Tampere
29 Mar, Friday
8° C

Proakatemian esseepankki

Blogiessee : Henkilöbrändäys – Andrei Koivumäki



Kirjoittanut: Jani Bieck - tiimistä Value.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Jani Bieck

Blogiessee

3.5.2018

 

Henkilöbrändäys – Andrei Koivumäki

 

Andrei Koivumäki on tällä hetkellä yksi menestyneimmistä kiinteistövälittäjistä Suomessa. Hän on kivunnut asemaansa melko lyhyessä ajassa määrätietoisella ja tavoitteellisella työskentelyllä. Hän on tarkoituksella tehnyt itsestään tietynlaisen väripilkun harmaaseen massaan. Ala on kuitenkin kovin kilpailtu ja tästä syystä Andrei näkikin, että hänen on pakko erottautua, jotta hän voi menestyä. Siksi hän alkoi tekemään asioita eri tavalla kuin muut, sekä vihastuttanut, että ihastuttanut. Näistä toimintamalleista seuraavaksi lisää.

 

Brändi

 

Aivan kuten tuotteen tai palvelun, ihmisenkin voi brändätä. Brändihän tarkoittaa alun perin polttomerkkiä, eli tietynlaista jälkeä. Vahvoja tuotebrändejä ovat esimerkiksi Apple, Nike ja Ferrari. Kaikki kuvastavat omalla tavallaan jotakin, jolla he ovat halunneet erottautua massasta. Applesta jokainen tietää, että he valmistavat laadukkaita tietoteknisiä laitteita, Nikeltä tiedät saavasi kestäviä urheiluvaatteita ja Ferrarilla ajaessasi tiedät olevasi ainakin oman elämäsi päällikkö. Nykypäivän kovasti kilpaillussa työelämässä on alettu luomaan myös henkilöbrändejä eli käytännössä jokaisen meistä voi ja kannattaakin jättää oma polttomerkki jälkeensä. Andrein kohdalla tämä polttomerkki on esimerkiksi seuraava: hänen tiedetään olevan kiinteistönvälittäjä, menestynyt, hieman röyhkeäkin, ylpeä, rohkea. Omalla kohdallani näitä tuntomerkkejä ovat esimerkiksi: myyntimies, valokuvaaja, tavoitteellinen, eteenpäin pyrkivä, puhelias.

 

Miksi brändi?

 

Vastaus tulikin jo edellisessä kappaleessa, muttei sitä voi olla painottamatta uudestaan eli brändi on hyvä olla olemassa erottautuaksesi massasta. Vahvan brändin johdosta sinut tunnetaan, sinuun toivottavasti luotetaan ja se kertoo sinun tehneen ainakin jotakin elämässäsi oikein. Jokaisella meistä on jo olemassa brändi, mutta se on sitten vain itsestämme kiinni, että haluammeko me hieman vielä korostaen tuoda tätä brändiä esiin.

 

Kuinka voin saada brändin itselleni?

 

”Aloitin kertomalla, että olen hemmetin kova välittäjä, vaikka olin käytännössä keltanokka.” Tässä suora lainaus Andrein lausunnosta Yrittäjät-lehden haastattelussa. Tarkoitus nyt ei ole oikeasti alkaa huijaamaan ihmisiä, mutta hänen opetuksensa on siis se, että alat tekemään tarkoituksenmukaisesti ja tavoitteellisesti asioita edistääksesi henkilöbrändin vahvistumista. Jos pidät hyvinvoinnista ja haluat olla hyvinvointivaikuttaja, niin ehkä sinun kuuluu silloin myös suunnitellusti julkaista blogeja ja sisältöä aiheesta. Jos taas olet valokuuvaja, niin ehkä sinun kuuluu silloin opiskella kaikki mahdollinen valokuvauksesta, kehittyä ja julkaista sisältöä. Vain tällöin ihmiset todella alkavat nielemään tätä kuvaa siitä minkälainen sinä olet tai ainakin haluat olla. Mitä aidompaa ja helpommin uskottavaa konteksti on, sitä nopeammin brändi kehittyy.

 

Tipsit oman henkilöbrändin vahvistamiseen:

  • löydä se oma juttusi ja usko siihen
  • opiskele aihetta à kehity
  • ala tekemään asioita tavoitteellisesti à sisällöntuotanto, työ, harrastukset
  • ole kärsivällinen à tulos ei aina synny hetkessä
  • mikään ei muutu, jos kukaan ei suutu

 

Lähteet:

 

https://www.yrittajat.fi/uutiset/567506-andrei-koivumaki-teki-itsestaan-brandin-nain-se-onnistui

 

Konsta Linkolan henkilöbrändäys-paja

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close