Tampere
29 Mar, Friday
9° C

Proakatemian esseepankki

Blogiessee: Erotu verkkokauppaliiketoiminnassa



Kirjoittanut: Jenni Peräinen - tiimistä Value.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Verkkokauppaliiketoiminta on nostamassa suosiotaan, ja yhä useampi yrittäjä joko ryhtyy verkkokauppayrittäjäksi tai ainakin harkitsee sitä osana omaa liiketoimintaansa. Yhä useampi tuote on saatavilla netistä, eikä ostoksen tekemiseen tarvitse juuri hiiren klikkausta enempää vaivaa nähdä. Nykyään valtavan mediaryöpyn, mainostuksen ja tarjonnan takia ihmiset käyttävät entistä vähemmän aikaa yksittäisten sivujen tai artikkeleiden tarkasteluun. Tässä blogitekstissä käyn läpi kahdeksan lähdeartikkelissani mainittua keinoa, jotka herättävät verkkosivustovierailijan huomion.

Lähdeartikkelin kirjoittajan Peep Lajan mukaan aivoissa sijaitsee osa, joka säätelee, mihin huomio kannattaa kohdistaa ja mihin ei. Tätä aivojen osaa kutsutaan nimellä ”Reticular Activating System (RAS)”. Edellä mainittu aivolohkojen osa käsittelee myös: fyysistä tarvetta (kuten nälkä), itse tehtyä päätöstä (kuten BMW:n ostaminen, ja kyseisten autojen näkeminen tämän jälkeen kaikkialla), oman nimen kuulemista, tunteen herättämistä itsessä, kontrastien havainnoimista sekä uusien asioiden kokemista ja havainnointia.

 

  1. Kaikki uutuus kiinnostaa

Artikkelin mukaan aivot suorastaan janoavat uutuuksia, sillä se mikä on uutta ja tiedostamatonta, vaatii aivojen huomion itseensä. Jotta lukija tai verkkosivustovierailija pysyisi mahdollisimman pitkään sivulla, on hänen nähtävilleen tuotava joka sekunti uutta sisältöä. Asian voi esittää monella tavalla, ja esimerkiksi paljon tekstiä sisältävät sivustot eivät herätä kenenkään kiinnostusta, ellei toteutusta ole tehty jollain uudella ja luovalla tavalla. Esimerkiksi sivuston sommitelmalla, väreillä, kontrasteilla, asettelulla, fonteilla sekä kuvilla saa aikaiseksi huomattavasti mielenkiintoa herättävämmän kokonaisuuden. Aivot pyrkivät suodattamaan kaiken ennalta-arvattavan, tutun, itseään toistavan tai yksinkertaisesti vain tylsän sisällön kaikesta mitä eteen tulee.

  1. Kontrastit varastavat katseen

Aivot kiinnittävät luontaisesti huomiota kontrasteihin esimerkiksi ympäristössään, sekä asioihin, jotka olivat kontrastissa edelliseen. Päätöksiä tekevä aivojen osa etsii jatkuvasti selkeitä kontrasteja, jotta se pystyy tekemään selkeitä päätöksiä, ja näin välttämään hämmennystä. Tätä aivotoimintaa voi käyttää hyödyksi siten, että kiinnittää katsojien huomion esittelemään tuotteen avulla saatua kontrastia. Tästä hyvänä esimerkkinä on ennen-jälkeen kuvat vaikkapa jonkun laihdutustuotteen avulla hoikistuneesta ihmisestä. Ennen-jälkeen kuvaparin ei tarvitse olla yleinen painonpudotuskuva, vaan se voi olla esitelty vaikkapa varallisuudesta, konversiokurssista, liikenteestä, kauneudesta, jonkun asian kokoeroista, puhtaudesta, remontoinnista tai oikeastaan mistä vain. Päätösiä tekevä aivojen osa kiinnittää myös huomiota sellaisiin kontrasteihin, kuten ennen/jälkeen, riskialtista/turvallista, kanssa/ilman sekä nopeasti/hitaasti. Parhaana vinkkinä on olla saattamatta katsojan silmille jotain laimeaa ja pitkäveteistä sisältöä. Kun kontrasteja osaa käyttää hyödykseen – esimerkiksi esittelemällä tuotteen lupaamia hyötyjä asiakkaalle kontrastien muodossa – seuraa asiakkaiden kiinnostus perässä.

  1. Herätä tunteita ja kiinnitä huomio

Tunteiden herättämisellä voidaan saavuttaa myös ihmisten huomio. Vanha mainoskeino on herättää ihmisten huomio tunteita herättämällä ihan mihin tahansa suuntaan, ja tämän jälkeen ihmiset eivät ainoastaan kiinnitä huomiota mainokseen, vaan myös muistavat sen jälkikäteen. Ne asiat, joita muistaa viimeisen vuoden ajalta, ovat yleensä niitä asioita, joissa rahakin liikkuu. Tunteet herättävät mielenkiintoa ja huomiota, ja tämän seurauksena syntyy oppimista. Viestiä ja sanomaa voi helposti vahvistaa tunteita herättävillä mainoksilla ja kuvilla.

