Tampere
19 Apr, Friday
-2° C

Proakatemian esseepankki

Blogiessee: Miten myynnistä tulikin mieluisaa?



Kirjoittanut: Juho Vähätalo - tiimistä Hurma.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Miten myynnistä tulikin mieluisaa?

 

Kas kummaa, ei olisi vielä viime syksynä uskonut, että myynnistä voisi nauttia näin paljon. Ei se aiemminkaan mitään pakkopullaa ole ollut, mutta nyt siitä on tullut varsin mukavaa, kun myy lippuja tapahtumaan, jonka luomisessa on ollut alusta asti mukana. Kauppaamani tuote on siis Sport & Business Seminaarin liput ja kumppanuudet.

Vaikka suurin osa asiakkaista onkin täysin kylmiä kontakteja, he kuitenkin kuuntelevat ja kyselevät mielenkiinnolla lisää. Suurin osa kontaktoinneista alkaa puhelulla, eli harrastamme paljon sitä kuuluisaa kylmäsoittelua. Kylmäsoitoissa onkin ollut merkillisen lämmin vastaanotto lähes poikkeuksetta ja keskustelut asiakkaiden kanssa on venynyt usein jopa 15 minuutin kiehtoviksi pohdinnoiksi seminaarin teemaan liittyen. Olen huomannut, että hymyilen aina kun puhun potentiaalisen asiakkaan kanssa puhelimessa ja valitettavasti todennut myös, että näin ei ole montaa kertaa aiemmin tapahtunut. Kun myyn jotakin sellaista, joka saa minutkin syttymään, on huomattavasti todennäköisempää saada langan toisessa päässä oleva potentiaalinen asiakas oikeaksi asiakkaaksi. On helppoa olla vakuuttava, kun aidosti uskoo oman tuotteensa auttavan asiakasta. On myös hauska huomata, kuinka harmissani olen enemmän asiakkaan puolesta, kuin omasta puolestani, jos hän ei jostain syystä pääse osallistumaan meidän tapahtumaan. Olisi huikea taito osata asennoitua myyntiin aina näin, vaikka itse ei olisikaan täysin vakuuttunut myytävästä tuotteesta tai palvelusta.

 

 

Kaikki myynti on H to H -myyntiä

 

Puhutaan, että B to B myynnissä liikkuu isot rahat ja kauppakirjoja allekirjoitetaan hienoissa neukkareissa, mutta ei se nyt ihan aina niin mene. Jussi Kettunen kirjoitti artikkelissaan, että kaikki myynti tapahtuu ihmiseltä ihmiselle, human to human (Kettunen, 2017). Näin minäkin asian näen. Mietin aina prospektointivaiheessa, että millainen yritys on kyseessä, millä kulmalla heitä lähestyn ja tietysti millaista ihmistä olen lähestymässä. Tähän hyvänä keinona olen yhdessä muiden myyntitiimiläisten kanssa kokenut kontaktoitavan henkilön LinkedIn profiiliin tutustumisen. On helpompi lähestyä ihmistä, kun tietää hieman hänen taustastaan ja miltä hän näyttää. Tuolla pienellä inhimillisellä taustatyöllä voi parhaimmillaan löytää jonkin suoran aasinsillan, jolla myyntipuhelun voi aloittaa, mutta yleisesti nopea ennakkotutustuminen kontaktoitavaan henkilöön tekee keskustelusta luontevamman ja antaa paremmat eväät luottamuksen rakentamiseen heti alusta alkaen.

 

https://www.mma.fi/blogi/myynti-aina-sosiaalista

Kommentoi