Blogiessee: Myyntityön kehitys

31.05.18 Esseen kirjoittaja: Tuomas Toivonen
Kirjapisteet: 1
Kirja:
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: Myynti, asiakkuudet ja verkostot

Siirtyminen digiaikaan on muuttanut huomattavasti ostokäyttäytymistä, mikä taas vaikuttaa suoraan myyntityöhön. Myyntityön murroksesta on puhuttu paljon nyt, kun on alettu paljon tutkimaan uudistuneen ajan kulutustottumuksia ja niihin toimivaa reagoimista, eli myymistä. Teknologian vaikutus myyntiin on ilmeinen ja yksi suurin tekijä ostokäyttäytymisen muuttumiseen syntyy lisääntyneestä tiedon määrästä. Kun valta on siirtynyt ostajalle tiedon määrän lisääntymisen myötä, täytyy myös myyjän osata se huomioida.

Eri aloilla on Takalan mukaan syytä huomioida, miten tiedon saatavuuden helppous ja nettikauppojen yleistyminen tulee vaikuttamaan perinteisemmässä f2f kohtaamisessa kivijalkamyymälässä. Takala toteaa myöskin, että ihmisten välillä tapahtuvaa kohtaamista tullaan aina tarvitsemaan, eikä sitä voi korvata mikään teknologia tai palvelumalli.  Etenkin monimutkaisempien tarpeiden kartoittamisessa tullaan tarvitsemaan edelleen ihmisen apua ostopäätöksen tekoon. Annamari Typpö toteaa kirjoituksessaan, että jatkossa myyjän rooli on enemmän liiketoiminta konsultin tyylistä toimintaa, eli nimenomaan ostoratkaisun helpottamista. Tämä tuo muutoksia asiakassuhteen ytimeen, joka on jatkossa luotava yhä enemmän pois tuotekeskeisestä myynnistä ja keskityttävä jonkin lisäarvon ja kokemuksen tuottamiseen. Myyntiorganisaation johtamisessa tulee huomioida mm. toimivat mittarit uudestaan, sen mukaisiksi mitkä palvelevat uuden ajan myyntiä.

https://www.powermarkkinointi.com/blogi/myynnin-muutos-myyntityo-nyt-ja-tulevaisuudessa

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!