarinassa tulee aina olla alku, keskiosa ja lopetus eikö vain?

Oli kyseessä sitten Lord of the Rings tai Game of Thrones, fiktiokirjallisuus noudattaa aina näitä kolmea perusosaa rakenteensa suhteen.

Miksikö?

Koska se toimii.

Ja sama pätee myös tietokirjallisuuteen ja bränditarinoihin, eli muista luoda tarinallesi alku, keskiosa ja lopetus.

Tarkastellaan vielä yhtä esimerkkiä bränditarinoiden toimivuudesta siitä, mistä on hyvä bränditarina rakennettu.

Esimerkkinä GoPro

Kun mietitään mikä saa ihmisen tuntemaan vetoa tiettyä yritystä tai tuotetta kohtaan, kannattaa valita yritys, jonka tarinaa lähdet tarkastelemaan.

Kerron esimerkkinä GoPron suosiosta, joka saavutettiin videoilla seikkailunhaluisista ihmisistä, hurjapäisitä tempuista sekä hauskanpidosta maailman jokaisessa kolkassa.

Yrityksen suosion kasvu ja säilyminen ovat kuitenkin pintaa syvemmällä, nimittäin GoPron tarinassa, jossa kerrotaan intohimosta auttaa ihmisiä taltioimaan omien elämiensä parhaat hetket videoina sekä kuvina ja jakamaan ne ystäviensä kanssa.

Taustalta löytyvä tarina on yksinkertaisuudessaan koko liiketoiminnan taustalla ollut ajatus, josta kaikki niin sanotusti lähti.

Miksi yritys perustettiin, mikä perustajia ja työntekijöitä motivoi sekä kenelle tuotteet sopivat.

Tarinan ei tarvitse, eikä se oikeastaan saakaan olla liian monimutkainen, sillä sen tarkoituksena ei ole manipuloida ihmisiä, vaan antaa rehellinen kuva yrityksestäsi ja sen toiminnasta.

Tarinan tarkoitus on saada yrityksesi ja brändisi erottumaan muiden joukosta.

Palatakseni vielä pikaisesti esimerkkiini, GoPro on myös pitänyt asemansa action kameroiden kuninkaana, vaikka nykyään jokaiselta tunnetulta ja tuntemattomaltakin kameravalmistajalta alkaa löytyä omia versioita GoPron tapaisista action kameroista, puhumattakaan kiinalaisista valmistajista joiden tuotoksia löytyy marketeista ympäri maailman.

GoPron voitaneen siis sanoa onnistuneen brändinsä luomisessa ja ylläpitämisessä melko hyvin, muta viimeisenä asiana mainittakoon se tärkein kaikista, jota Seth Godin myös kirjassaan painottaa.

Tarinasi on oltava uskottava ja herätettävä halua kertoa se edelleen.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!