Tampere
28 Mar, Thursday
10° C

Proakatemian esseepankki

Blogiessee: Miksi 99% ihmisistä epäonnistuu Shopifyn kanssa?



Kirjoittanut: Jenni Peräinen - tiimistä Value.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Kevin David kertoo YouTube-videollaan, miksi valtaosa ihmisistä epäonnistuu verkkokauppa-alusta Shopifyn kanssa. Video on hyödyllinen erityisesti niille, jotka haluavat joskus perustaa verkkokaupan Shopify -alustalle. Videon katsottuaan osaa välttää ainakin nämä suurimmat vastoinkäymiset menestyksen tiellä. Tässä ovat viisi suurinta syytä sille, miksi niin harva onnistuu menestymään Shopifyn avulla:

  1. Köyhä niche.

Kevin painottaa, että tärkeintä menestyksekkään verkkokaupan luomisessa on tarkan nichen eli idean löytäminen. Huonoja ideoita ovat esimerkiksi sellaisten tuotteiden myyminen, joita varmasti myy tuhannet muutkin verkkokauppiaat ympäri maailman. Mitä tarkemmaksi kohdennuksen ja ydinajatuksen pystyy rajaamaan, on myynti ja erottuvuuskin huomattavasti taatumpaa.

Jonkun vanhan trendituotteen myyminen (esim. Fidget spinner) omassa kaupassa on myös heikko idea myynnin suhteen. On myöhäistä lähteä enää kilpailemaan ja tavoittelemaan menestystä trendin ollessa jo historiaa. Trendin ollessa vasta nousuvaiheessa, on kuitenkin mahdollista saada osuus liikkeellä olevasta rahavirrasta myös itselleen – kunhan tarpeeksi laadukas verkkokauppa on sillä hetkellä pystyssä, ja osaa markkinoida oikein.

Hyvä perussääntö on, että omassa Shopify -kaupassaan ei kannata lähteä myymään sellaisia hyödykkeitä, mitkä saa ostettua esimerkiksi USAn suurimmasta verkkokaupasta eli Amazonista. Jos sama tuote on saatavilla Amazonissa vain päivän kestävällä toimitusajalla ja suurin piirtein samalla hinnalla, asiakas valitsee tuotteen varmasti Amazonista.

  1. Shopify on oikea yritys.

Valtaosa Shopify -alustalla yritystoimintaansa aloitteleva ajattelee kaupan vievän vain pienen loven aikaa, ja rikastuminen tapahtuu kuin itsestään yhdessä yössä. Oikeasti Shopify vie muiden verkkokauppa-alustojen tapaan aikaa, vaivaa ja rahaa. Menestys vaatii usein jopa tuhansia tunteja opiskelua, satoja luotuja mainoksia, ja suuren määrän investoitua pääomaa markkinointiin. Kevinin mielestä se ihminen menestyy parhaiten Shopify -alustan kanssa, kuka jaksaa testata eri tuotteita ja mainoksia eniten, ja muuttaa toimintaansa saadun analytiikan mukaan. On ajanhukkaa ajatella, että ilman syvällistä tietämystä Shopifysta saavuttaisi mitään tuloksia. Suurimmat ja rahakkaimmat Shopify -pohjalla tehdyt verkkokaupat ovat vaatineet taakseen hirmuisen määrän testausta ja työtä.

  1. Kesken kaiken luovuttaminen

”One and done” on Kevinin videollaan käyttämä lausahdus kuvaamaan valtaosan käyttäytymistä Shopify-alustalla. Hän kertoo, että moni kokeilee mainostuksessa vain kymmentä eri mainosryhmää ja kymmentä eri tuotetta. Tämän jälkeen monen kiinnostus lopahtaa, ja homma jää vähän kuin puolitiehen. Kevinin sanoin, moni verkkokauppias lopettaa juuri ennen kuin on menestyksen kynnyksellä. Tärkeää on jaksaa testata tarpeeksi pitkään eri menetelmiä ja tuotteita, jotka toimivat, ja muuttaa toimintansa kannattavaksi näiden tietojen avulla.

  1. Ajan optimoinnilla mestariksi

Tärkeintä verkkokaupan pystyttämisessä on optimoida ajankäyttönsä oikein. Usein tulee tehtyä juuri niitä mukavimpia ja helpoimpia työtehtäviä, vaikka tärkeimmät ja menestyksen kannalta olennaisimmat tehtävät tulisi suorittaa sillä hetkellä välittömästi. Kevin neuvoo, että 20% ajastaan tulisi käyttää kaupan rakentamiseen, 30% uusien tuotteiden etsintään, ja 50% mainostamiseen. Shopify on siitä hankala alusta verkkokaupalle, ettei sinne synny automaattisesti tyhjästä orgaanista liikennettä. Liikenne täytyy ohjata sinne itse manuaalisesti erilaisten mainoksien avulla (esim. Facebook-mainokset, ja Instagram-markkinointi). Ilman maksettua mainontaa on turhaa edes haaveilla myyntien nousemisesta. Monet hiovat kauppaansa viimeiseen asti täydelliseksi, mutta kaupan lopulta valmistuessa myyntiä ei tulekaan pennin penniä. Tämän takia on tärkeää saada kauppa pystyyn, ja alkaa välittömästi testaamaan erilaisia tuotteita ja mainoksia, jotka toimivat, ja tehdä kaikkensa aivan ensimmäisen myynnin eteen.

  1. Priorisointi

Aloitteleva verkkokauppayrittäjä hairahtuu Kevinin mukaan helposti vääntämään kuukausikaupalla esimerkiksi viimeisen päälle hiottuja sosiaalisen median kanavia, vaikka todellisuudessa niistä saatu arvo ei vastaa lähellekään käytettyä työpanosta. Tärkeintä on priorisoida työpanoksensa varsinkin alussa sellaiseen toimintaan, joka tuottaa mahdollisimman nopeasti halutun ensimmäisen kaupan. Jos tämän hetkisellä toiminnalla ei ole vielä saavuttanut omia tavoitteitaan, kannattaa lähteä testaamaan myös muita uusia keinoja. Tulokset ovat varmasti erilaiset kuin ennen.

 

Julkaistu omassa blogissa 1.8.2018: Linkki

 

Lähteet:

Kevin David: Video

Kommentit
  • Janne Roivas

    Mielenkiintoinen kirjoitus aiheesta, josta itselläni ei ole minkäänlaista kokemusta tai tietämystä. Tällä tarkoitan siis juuri verkkokauppa-alusta Shopifyn käyttöä sekä verkkokauppa-alustan perustamista.
    Samat asiat pätevät hyvin pitkälti myös omaan alaamme, jossa myymme asiakkaille suurimmaksi osaksi erilaisia hyvinvointi- ja terveyspalveluita. Köyhä niche lienee suurimpia kompastuskiviä kaikilla, jotka tekevät myyntiä tai tuottavat erilaisia palveluita. Hauska huomata paljon samoja asioita, joita on mietitty porukalla myös Proakatemialla projektien suhteen. On tärkeää erottua joukosta, mikäli haluaa toiminnan tai tuotteen menestyvän.

    10.9.2018
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close