Tampere
29 Mar, Friday
3° C

Proakatemian esseepankki

Blogiessee: AINIA – Trendikkäästi vuoteen 2019



Kirjoittanut: Karoliina Kovalainen - tiimistä Hurma.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 2 minuuttia.

Kun aloimme viime syksynä suunnittelemaan AINIAn brändiä, oli näkemyksemme siitä suhteellisen selvä: Mahdollisimman yksinkertaista, kaunista ja meidän näköistä.

AINIAn brändiä lähdettiin kehittämään tietysti ajatusten, mutta myös brand design canvaksen pohjalta. Graafisen designin brändin suunnittelussa tärkeää on käytettävien värisävyjen lisäksi miettiä myös eri fontteja, kuvioita ja käytettävät logot loppuun saakka. Kun teimme AINIAn brand design canvasta, päätimme jo alkuvaiheissa, että siinä pitäydymme jatkossa, eikä siitä poiketa.

Keskustelua käytiin fonteista sekä värisävyistä – etenkin siitä, käytämmekö useita eri värejä vai ainoastaan muutaman värin eri sävyjä. Lopulta päädyimme kolmeen perusväriin: valkoinen, kaksi vaaleanpunaisen sävyä ja kolme harmaan sävyä, joista yksi on hiilenharmaa ja toimii mustan värin ”sijaisena”.

Vaaleanpunainen kuuluu osaltaan vuoden 2019 trendiväreihin graafisen suunnittelun alalla. Tänä vuonna kuvituksissa nimittäin komeilee raikkaat pastellin sävyt. Sävytrendien kerrotaankin olevan unenomaisia ja futuristisia.

Dagmarin artikkelissa sävyjen lisäksi 2019 graafisen designin trendeihin kuuluvat myös näyttävät, käsinkirjoitetun omaiset typografiat. Tekstin käytössä esitetäänkin trendiksi luovaa kokeilemista, räätälöityjä ratkaisuja sekä mukailtuja kirjaintyyppejä. AINIAn fonteiksi valikoitui syksyllä yksi yksinkertainen ja pelkistetty fontti sekä yksi käsinkirjoitetun omainen kaunokirjoitusfontti. Voisikin sanoa, että osuimme syksyllä aika tavalla nappiin niin värien kuin fonttienkin osalta, kun nyt peilataan graafisen suunnittelun trendeihin!

Nyt kun olen pohtinut hieman brändisuunnittelumme ydintä, haluan palata syksystä tähän päivään. AINIAn ensimmäiset tuotteet, kolme korttia valmistuivat tammikuussa. Olemme tehneet brändin eteenpäin viemiseksi töitä vaihtelevalla tahdilla. Saimme kortit hitaan alun jälkeen myyntiin ihanaan suomalaisen designin liikkeeseen, Designkolmioon Raisioon. Tuosta intoutuneena ja tietysti jo ennen sitä aloimme suunnittelemaan seuraavaa tuotetta, jonka suunnitelman olisi tarkoitus valmistua tällä viikolla. Luvassa on upea muistikirja, josta tulee toivottavasti hitti! Muistikirja tulee olemaan saman tyylinen kuin ensi vuodelle suunnitteilla oleva kalenterikirja. Tietysti molemmissa tuotteissa toistuu AINIAn värit, lausahdukset ja ylipäänsä kauniin pelkistetty tyyli.

AINIAn tarina on tietysti vielä lapsen kengissä, mutta tuotteiden suunnittelu ja myynti on saanut meidät uskomaan entistä enemmän tuotteidemme vahvuuteen markkinoilla. Suomalaisuus on iso ja tärkeä argumentti graafisen suunnittelun laajalla ja kilpaillulla alalla, vaikkakin kilpailua esiintyy tietenkin huomattavasti myös kotimaan markkinoilla. Enpä olisi Akatemialle saapuessani voinut uskoa, että puolessa välissä opintoja minulla ja rakkaalla ystävälläni voisi olla oma, kasvava brändi!

Julkaistu alunperin osoitteessa:

https://www.linkedin.com/pulse/ainia-trendikk%C3%A4%C3%A4sti-vuoteen-2019-karoliina-kovalainen/?published=t

Lähde:

Graafisen suunnittelun trendit 2019, Dagmar. 31.1.2019. Luettu 25.3.3019.

https://www.dagmar.fi/trendit/graafisen-suunnittelun-trendit-2019/
Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close