Tampere
19 Apr, Friday
-4° C

Proakatemian esseepankki

Blogiessee



Kirjoittanut: Timo Myöhänen - tiimistä Value.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Epäonnistuminen

 

Paljon puhutaan siitä että epäonnistumiset kasvattavat ja opettavat ihmistä. Epäonnistuminen on ikävä tunne ja sitä ei tervejärkinen ihminen halua taatusti ylimääräisiä kertoja kokea. Paljon puhutaan myös siitä että akatemia on turvallinen paikka epäonnistua. Taatusti on! Ei se silti tee epäonnistumisesta mukavaa tai tavoiteltua kokemusta. Olen nimittäin juuri kokenut epäonnistumisen ja haluankin kirjoittaa siitä opettavaisena esimerkkinä. Ehkä joku muu pystyy välttämään epäonnistumisensa seuraamalla minun epäonnistumistani ja ottamalla siitä jo etukäteen oppia.

 

Minulla ja eräällä toisella firmalaisellani on meneillään oman verkkokaupan pystyttäminen uudenlaiselle markkina-alueelle. Toimimme sellaisten ihmisten kanssa jotka eivät liiemmin normaalin kivijalkakaupan oheella ole verkkokauppaliiketoimintaa harjoittaneet. Toimiala on puolestaan meille hieman vieraampi. Epäonnistumisen edellytykset ovat siis ainakin paperilla melko vakuuttavat. Epäonnistumisen pelon ei saa antaa häiritä yrittämisessä, joten miksi antaisimme sen häiritä nytkään?

 

Olemme kasanneet testituottajaverkoston verkkokaupallemme. Testituottajat ovat ihmisiä joiden rautaista tietämystä toimialaan käytämme verkkokauppaamme rakentaessa. Testituottajat osaavat kertoa tuotteistansa ja niitä ostavista asiakkaista tarpeellisia tietoja menestyvän verkkokaupan rakentamiselle ja pyörittämiselle. Yhteistyö testituottajien kanssa on siis kultaakin kalliimpaa opin sekä virheiden välttämisen näkökulmasta.

Kauppamme on jo hetken aikaa ollut siinä pisteessä että tuotekuvien ottaminen ja lisääminen alustalle on ajankohtaista. Olemmenkin kuvanneet satoja tuotteita tuottajiltamme ja muokanneet ne verkkokauppaamme sopivaksi. Ja sitten se tilastollisesti todennäköinen epäonnistuminen tapahtui! Muokkasin tuotteet oman näkemyksemme mukaan verkkokauppaan sopivaksi. Olemme toki kertoneet tuottajille kuinka tulemme tuotteet alustalle laittamaan, mutta muuten tein muokkaukset omaa näkökulmaa käyttäen. 50 tunnin muokkaamisen jälkeen kuvat olivat valmiit alustalle laitettavaksi. Kävi ilmi että kuvat on toteutettu tavalla joka ei palvele asiakaskuntaa parhaalla mahdollisella tavalla. Onneksi kaksi tesiryhmämme tuottajaa puuttui asiaan ja ennätämme korjata tilanteen. 50 tuntia työtä joka valuu näennäisesti hukkaan! Jokainen voi olla varma että voimme puhua pienimuotoisesta pettymyksen tunteesta.

Myyntimies Janin sanoin ei auta jäädä velomaan. On tärkeää nähdä miten epäonnistumisesta selviää parhaalla mahdollisella tavalla, mistä epäonnistuminen on johtunut ja mitä epäonnistumisesta voi oppia. Epäonnistumiseen johtavat seikat kumpuavat vahvasti viestinnän ja yhteisymmärryksen suunnalta. Jälkikäteen ajateltuna viestintä testituottajien suuntaan ei ole ollut tarpeeksi aktiivista koko prosessin ajan. Aktiivisella viestinnällä olisimme varmasti huomanneet tilanteen aikaisemmin ja pystyneet reagoimaan toimintaamme nopeammin. Oppimisen paikkoja epäonnistumisesta on siis erittäin helppo löytää. Viestintä, viestintä ja viestintä! Jatkossa viestintä on taatusti tehokkaampaa ja huolellisempaa. Positiivisesti ajateltuna opin epäonnistumisessani käyttämään myös itselleni täysin vierasta kuvankäsittelyohjelmaa. Ei siis mennyt täysin hukkaan sekään!

Value Creative firmassamme olemme puhuneet epäonnistumisen juhlimisesta. Juhlimalla epäonnistumisia tuomme epäonnistumisen sellaiseen muotoon että se on helppo ja jopa mukavakin käsitellä koko firman foimin. Kynnys tuoda epäonnistumiset yhteiseen tietoon antaa mahdollisuuden muillekkin oppia tilanteesta konkretisoituu juhlan muodossa. Mielestäni nyt jos koskaan omalla kohdallani olisin voinut juhlistaa tilannetta koko firman voimin. Se jäi vielä toistaiseksi kuitenkin tekemättä, koska unohdin ottaa kuohuviinipullon mukaani kouluun. Toki vieläkään ei ole liian myöhäistä korjata tilannetta senkään suhteen!

Luin aiheesta nettiartikkelin, Yrittäjyys ja virheistä oppiminen. Artikkelissa painotettiin juurikin virheiden tekemisen mahtavuutta oppimisen näkökulmasta. Virheistä on tärkeä oppia ja niistä on päästävä ketterästi yli. Artikkelissa annettiinkin selkeät perusohjeet virheistä selviämiseen:

  • Korjaa virhe heti kon voit
  • Suhteuta virhe käytettävissä olevaan tietoon ja vielä pahempiin virheisiin
  • Mieti, kauanko virheesi muistetaan
  • Mieti, moniko ihminen maailmassa tietää asiasta
  • Mieti, oliko onnistuminen sittenkään ehdottoman välttämätöntä
  • Tarkista, ja tarvittaessa korjaa sisäistä vaatimustasoasi
  • Pidä virhettä yrittämisen merkkinä
  • Kerro virheestä toisille kuin seikkailusta

Virheet opettavat että asioilla on tapana järjestyä ja ne ovat osa kaikkea toimintaa. Artikkelin lopussa kerrotaan vanhasta sanonnasta, jonka mukaan viisas oppii virheistään, tosi viisas toisten virheistä – ylimielinen ei opi mistään eikä millään. Olkaamme siis kaikki tosi viisaita ja opetellaan toistemme virheistä. Firmamme seuraavassa pajassa pidän huolen juhlistamisen muodossa että kaikki firmalaiseni kuuluvat tuohon tosi viisaiden joukkoon!

 

Lähde: avaimet menestykseen- yrittäjyys ja virheistä oppiminen (Luettu 24.4.2018)

 

 

Kommentoi