  1. Sisältö järjestykseen

Sivustolla vierailevan on huomattavasti helpompaa seurata sisältöä sivuilla, jos se on koottu järjestelmällisesti ja loogisessa järjestyksessä. Aivot prosessoivat helpommin asioita yksi kerrallaan, joten viesti menee vierailijallekin paremmin perille, jos sivuston materiaali on kasattu valmiiksi helpoksi kokonaisuudeksi omaksua. Sisältö kannattaa rakentaa aloittaen selkeästä johdantokappaleesta, jossa kerrotaan, mistä tässä kaikessa on kyse (value proposition promise). Tämän jälkeen olisi hyvä tulla rakenneosio (sales copy), jonka jälkeen päätöskappale, jossa kerrotaan yleisölle mitä on tulossa seuraavaksi (call to action). Jos sisältö on yhtään epäselkeää tai epäjohdonmukaista, vierailijat alkavat pikkuhiljaa lähteä sivustolta pois. Ihmiset eivät jaksa kiinnittää huomiota ja keskittyä yhteen asiaan keskimäärin kymmentä minuuttia kauempaa, joten myynnin ja ostopäätöksen pitäisi tapahtua tämän aikarajan sisällä (tai herätä potentiaalisen asiakkaan kiinnostus joka kymmenesminuutti uudelleen lisähuomion saamiseksi).

  1. Relevantti sisältö pitää vierailijat sivustolla pidempään

“There is no such thing as an attention span. There is only the quality of what you are viewing.” Tämä lainaus on Jerry Seinfeldiltä, ja se jatkuu näin: “This whole idea of an attention span is, I think, a misnomer. People have an infinite attention span if you are entertaining them.” Jos sisältö ei ole tarpeeksi mielenkiintoa herättävää tai laadukasta, mikään apukeino ei auta tilannetta. Ihmiset tunnetusti viettävät pidemmän aikaa sellaisen sisällön parissa, joka motivoi tai viihdyttää heitä. Sisällön relevanttius, eli kohderyhmän tarpeet tulee kohdata sen kanssa, mitä tarjotaan, eli tässä tapauksessa sisältö sivustolla. Sivuston viihdyttävyys  ja hauskuus täytyy olla tarpeeksi huomiota herättävällä tasolla, kaikki muu on puolestaan toissijaista. Ihmiset eivät jaksa kiinnostua tylsistä asioista, joten asetutaanpa asiakkaan saappaisiin, ja kysytään ”mitä tällainen sisältö antaa minulle?” kaikkien sivustolla olevien sisältöjen kohdalla.

  1. Ihmiset eivät lue vaan tutkiskelevat

On tutkimuksissa todistettua, etteivät ihmiset sivustoilla vieraillessaan lue kaikkea, vaan he ”skannailevat”. Tarkemmin sanottuna sivuston tutkaileminen tapahtuu F-kirjaimen muotoisesti. Tutkimukset osoittavat, että sivuston tutkiskelu tapahtuu kahden vaakatasolinjaisen reitin mukaan, jotka ovat seurausta yhdestä suoralinjaisesta reitistä sivuston vasemmassa reunassa. Tämän avulla lukija saa kaikkein tärkeimmän irti ilman, että kyseinen teksti täytyy kokonaan lukea.

  1. Selvennä visuaalisin keinoin

Fraasi: “anna minun näyttää sinulle, mitä tällä tarkoitan” on yksi tehokkaimpia tapoja saada idea puskettua läpi samalla kun yrittää selittää jotain. Aivot arvostavat tällaista huomionosoitusta, ja huomiokin kiinnittyy tällaisessa tilanteessa luontaisesti. Ilman konkreettista esimerkkiä hyväkin informaatio saattaa mennä ohitse, vaikka kuinka joku yrittäisi sitä toiselle selittää. Tuotetta tai palvelua arvosteltaessa ihmisten aivot tekevät töitä ymmärtääkseen ja tehdäkseen päätöksiä. Kuvaileminen on tehokas keino demonstroimaan ja antamaan vastauksia niihin kysymyksiin, joita aivot pyytävät. Päätöksiä tekevä aivojen osa huomioi herkemmin visuaalisia kuin sanallisia ärsykkeitä. Tämän takia sisällön tulisi sisältää visuaalista sisältöä, jota on tukemassa sanat, eikä toisin päin.

  1. Sivuston täytyy ladata nopeasti

Sivuston tulee ladata nopeasti, jotta mahdollinen potentiaalinen asiakas ja sivustolla vierailija ei pitkästy odotellessaan sivun aukeamista. Huonoimmassa tilanteessa vierailijalle jää huono tunne kyseisestä sivustosta tai yrityksestä hitaiden tai epätoimivien sivujen takia. Jakob Nielsenin mukaan 0,1 sekuntia antaa välittömän tunteen sivuston aukeamiselle. Yhden sekunnin kestävä sivuston aukeaminen ei vaikuta juurikaan vierailijan kärsivällisyyteen, mutta yli kymmenen sekunnin kestävä aika saa aikaan sen, että vierailijat jättävät sivun välittömästi. Sivuston hidas aukeaminen korreloi Firefoxin mukaan alentuneen konversioasteen kanssa. Amazonin raportoinnin mukaan liikevaihto nousi prosentilla, kun sivuston latausnopeus saavutti 100 millisekunnin rajan. Kaikenkaikkiaan sivustonsa latausnopeus kannattaa tarkistaa tyytyväisempien asiakkaiden, suuremman myynnin ja paremman konversioasteen saavuttamiseksi.

 

Lähteet: https://conversionxl.com/blog/how-to-grab-and-hold-attention/

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close