Ilmainen ämpäri

15.04.15 Esseen kirjoittaja: Removed User
Kirjapisteet: 1
Kirja:
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: Markkinointiviestintä

 

Lähes 500 metrin jono, kun Tokmanni avasi Rovaniemellä (Pohjolan Sanomat 8.5.2014)

Mikään muu ei saa kansaa näin lama-aikaan ja vaalien alla yhtä hyvin liikkeelle kuin kitkerä vaalikahvi ja kauppojen avajaiset. Olen ennenkin todennut ja taas totean: suomalaiset ovat jonottajakansaa, ne tykkää välillä kokoontua sinne missä on muitakin ihmisiä.

 

Tokmanni avasi ovensa, väkeä tulvi sisään – katso kuvat (Alueviesti 30.11.2012)

 

Kauppojen avajaisissa on hohtoa monella tapaa. Kukapa ei haluaisi olla joskus ensimmäinen jossain, kuka ei haluaisi säästää huipputarjouksien avulla ja kuka voisi vastustaa ilmaista värikästä muoviämpäriä. Siis Ä M P Ä R I Ä.

 

Himottaako yllätysämpäri? Näistä kolmesta paikasta niitä saa (Etelä-Suomen Sanomat 4.3.2015)

 

Nyt jos koskaan olemme jännän äärellä. Nuuka suomalainen on perso kaikelle ilmaiselle. Koulusta voi myöhästyä ja töistä ottaa sairaslomaa, kunhan vaan saa jotain ilmaiseksi. Ymmärrän hyvin miksi avajaislahja on juuri ämpäri. Niitä kun tarvitaan aina, ja ne ovat yleensä pitkäikäisiä sekä monikäyttöisiä. Ehkä ihmiset kirjoittavat tulevaisuudessa testamentteihinsa, että Arabian astiat saa perinnöksi Jouko ja kymmenen kappaletta vaivalla ympäri Pirkanmaata ilmaiseksi jonotettua ämpäriä saa Jarmo. Laadukas muoviämpärihän kestää isältä pojalle, näin se sanonta menee.

 

Innokkaimmat jonottivat XXL:n teltoissa Lielehdessa – kaikki saivat ilmaisen ämpärin (Aamulehti 14.4.2015)

 

Tässä kirjoituksessa on mainittu jo neljä mainosta, jotka maksoivat mainostajilleen tuhannen ämpärin verran. Tämän lisäksi tiistain paikallislehden kulttuurisivuille oltaisiin voitu laittaa vaikkapa vain 2X4cm rivi-ilmoitus kaupan avajaisista, niin puoli pitäjää kiertävä jono olisi taattu siltikin. Niin intohimoista ja tarkkaa sakkia muinainen ämpärinmetsästäjäkansa on. Avajaiset ovat vain kerran tapahtuva markkinointirypistys, jolle täytyy saada mediahuomiota. Ja näin sitä saa halvalla. Onnittelut tämän mediahuomion parhaasta hyödyntämisestä menevät Kakkosen kauppiasveljeksille Joensuuhun.

 

Laajimmin näitä ämpärien voimalla eteneviä avajaisia on siis masinoinut tavarataloketju Tokmanni. Vetonaulana ei ole ainoastaan normaalisti 1 € (ja kaupalle 0,5 €) maksava ämpäri, vaan ämpärit ovat toki yllätysämpäreitä, sillä tuhannesta ämpäristä kahteen on piilotettu 50 € lahjakortti. Mainostaja, näin helppoa markkinointi on! Jaetaan tuhat ämpäriä ja pian Hämeenkyrön uudella kaupalla on jonottamassa enemmän ihmisiä kuin koko pitäjästä edes löytyy. Kylällä muistellaan avajaisia vielä ensi vuosikymmenelläkin.

 

Eppu Normaali jakaa ämpäreitä – ”Tuli aika monta kirousta eri puolilta, kun ehdimme ekana” (Aamulehti 13.4.2015)

 

Tervolassa Ämpäripää -tapahtuma on jokakesäinen kohokohta. Joka vuosi Tervolassa kisaillaan ämpärinheiton ja ulvonnan MM-titteleistä. (Tervolan kunnan matkailukalenteri)

 

Haluaisin nähdä ämpäritempauksia lisää muuallakin. Bensa-asemien avajaisissa voitaisiin jakaa ilmaisämpäriin euron litralta kustantavaa menovettä (mikään kansi ei tietenkään sovi ämpäriin) ja näen myös sieluni silmin Tampereen arvotalojen ikääntyneet asukkaat rohmuamassa ämpäriä Stockmannin Hulluilla päivillä.

 

Jonot eivät sovi Apple Watchin luksuskauppoihin (Digitoday 8.4.2015)

 

Osa yrityksistä on kuitenkin alkanut nähdä jonot liiketoimintaa ja etenkin laatumielikuvaa haittaavaksi. Myös Apple näkee nyt verkkokaupan parempana keinona myydä uutuuslaitteitaan, kuin kilometrien jonot ja käsirysyt liikkeidensä edustoilla. Onhan tämä ihan ymmärrettävää. Tokmanni on rehellisen tuulipuvun kauppa ja Apple ei halua jälleenmyyjiensä liikkeisiin kuraa lattialle tuovia asiakkaita.

 

Missähän aukeaa seuraava kauppa, nyt olisi tarvetta hyvälle siivousämpärille.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.9/5 (8 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +1 (from 1 vote)
Ilmainen ämpäri, 4.9 out of 5 based on 8 ratings

Keskustele artikkelista

4 kommenttia to “Ilmainen ämpäri”

  1. Anttoni Lahtinen sanoo:

    Kirjoitat loistavaa pakinaa tekstiä! Tätä on kiva lukea. Mehustelet asialla hyvin – et liikaa- ja sitten aihe etenee mukavasti Applen kommenttiin, etteivät he halua jonoja ovelleen. Mielenkiintoista, nyt päästiin aiheeseen… ja teksti loppuu kesken. Tässä olisi ollut hyvät ainekset jatkaa samalla tyylillä enemmänkin pohdintaa vaikkapa yritysen imagoista ja sen vaikutuksesta. Tätä jäin kaipaamaan.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 1 vote)
  2. Antti Härkönen sanoo:

    Hyvä pointti, tekstihän on oikeastaan vain alustus yrityksen imagonhallintaan. Aihe kiinnostaa kyllä, joten eiköhän se varsinainen esseekin aiheesta ilmesty. Huomasin, että tällainen pakinatyyli sopii itselleni, tällä saan hyvin purettua synkän mieleni patoutumia.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  3. Veera Leppäniemi sanoo:

    Hyvä teksti, näitä lisää! Ja samaa mieltä Anttonin kanssa, että tekstiä olisi vielä voinut jatkaa, mutta hyvä että teet esseen vielä aiheesta. Tsemppiä siivousämpärin metsästykseen, toivottavasti löydät mieleisesi. 🙂

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 1 vote)
  4. Sonja Uotila sanoo:

    Antti, ihan mieletöntä. Pelastit mun helatorstain tällä tekstillä, mikä sai ainakin mut naurahtelemaan itsekseni.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 1 vote)
Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!