Tampere
18 Apr, Thursday
-3° C

Proakatemian esseepankki

Blogiessee: Olen saanut palautetta



Kirjoittanut: Eetu Kamppuri - tiimistä Value.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Value piti 13.12.2018 palautepajan. Pajan pointtina oli syksyn yhteenvedon lisäksi keskustella yleisesti palautteenannosta, ja miten sitä kehitetään tulevaa vuotta varten. Olemme syksyn aikana pystyneet rakentamaan tiimimme sisäistä luottamusta siihen pisteeseen, että palautteenantokulttuurimme on sen ansiosta kehittynyt äärimmäisen paljon. Pystymme nykyään antamaan palautteensaajalle nimen palautetta antaessamme, mikäli sille on tarvetta. Tiimissämme on myös luotu ympäristö helpolle palautteen vastaanottamiselle. Olimme yhtä mieltä siitä, että tiimissämme palautteenantaja haluaa palautteensa myötä vilpittömästi hyvää sitä vastaanottavalle henkilölle. Vastaanottaja voi näin tuntea olonsa turvalliseksi palautteenantotilanteessa.

Totesimme myös, että palautteenannossa on suuri merkitys sillä, että tuntee palautteen vastaanottajan hyvin. Tällöin palaute pystytään antamaan vastaanottajalle sopivalla tavalla. Palaute on kuitenkin tehokkainta silloin, kun annetaan vastaanottajalle mahdollisuus olla mahdollisimman vastaanottavainen. Vastaanottajalle on toki myös erittäin hyödyllistä tuntea myös palautteenantaja, sillä silloin on helpompi perehtyä palautteenantajan tarkoitusperiin.

Siitä huolimatta, että Valuen palautteenanto on kehittynyt paremmaksi juurikin luottamuksen kehittymisen myötä, on siinä vielä tekemistä. Tunnistimme suurimmaksi ongelmaksi palautteen määrän. Emme anna mielestämme tarpeeksi aktiivisesti palautetta toisillemme. Pajassa tuli esille, että kuluneen syksyn aikana on ollut hankalaa kuvitella antavansa palautetta henkilölle, joka on jo muutenkin stressinsietokykynsä rajoilla esimerkiksi kovan työmäärän takia. Tämä on varmasti totta ja olen myös huomannut itsekin, että tietyissä tilanteissa on tuntunut epäsoveliaalta antaa palautetta, kun toisella on rauta niin kuumana. Tämä on varmasti oire siitä, että jotkut meistä eivät pidä riittävästi huolta omasta hyvinvoinnistaan ja stressitasoistaan, mutta se on eri blogiessee se.

Olemme myös huomanneet, että palautekeskusteluja projektitiimien kesken ei juurikaan käydä. Tämä on kovin tärkeä pointti, koska jos saat vain jatkuvasti palautetta esimerkiksi yleisestä tiimityöstäsi, et voi esimerkiksi kehittää edellisessä projektissasi tekemääsi mahdollista virhettä. Sen olen ainakin itse huomannut, että positiivista palautetta kyllä projektien aikana ja niiden jälkeen annetaan, mutta nimittäin kehittävä palaute on ollut todella vähäistä. Emmehän me kuitenkaan vielä niin hyviä ole!

Pajan innoittamana tutustuin Riitta Hyppäsen blogikirjoitukseen aiheesta. Hänen mukaansa palautekulttuuria ei voi millään kehittää, jos itse palautteesta ei keskustella. Tämä on tärkeä pointti, sillä Valuenkaan palautekulttuurin kehitys ei olisi ollut mahdollista ilman lukuisia keskusteluja aiheesta. Tämän lisäksi muutama hahmo tiimistämme on tuonut palautetta toistuvasti esille, mikä on osaltaan rohkaissut muitakin antamaan palautetta ja keskustelemaan aiheesta. On nimittäin kovin yleistä, että ihmiset ymmärtävät palautteen kovinkin eri tavoin. Tämän takia tiimissä on tehtävä yhteisesti selkeäksi palautteenannon pelisäännöt. Esimerkkinä meillä Valuessa juuri se, että kaikki tietävät, ettei kukaan tahdo palautteellaan kellekään pahaa, vaan nimenomaan auttaa. Tämä on yhdessä käyty läpi juuri siksi, että kaikki tietävät sen.

Hyppönen korostaa myös palautteen vastaanottamisen tärkeyttä. Olemme Valuessa ottaneet tavaksi, että palautteesta, positiivisesta tai rakentavasta, tulee kiittää sen antajaa. Palautteen sisällön vähätteleminen nimittäin lannistaa sen antajaa, eikä palautteenantokulttuuri pääse ollenkaan kehittymään.

Valuessa vuosi 2019 on nimetty menestyksen vuodeksi, ja palaute on osa menestystä. Näihin pajassa huomioituihin asioihin tullaan alkavan kevään aikana tarttumaan ja kehittämään Valuen palautteenantokulttuuria entisestään. Omaksi henkilökohtaiseksi tavoitteeksi voisin keväälle ottaa sen, että saisin ainakin kaksi kertaa kuukaudessa annettua palautteen oikea-aikaisesti, asiasta ja vastaanottaja huomioon ottaen.

 

Linkki Hyppösen blogiin: http://riittahyppanen.fi/rubiikki-palautteella-paremmaksi/

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close