Brändää itsesi tiedottamalla sinua

10.12.17 Esseen kirjoittaja: Mona Räsänen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Tee itsestäsi brändi
Kirjan kirjoittaja: Katleena Kortesuo
Kategoriat: Myynti, asiakkuudet ja verkostot

Mikä on henkilöbrändi?

Henkilöbrändi tarkoittaa tietyn ryhmän tai ryhmien kokemusta jostakusta henkilönä. Henkilöbrändi ei tietenkään ole ihmisen koko minuus. Brändistä puuttuu siis ne osat, jotka pidämme ulkopuolisilta piilossa. Yksinkertaisimmin ja pienemmässä mittakaavassa mietittynä olemme jokainen oman elämämme henkilöbrändejä. Lähipiirimme kokevat ja näkevät olemassaolomme ja ominaisuutemme keskenään melko kattavasti ja yhteneväisesti. Brändi henkilöstä muodostuu siis työelämässä ja julkisuudessa aivan samalla tavalla: olemalla se mitä olet. Kun toistat tiettyjä käyttäytymismalleja ja viestit tietyllä tavalla, muodostuu sinusta sen mukainen kokemus muille.

 

Kortesuo kuvaakin kirjassaan, että maine on brändistä tuleva varjo ja imago brändistä peiliin heijastuva kuva. Maine muodostuu siis suoraan brändin suorien tekojen ja kokemusten perusteella. ”Mistä henkilö X tunnetaan?”. Imago muodostetaan ulkopuolisten silmissä. Peilin heijastuksen tulos vaihtelee jonkin verran vastaanottajan mukaan. Imagoon vaikuttaa muodostajan omat reaktiot, toiminta ja tunteet. ”Mitä mieltä olet henkilö X:stä?”. Brändiin kuuluu maineen ja imagon lisäksi henkilön julki-ilmaisemat arvot, tavoitteet ja strategia. Nämä puolestaan vaikuttavat imagoon ja maineeseen tietenkin vahvasti.

 

Mitä hyötyä itsensä brändäämisestä on?

Kun haluaa päästä oman alansa huipulle, täytyy pystyä erottautumaan muista osaajista pelkän substanssiosaamisen lisäksi. Jos olet pelkästään alasi ammattilainen, olet sitä vain yhtenä muiden ammattilaisten joukossa. Itsensä brändääminen siis varmistaa sen, että juuri sinusta kiinnostutaan ja juuri sinut halutaan hommin siihen haluamaasi projektiin, koska erotut muista jotenkin mieleenpainuvasti eduksesi. Brändääminen on siis yksinkertaisuudessaan oman kilpailuedun vahvistamista ja oman työtilanteen tulevaisuuden turvaamista.

 

Brändääminen auttaa myös juuri oikeanlaisia ihmisiä löytämään sinut. Ei ole tarkoitus, että kaikki ihmiset tuntevat sinut ja pitävät sinusta. Tarkoitus on, että mahdollisimman moni, joka haluaa ostaa sinulta persoonana ja saa arvoa sinun tarjoamista palveluistasi tai tuotteistasi, tuntee sinut. Siispä brändäämällä itsesi oikein toimit kuin syöttinä kohderyhmällesi.

 

 

Brändääminen on pohjimmiltaan omana itsenä olemista

Hyvä ja onnistunut brändi on aina vahva. Silti vahva brändi ei aina ole yhtä kuin onnistunut brändi. Kortesuon mukaan hyvä brändi johtaa myös onnelliseen elämään. Hänen mukaansa brändiä pystyy kyllä rakentamaan valheellisuuden ja teeskentelyn varaan ja olla vahvakin, mutta silloin se tuskin tuottaa elämänlaatua parantavia seurauksia. Jos brändi rakennetaan vain julkisuuden, vallan ja rahan himoissa, eikä oman persoonan kautta, voi tulos olla kerrassaan huteralla pohjalla. Selvitä siis itsellesi syyt omalla taustallasi, miksi haluaisit ryhtyä brändäämään itseäsi.

 

Edellämainitun vuoksi ensiarvoisen tärkeää on tuntea, kuka itse oikein on. Ilman vahvaa itsetuntemusta ei brändin rakentaminen onnistu. Jos et tiedä, mikä on sinua, on mahdoton korostaa todellista sinuuttasi.Tietenkään itsetuntemuksen matka ei tule koskaan valmiiksi, vaan on kaiken aikaa kehityksessä oleva osa-alue. Valmiiksi ei tarvitsekaan tulla, kunhan tuntee itseään tarpeeksi, jotta brändäämisen voi aloittaa.

 

Brändäys on erottautumista ja persoonallistamista. Siksi muista oman alasi osaajista erottautuminen tulee lähteä omasta persoonasta käsin. Erottumisen keinot tulee olla perusteltuja. Tällä tarkoitan, että monenkaan alan henkilön tuskin kannattaa ryhtyä levittämään itsestään alastonkuvia, jotta tulisi tunnetuksi. Sen sijaan omien harrastusten, mielenkiinnonkohteiden tai mielipiteiden kautta meistä jokaisesta muodostuu uniikki kokonaisuus. Piirteitä korostamalla voi löytyä vaikkapa Suomen ensimmäinen twerkkaava arkkitehti, joka puolustaa saamenkielisien asemaa. Persoonallinen ulkonäkö ja mieleenpainuvat yksityiskohdat tekevät sinusta muistettavan. Suositeltavaa on pukeutua jotenkin eri tavalla, kuin alan ihmiset yleensä. Esimerkiksi muuten hillityssä ulkoasussa voi olla jokin kirkas ja huomiota herättävä tai yllättävä persoonallinen yksityiskohta tai kampaus tai hiustyyli voi olla räväkkä.

 

Oman tietotaituruusosa-alueen valinta on tehtävä jossain vaiheessa. Kukaan ei voi tietää jostakin alasta kaikkea. Erottuaksesi eduksesi huippuhyvänä tekijänä jossakin, tulee sinun valita alaltasi jokin kapeampi osa-alue, jota alat tutkimaan ja kehittämään itsessäsi yhä paremmaksi. Ihanteellista on, jos pystyt ottamaan itsellesi mentorin, joka auttaa sinua kehittymään. Mahdollista on myös seurata jotakuta alan ammattilaista tiiviisti mediassa ja opiskella, mitä hän tekee, jolloin vaikutteita voi saada ”etänäkin”.

 

Sosiaalisessa mediassa kannattaa profiloitua ammattilaisena. Oan blogin pitäminen on yksi tapa luoda henkilöbrändiä. Verkostoituminenkin somessa onnistuu vaikkapa kommentoimalla muiden ammattilaisten blogeja. Silti ei kannata kokonaan unohtaa ”oikea  maailmaa”. Verkostoituminen ihan vanhan ajan tapaan kasvotusten auttaa kehittymään. Alan tapahtumissa käyminen antaa oppia, mutta myös tekee kasvojasi tunnetuksi muiden keskuudessa.

 

Henkilöbrändin kehittämisen keinoja on lukuisia. Tärkeintä lienee se, että osaa itse poimia oleelliset ja itselle mieluisat keinot kaikkien joukosta. Liian moneen asiaan keskittyminen johtaa siihen, että tekee ”vähäsen kaikkea”, jolloin lopputulema tuskin voi olla kovinkaan eheä ja yhtenevä. Jokaisella on kuitenkin rajoitettu kapasiteetti käytössään ja on parempi tehdä vähän laadukkaasti, kuin paljon epälaadukkaasti.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!