Tampere
29 Mar, Friday
8° C

Proakatemian esseepankki

Blogiessee: Palvelumuotoilua kv-tiimille



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Proakatemian kv-päällikkönä yksi tehtävistäni on kehittää kv-tiimin toimintaa. Tästä syystä olen alkanut pitämään tasaisin väliajoin pajoja kv-tiimin kanssa, joissa mietimme asioita, joita haluamme kehittää. Yksi iso asia, joka tuossa taannoin nousi esille on se, että meillä ei ole selviä paketteja asiakkaille, joita myydä. Jokainen vierailu räätälöidään aina erikseen, joka sitten taas tuottaa minulle itselleni paljon lisätyötä. Olisi todella helppoa, jos voisin tarjota asiakkaalle erilaisia valmiita paketteja, joista asiakas valitsisi haluamansa. Tämän takia päätimmekin pyytää Tirriä pitämään meille pajan palvelumuotoilusta, ja aloitimme tekemään uusia paketteja, joita tarjoilla asiakkaalle. Palvelumuotoilusta en juurikaan tiennyt ennen tätä, ja Marjan suosittelemana luin erään artikkelin usertesting.com -sivustolta, joka kertoi design-palkintojakin voittaneen IDEO-yrityksen tavasta muotoilla ja suunnitella palveluita ja tuotteita.

IDEO on suunnitellut muun muassa Applen ensimmäisen hiiren, koululaitoksen Peruun ja mekaanisen miekkavalaan, jota käytettiin Free Willy elokuvassa. Nämä projektit ovat kaikki erilaisia, mutta niitä yhdistää tapa, miten niitä on lähdetty suunnittelemaan. IDEO ei ole erikoistunut suunnittelussa millekään yhdelle alalle vaan suunnittelee tuotteita tai palveluita kenelle vain. IDEOn perustaja David Kelley kuvaakin yritystä designprosessin asiantuntijoiksi.

IDEO toteuttaa suunnittelun aina kuuden eri vaiheen avulla:

Ensimmäinen vaihe on nimeltään tarkkailu. Yrityksen henkilöt tarkkailevat lopputuotteen käyttäjien käytöstä ja tekevät muistiinpanoja kaikesta, mitä he tekevät. Esimerkiksi, jos he haluavat kehittää paremman imurin, tällöin he tarkkailevat ihmisiä, jotka imuroivat. Yksinkertaista.

Toinen vaihe on ideointi. Henkilöt, jotka ovat tarkkailleet ihmisiä kokoontuvat yhteen ja brainstormaavat ideoita tiimeissä.  Ideoita heitellessä on tärkeintä keskittyä niiden ihmisten tarpeisiin ja toiveisiin, joille tuotetta suunnitellaan.

Kolmas vaihe on nopeasti rakennettu prototyyppi. Ei saa yrittää rakentaa hienoa valmista prototyyppiä, vaan miettiä, että miten saa rakennettua mahdollisimman vähällä ajalla sellaisen prototyypin, josta saa mahdollisimman paljon palautetta. Tämän vaiheen tarkoituksena ei ole löytää parasta mahdollista ratkaisua, vaan varmistaa, että suunta on oikea.

Neljäs vaihe on palaute. Yksinkertainen prototyyppi annetaan niiden ihmisten käyttöön, jolle tuotetta suunnitellaan. Heiltä kerätään kaikki mahdollinen tieto, ja tässä vaiheessa nähdään onko suunta oikea vai ei.

Viides vaihe on kehittäminen. Palautteen avulla tuotetta kehitetään pikkuhiljaa eteenpäin, ja annetaan välillä kohderyhmän testata tuotetta, jonka jälkeen kehitetään jälleen paremmaksi.

Kuudes vaihe on tuotteen tai palvelun vieminen käytäntöön. Kun on varma, että tuote on hyvä, on aika viedä se markkinoille. Tällöinkin on tärkeä silti jatkuvasti kerätä palautetta ja kehittää tuotetta tai palvelua palautteen mukana.

Artikkeli avasi ainakin itselleni paljon palvelumuotoilun ideaa. Kun lähdemme toteuttamaan kv-tiimin pakettien palvelumuotoilua, tulee meidän asettaa itsemme vieraiden roolin ja miettiä, mitä he oikeasti odottavat tai haluavat, kun ovat tulossa tänne vierailemaan.

Aleksi Orenius 11.11.2017

 

Julkaistu: 11.11.2017 http://pieceoftotal.blogspot.fi/2017/11/palvelumuotoilua-kv-tiimille.html

Kommentit
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close