Tampere
28 Mar, Thursday
10° C

Proakatemian esseepankki

Blogiessee: Koska luovuus on valmis?



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Innovatiivisuus on tulevaisuuden myyntivaltti ja sen olennainen rakennuspalikka on luovuus. Perinteisesti luova toiminta on linkitetty taiteelliseen luovuuteen. Taidetta, ja sen tarkoitusta, on pohdittu filosofien ja ajattelijoiden toimesta läpi kirjoitetun historian.  Taide mielletään usein aspektiksi, joka liitetään asioihin, joilla ei ole ilmeistä käyttötarkoitusta olemassaolonsa ulkopuolella: tauluja, veistoksia, runoja, näytelmiä. Taiteen tarkoituksena on välittää tunnetta, elähdyttää, huvittaa tai kertoa tarina.

Taiteen tekeminen työkseen on aina ollut haastavaa. Luovuus tarvitsee aikaa eikä toimi määrätessä. Lopputuloksen taiteellisuus on subjektiivista, ja sen arvon määrittäminen on äärimmäisen vaikeaa. Miten rakennetaan liiketoimintaa, kun tuotteen toimitusaikataulu ei selvä, sisältö epävarma ja hinta perustuu tunteeseen? Ei ihme, että lapsena nauratti vitsailla taiteilijoiden kustannuksella.
– Äiti, haluan isona olla taiteilija.
– Älä viitsi, työttömälläkin menee paremmin

Mutta taiteellisuus ja luovuus ovat elinehtoja tulevaisuuden liiketoiminnassa. Luovuutta ja taiteellisuutta vaaditaan monissa paikoissa, joissa niille on selkeästi määritelty tavoite. Kaikki audiovisuaalinen viestintä: graafinen suunnittelu, visuaalinen esitys ja tilaratkaisuiden suunnittelu. Arvojen korostuessa kuluttajavalinnoissa ja sitä kautta markkinoinnissa, taiteellisuutta ja luovuutta tarvitaan välittämään niitä arvoja ja tunteita.

Menestyvässä bisneksessä toiminnalle täytyy olla tarkoitus ja tavoite. Niin myös näille taiteellisille prosesseille. Niille luodaan aikataulu, askelmerkit ja toimintaympäristöt. Luova työskentely on vain osa koko tuotantoprosessia, eikä se prosessi pyöri pelkästään luovuuden ehdoille. Miten rajoitetussa ympäristössä voidaan silti kerta toisensa jälkeen luoda toimivia, luovia ja taiteellisia konsepteja? Miten yksikään markkinointitoimisto voi kerta toisensa jälkeen onnistua pukemaan kuviksi, videoksi ja sanoiksi juuri sen viestin, mikä halutaan välittää?

Kesän ja syksyn ajan olen työstänyt erään kirjan visuaalista ilmettä. Arkinen esine, jonka sisältö on yhtä lailla taidetta kuin kehyksissä riippuva maalaus. Samojen kansien väliin nidottuna 200-sivuinen taideteos. Tekniset asiat oli helppo laittaa kuntoon, mutta siinä vaiheessa, kun aloin miettimään, miltä kirjan lukemisen tulisi tuntua, alkoi prosessista kiinnipitäminen lipsua. Yksittäisen aukeaman layouttia saatoin viilata tuntitolkulla, enkä siltikään ollut tyytyväinen. Törmäsin jatkuvasti tilanteeseen, jossa tänään tehty työ näytti seuraavana päivänä väärältä.

Taiteellisen prosessin vaikein osuus on päättää se. Jossain kohtaa on pakko päästää irti ja hyväksyä, mitä on saanut aikaiseksi. Taiteellisuus on aina subjektiivista ja usein itse on kykenemätön näkemään työtään ilman niiden satojen suunnitelmien, hahmotelmien ja kokeiluiden muodostamaa painolastia, joita sen valmisteluun on mennyt. Silti siitä pitää osata päästää irti ja luottaa siihen, että tehty työ riittää. Esimerkiksi tässä videossa.
Luovaan prosessiin keskittyvässä TED RADIO HOURissa Billy Collins kertoo tarinan lastentarhaopettajasta, jonka lapset tekivät parempaa taidetta kuin missään muualla. Kysyttäessä hänen salaisuuttaan opettaja vastasi, että hän tietää koska teokset tulee ottaa lapsilta pois.

Proakatemian valmistuvilla opiskelijoilla on tällä hetkellä menossa 24 tunnin innovaatiohaaste. 24 tuntia aikaa käyttää luovuuttaan ja luoda ratkaisu, joka välittää tunnetta, tarinaa ja taitoa. Toivottavasti he osaavat päästää oikeassa kohdassa irti.

 

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close