Blogiessee – Kiinalaiset tulevat

12.12.16 Esseen kirjoittaja: Aleksi Kauppinen
Kirjapisteet: 1
Kirja: Useita lähteitä
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: Erikoistuminen toimialalle, Globaali yrittäjyys, Myynti, asiakkuudet ja verkostot

Kiinalaiset tulevat

Venäläiset turistit ovat pitkään olleet Suomen matkailualan kultapossuja. Turistien virta itärajan tuolta puolen on viime vuosina alkanut kuitenkin vähentyä. Suurimpia syitä tähän lienevät pakotteet ja Venäjän taloudellinen tilanne. Myös Suomen vienti on suuresti nojannut naapuriimme ja itse olen monesti kuullut kommentteja joissa kehotetaan opiskelemaan venäjää ja suuntaamaan kasvua itään. Kielten opiskelu ei ole koskaan pahasta, mutta voisiko vastaus Suomen taloudelliseen kasvuun löytyä kauempaa idästä?

Suomeen kohdistuvan turismin suurin buustaaja Visit Finland luonnollisesti tutkii vierailijoiden määriä ja kulutustottumuksia. Venäläiset toki hallitsevat edelleen listoja, kun puhutaan vierailijoiden määrästä ja heidän tuomista tuloistaan. Viime vuonna venäläisiä turisteja kävi Suomessa yli 2,6 miljoonaa, kun toisena olevasta Virosta saapui noin 700 000. Lisäksi matkustustaseen tulo venäläisiltä saatuna on hieman alle 600 miljoonaa euroa, kun Ruotsista saadaan reilu 300 miljoonaa. Venäjän suuret luvut viestivät siitä, että Venäjä on edelleen tärkeä osa Suomalaista turismia, mutta kuinka kauan? Samaisista tutkimuksista selviää, että venäläisten turistien yöpymiset ovat pudonneet 3,5 miljoonaa edellisvuodesta ja venäläisturistien tuoma tulo on vähentynyt lähes 40 %. Onkin mielenkiintoista huomata, että vaikka Venäjä tuokin edelleen määrällisesti paljon turisteja, on heidän kulutuksensa aivan eri tasolla esimerkiksi kiinalaisen kanssa. Venäläinen keskivertoturisti käyttää päivässä 82 euroa ja koko matkan aikana 174 euroa, kun kiinalaisen vastaavat luvut ovat 137 euroa ja 656 euroa. Herääkin kysymys siitä, haluammeko imeä vanhan lypsylehmän kuiviin vai keskittyä kasvattamaan arvokkaampaa potentiaalista asiakaskuntaa? Finnair, Suomen lentokenttiä hallitseva Finavia ja turismia boostaavaa Visit Finland ovat tähän jo heränneet ja tehneet pitkään työtä kiinalaisturismin vetämiseksi Suomeen. Nyt on aika myös pienempien, paikallisten tekijöiden tarttua tilaisuuteen.

Helsingin sanomat uutisoi (27.10) verkkokauppayhtiö Alibaban suunnitelmista tuoda 50 000 kiinalaisturistia Rovaniemelle. Projektin takana olevalla Alibaballa on valtava voima saada kiinalaiset liikkeelle ja turistien määrästä ei ole pulaa. Suomessa tulisikin entistä paremmin hyödyntää tätä potentiaalia. Edellä mainitut isot toimijat voivat kyllä tuoda kaukoidän turisteja Suomeen, mutta lopulta vastuu siitä, että Suomesta tulee Aasian ykköskohde lepää suomalaisilla yrityksillä ja yrittäjillä. Jokaisen alan yrityksen tulisi miettiä, miten se tarjoaa tuotteitaan ja palveluitaan kiinalaisille. Palvelukokemus on erittäin tärkeää ja mielestäni kiinankielen arvostusta tulisi nostaa rekrytointitilanteessa, jonka myötä kielen opiskelu helpottuisi myös kouluissamme kysynnän kasvaessa.

Vaikka Lappia onkin helppo markkinoida Joulupukkeineen ja Revontulineen, pitäisi mielestäni keskittyä myös muualle Suomeen. Maassamme riittää kyllä nähtävää moderneista kaupungeista ripauksella historiaa aina 187 tuhanteen järveen. Kun saamme vielä viimeisetkin mielikuvat pienestä ja kämäisestä maasta oman päämme sisältä ja alamme markkinoimaan Suomea rohkeasti ja röyhkeästi, sekä tarjoamaan kohdennettuja tuotteita ja palveluita kiinalaisille, nostamme Suomen turismin jättimaiden rinnalle.

Essee julkaistaan myöhemmin Eventan blogissa.

Lähteet:

http://www.hs.fi/m/talous/a1477545667519

http://www.visitfinland.fi/news/suomessa-vieraili-74-miljoonaa-matkailijaa-vuonna-2015/

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)

Keskustele artikkelista

3 kommenttia to “Blogiessee – Kiinalaiset tulevat”

  1. Teemu Pinomäki sanoo:

    Totta turiset Aleksi! Suomi on huikee maa ja täällä on aiva huikee luonto. Se että murtomaa hiihto on mulle keskiaikaista kidutusta, onkin kiinalaiselle uskomaton aktiviteetti, jota ne pohjolan hullut harrastelee. Siihen päälle vähä kossua, saunaa ja avantoo nii avot!

    Pitäis ehdottomasti arvostaa enemmän mitä ollaan ja mistä tullaan. Ja jos ei edes ite osaa vakavissaan niin uskoo niin miks kukaan uskoiskaa?

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  2. Noora Luttinen sanoo:

    Todella hyvä teksti aiheesta jota olen itsekin paljon pohtinut! Antamasi luvut antoi hyvän kuvan vallitsevasta tilanteesta.
    Suomalaisiin on juurtunut liian syvälle ajatus siitä että ”kuka tänne nyt muka tahtoisi tulla.” Hyvinvointimatkailu ja eksoottiset kohteet ovat huimassa kasvussa ja Suomella on paljon tarjottavaa molempiin. Tampereellakin olisi todella paljon petrattavaa turismia ajatellen.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  3. Asko Mäntymäki sanoo:

    Hyvää tekstiä äijältä ja aiheesta! Kiinassa on potentiaalia, ihmistä ja rahaa niin paljon, että jos sieltä saisi edes pienen osuuden käymään ja rakastumaan Suomeen, niin olisi yrittäjien tulot turvattu. Tästä tulisi ottaa vain kaikkien yrittäjien, kuntien ja kaupunkien koppia ja tajuta tarttua tilaisuuteen. Itse näkisin vahvuuksina Suomella juurikin ulkoulun, luonnon ja liikunnan mahdollisuudet! Kiina on kasvava maa, joka tulee vielä monella tapaa muuttamaan maailman talouden.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!