Tampere
29 Mar, Friday
8° C

Proakatemian esseepankki

Blogiessee: Haasteiden kautta 12H:n glamouriin



Kirjoittanut: Jesse Eskelinen - tiimistä Value.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Pari viikkoa sitten Proakatemian syyslukukausi huipentui tiukkoihin haasteisiin, myyntipäiviin ja Pinkkunäyttöön. Myyntipäivät ovat perinteisesti kaikille tiimeille kova puristus, mutta tästä syksystä tuli erityisen kova ensimmäistä syksyään akatemialla viettäneille pinkkutiimeille, joiden taitoja ja asennetta mitattiin ainoastaan 89 tuntia Myyntipäivien päättymisen jälkeen. Vuorossa oli Pinkkuhaaste, 12 tunnin näyttö, jossa ulkopuolisen yrittäjän antama toimeksianto piti ratkaista 12 (todellisuudessa vain 10) tunnin aikamääreen sisällä.

Omalle tiimilleni Valuelle haasteet tulivat erinomaiseen paikkaan. Ne tarjosivat meille hyvän mittarin, minkä lisäksi myös opimme paljon tiimityöstä, johtamisesta ja tietysti toisistamme. Samaa voisi päätellä myös tuloksista: myyntipäivillä sijoituimme niukasti koko akatemian viimeiseksi, kun taas Pinkkuhaasteessa saldona kahdesta toimeksiannosta oli kaksi kappaletta täysiä vitosen arvosanoja, mikä oli myös kaikista tiimeistä paras tulos.

Mitä sitten tapahtui? Oliko kyse tuurista, vai oliko kolmen päivän valmistautumisajalla oikeasti mahdollista tehdä jotain muutoksia, jotka johtivat tulokseen, joka ainakin ulospäin näytti todella paljon paremmalta?

Ehkä isoimmaksi eroksi näiden tulosten välillä näen tavoitteet: niiden asettamisen, kirkastamisen, sitoutumisen ja toteutumisen. Brossa Oy:n perustaja Kati Rautioin blogikirjoituksen mukaan yhtiä työelämän tiimien suurimmista ongelmista ovat, että tiimin tavoitteet ovat epäselvät, eikä tiimin jäsenillä ole yhteistä käsitystä tehtävästä työstä.

Myyntipäiville Value linjasi pitkän pohdiskelun ja väittelyn jälkeen tavoitteen: ”Tahdomme jäädä mieleen ja jättää jäljen”. Voisi sanoa, että tässä tavoitteessa onnistuttiin hyväntekeväisyystempausten, viuhahdusvideoiden ja muiden varsinaisen toimeksiannon ulkopuolisten seikkojen myötä. Kuitenkin, tulosten julkistuksen jälkeen, ja varsinkin hieman kukin tahoillamme pureskeltuamme, oli suuri osa tiimistä pettynyt ja kallella kypärin. Tavoite oli kuitenkin lopulta jäänyt liian epäselväksi, eikä koko tiimi ollut pystynyt sitoutumaan siihen täysin. Tavoitetta oli myös vaikeaa mitata. Esimerkiksi tiimin yhteinen rahatavoite olisi mahdollistanut jokaisen tiimiläisen henkilökohtaisten tavoitteiden kirkastamisen.

Itse myyntipäivienkin aikana tiimiläisten välillä kyti melko paljon kitkaa. Tiimi jaettiin erilaisiin ryhmiin, joilla oli eri vastuualueet. Ei voida sanoa, että olisimme toimineet toisiamme tukevana kokonaisuutena. Viestintä sakkasi, minkä seurauksena muiden pientiimien tekemiset eivät välittyneet muille, ja niitä kyseenalaistettiin. Se puolestaan nakersi itse kunkin motivaatiota omasta tekemisestä, lähes kaikki kun olivat enemmän tai vähemmän epämukavuusalueellaan. Tässä en kuitenkaan tahdo kaataa lokaa projektipäälliköiden niskaan. Sovimme nimittäin yhteisesti, että annamme heille vallan tehdä päätöksiä ja toimimme kyseenalaistamatta niitä. Tämä kokemus kuitenkin osoitti, ettei toimiminen sokeana hammasrattaana onnistu tiimissä, jossa haaste ja vastuu on jokaisen yhteinen. Haaste oli oikeastaan ensimmäinen yhteinen koettelemus koko tiimillemme, ja sen kyllä huomasi.

Kohti valoa

Pinkkunäyttöön valmistautuminen alkoi projektipäällikköjen osalta jo samana iltana, kun Myyntipäivät päättyivät. Toki meitä auttoi se, että tiesimme suunnilleen haasteiden rakenteen, joten haastepäivän aikataulutus onnistui hyvin jo ennakkoon. Istuimme tiiviit neljä tuntia ringissä purkaen kukin ajatuksiamme Myyntipäivistä. Oikeastaan tässä vaiheessa osalla, mukaan lukien itselläni, oli vielä hyvät tunnelmat menneestä. Puolittain pakotettu peiliin katsominen kuitenkin avasi silmiä ja auttoi matkalla eteenpäin.

Tällä kertaa tavoitteet olivat selkeääkin selkeämpiä: vain täydellinen arvosana kelpaa. Aikaisempi haaste sytytti omalta osaltaan pientä uhmaa ja näyttämisen halua useammassakin yksilössä, joka tarttui pian koko tiimiin.

Myös tällä kertaa tiimi jaettiin, ensin kahtia, ja sitten vielä pienempiin yksiköihin toteuttamaan haastetta. Tällä kertaa kuitenkin esimerkiksi innovoimme kaikki yhdessä, eikä tekemisessä päässyt oikeastaan missään vaiheessa tulemaan kiireen tuntua. Tällöin kaikilla oli selvä käsitys siitä, mitä muut tekevät, ja painoimme kaikki kohti sitä yhteistä, selvää päämäärää.

Haasteissa pääsimme työskentelemään markkinointivideoiden ja toisen, hyvin avoimen casen parissa. Markkinointivideo paisui lopulta somemarkkinointisuunnitelmaksi, ja toiseen haasteeseen vastasimme henkilöbrändiä korottavalla digimarkkinointisuunnitelmalla.

Haasteiden parissa tiimiläiset pääsivät hyödyntämään vahvuuksiaan, ja ainakin osa lisäksi myös oppimaan uutta. Itse työskentelin innovoinnin lisäksi lähinnä videon parissa, mikä on minulle jo muutenkin hyvin tuttua juttua. Tiimissä vallitsi koko päivän hyvä ja positiivinen tekemisen meininki, jonka myötä olin valmis itsekin uhraamaan tällä kertaa haastamismahdollisuuden yhteisten tavoitteiden täyttymisen hyväksi, olivathan myyntipäivätkin haastaneet jo melkoisesti.

Lähde: http://www.brossa.fi/blogi/blogi-menestyvan-tiimin-rakentaminen

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close