Tampere
29 Mar, Friday
7° C

Proakatemian esseepankki

Blogiessee: Myynti ja vuorovaikutus



Kirjoittanut: Salla Vaittinen - tiimistä Promisia.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Puhutaan paljon siitä, että myyntiä tapahtuu sosiaalisessa mediassa ja ylipäätään verkossa. Myyjien välikäsiksi on tullut monia erilaisia laitteita tai teknologiaa hyödyntäviä kanavia. Kuitenkin se tosiasia, että myyjä pystyy omalla persoonallaan ja karismallaan vaikuttamaan toiseen, luomaan luottamusta ja tärkeintä, vuorovaikutusta ihmisten välille, välillä unohtuu näiden ”välikäsien” takia. Myyjän luomalla luottamuksella on tärkeä rooli myyntitapahtumassa, ja se saa asiakkaan palamaan uudestaan liikkeeseen kyseisen myyjän takia. Luottamusta rakennetaan jakamalla ja antamalla vinkkejä asiakkaalle ja sitä kautta pyritään myös ratkaisemaan asiakkaan ongelmaa tai toteuttamalla haaveita. Vaikka teknologian tuomat lisät ja mahdollisuudet myyntiin ovat helpottaneet elämää, koen yhä tärkeämmäksi myyjiltä saadun palvelun kuin, että jotkut asiat ja tapahtumat hoituisivat vain apuvälineiden kautta. Helppous viehättää monessa asiassa, mutta joskus jokin muu asia voi nousta tärkeämmäksi, kuin helppous.

Apuvälineet mahdollistavat joustavamman ja nopeasti lähestyttävän otteen asiakkaan kohtaamiseen tai jälkimyyntiin. Menestyvä myyjä osaa lukea tilanteita, milloin kannattaa mitäkin kanavaa käyttää, ja milloin on oikea hetki läsnäololle ja kohtaamisille.

Asiakkailta kannattaa kysyä, miksi on valinnut juuri sinun yrityksesi. Kuinka he ovat saaneet apua ja mitä erilaisia asioita asiakkaat ottavat yrityksessä huomioon. Uskon, että vuorovaikutuksella tulee olemaan yhä isompi rooli tulevaisuuden myyntitapahtumissa. Vuorovaikutuksella kyetään saamaan moniulotteisempi käsitys yrityksestä, ja sitomaan pysyvämpiä asiakkuussuhteita.

Ammattimainen myyjä elää kaupanteko -hetkeä asiakkaan kanssa, ja on asiakkaan matkassa mukana. Kun myyjä tuo aidosti lisää arvoa asiakkaalle, se näkyy omissa myyntituloksissa. Myyjän pitää melkeinpä ansaita luottamus jokaisen asiakkaan kohdalla, yhä uudestaan ja uudestaan. Joskus myyntiä voisi verrata vaikkapa parisuhteeseen. Tosin ei hyvään sellaiseen. Pyritään siihen, että molemmat voittavat, vaikka päämäärä ei olisi yhteinen. Toisaalta toista ei välttämättä kiinnosta toisen hyvinvointi, ja toinen tekee lähes kaikkensa sen eteen, jotta saa toisen tyytyväiseksi. Myynnissä ja niin kuin parisuhteessakin, täytyy osata puhua toinen tekemään jotain. Esimerkiksi imuroimaan tai ostamaan uusi puhelin. Toisaalta, tärkeää on nimeomaan keskustelun avulla löytämään yhteinen suunta, jonne tähdätään. Molempien pitää kuunnella toista, vaikka vain toinen olisi aina oikeassa. Joskus todetaan, että ”tämä ei toimi” ja kauppa jää tekemättä, se puretaan tai parisuhteesta erotaan.

 

 

 

Lähteet:

Kettunen Jussi, Myynti on aina sosiaalista

https://www.mma.fi/blogi/myynti-aina-sosiaalista

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close