Tampere
29 Mar, Friday
7° C

Proakatemian esseepankki

Bloggaaminen on parasta, mitä tehdä julkisella paikalla (ohjeet tähän!)



Kirjoittanut: Nuppu Laaksonen - tiimistä Kajo.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 4 minuuttia.

Sano se someksi on Katleena Kortesuon opas ammattimaisesta someläsnäolosta. Kirja on takakannen mukaan ”välttämätön perusteos kaikille sosiaalista mediaa työssään hyöndyntäville”. Yksityisen henkilön on helppo pyöriä somessa omien mieltymyksiensä mukaan, mutta yrittäjänä on hyvä ottaa huomioon monta muutakin seikkaa. Kirja käsittelee somekanavat, podcastit, webinaarit, videot, kriisiviestinnän ja monta muuta somen osa-aluetta, mutta tässä esseessä keskityn bloggaamiseen, joka on myös Katleenan omien kirjoituksiensa mukaisesti hänen suosikkilajinsa somemaailmassa. Eikä ihmekään: ”Blogi mahdollistaa kaiken saman kuin muukin some, mutta lisäksi se antaa arvokkaan lisän: laajemman sisältötilan, pysyvän Google-näkyvyyden, brändinmukaisen visuaalisen ulkoasun, valtavat ominaisuusvalikoimat sekä laajemman kriisiviestintämahdollisuuden”, kirjoittaa Katleena kuudennen luvun, Bloggaaminen on parasta, mitä voit tehdä julkisella paikalla, alussa.

Bloggauksen perusperiaatteet

  1. Aktiivisuus

Blogin kirjoittaminen on hyvä aikatauluttaa omaan kalenteriin, sillä on hölmöä jos sisältöä ilmestyy ryppäinä, ja pitkät hiljaisuusjaksot saavat usein lukijatkin kaikkoamaan. Tekstien kirjoittamiseen ei tarvitse edes käyttää aikaa tuntikaupalla, ja ylipitkät postaukset kannattaa mielummin jakaa osiin ja julkaista peräkkäisinä päivinä kuin yhtenä pitkänä pötkönä. Tasaiset postausvälit ovat plussaa, sillä lukijoiden on hankala pysyä kartalla vaihtelevasta tahdista. Monesti suosittu blogi rakentuu tiheälle sisällöntuotannolle, joten kaksi kertaa viikossa olisi Katleenan mukaan ihanne.

  1. Ylipureskelun välttäminen

Lukijan on vaikea kommentoida mikäli teema on tekstissä jo loppuunkaluttu. Jos blogiin toivotaan keskustelua, on hyvä jättää lukijalle tilaa kommentoimiselle. Kaiken kertoessa muille ei jää relevanttia lisättävää. Postaus saa olla raakile, ja Katleena kertookin blogin olevan hänelle tapa heijastaa keskeneräisiä ajatuksia. ”Kirjoitan mielessäni olevasta asiasta blogiin, ja keskustelun myötä ajatukseni jalostuu. Kun ajatukseni on ehjempi, kirjoitan sen tekeillä olevaan kirjaan.”

Blogi ei siis ole suoraan ilmoitusväylä, eikä edes kanava lukijan opastukseen, vaan parhaimmillaan väylä vuorovaikutteiseen keskustelemiseen jopa yrittäjään ja asiakkaan (tai asiakaskandidaatin) välillä.

  1. Oman tyylin löytäminen

Tämä ratkaisee sen, kuinka blogi erottuu muista saman aihealueen blogeista. Katleenan mukaan keinoja on käytännössä kaksi: oman aihepiirin rajaaminen ja oman tyylin löytäminen.

”Jos blogisi on kuin lounasravintolan noutopöytä, lukija ei jaksa seurata sitä. Hän ei koskaan tiedä onko tarjolla kalaa vai lihaa, ja onko se paistettua vai keitettyä. Pahimmillaan edes päivän ruokalista ei paljasta, mitä oikeasti on tarjolla: eli syötteesi mukana tulevat otsikkosi eivät kerro postauksen sisältöä”, kirjoittaa Katleena kirjassaan.

Jos aihealue on kuitenkin liian pieni, myös kohderyhmä pysyy auttamatta pienenä. Vaikka löytyisi innokkaita lukijoita, heitä ei välttämättä löydy riittävästi. Ainoastaan julkkikset voivat kirjoittaa ihan mistä tahansa, sen sijaan tämän eliitin ulkopuolelle jäävien on hyvä profiloitua johonkin.

Blogia perustaessa on hyvä miettiä samoja asioita kuin yritystäkin perustettaessa: markkinoinnin analysoinnin lisäksi on hyödyksi löytää vapaa segmentti.

Oman tyylin löytäminen on yksi bloggaamisen perusedellytyksistä, jos todella haluaa blogiaan tunnetuksi. ”Jos blogissa on useita kirjoittajia, tyylien pitää tietenkin erottua toisistaan. On kamalaa lukea kolmen kirjoittajan blogia, jossa vain allekirjoitus paljastaa kirjoittajan. Parempi olisi, että persoonat eroittuisivat: joku saattaa olla ärhäköiden ja tiiviiden tekstien tekijä ja toinen tyyliltään humoristinen ja lavea.”

  1. Kiinnostava sisältö

Kuinka hyvä postaus kirjoitetaan? Otsikko on tärkeä! Se voi olla vaikkapa seuraavia kirjassa esitetyistä esimerkeistä:

Vinkkilista:

  • Kolme keinoa saada blogista luetumpi
  • Näin teen blogista kirjan
  • 15 tapaa mokata palaverissa
  • 10 keinoa tehostaa kirjoittamista

Sinuttelu:

  • Osaatko pyytää anteeksi?
  • Näin huovutat kauniit villalapaset
  • Voititko taas nigerialaissa arpajaisissa

Kysymys:

  • Minne olet juuri nyt matkalla?
  • Mikä on TEDx?
  • Kuinka blogiin saa enemmän lukijoita?
  • Pitäisikö HR-johtomme vaihtaa?

Provokaatio:

  • Asiantuntijalla ei ole taitoa saati tietoa
  • ICT tappaa talossa ja puutarhassa
  • Vain tyhmät lukevat tämän postauksen

Rytmiikka ja alkusoinnut:

  • AMK-opiskelu: lue, näe ja hoe
  • Ei taitoa, ei tolkkua
  • Ekonomin ennätys
  • Jolla, Golla ja suomalainen design

Alkukappale: Blogissa täytyy mennä suoraan asiaan, sillä ihmisillä ei ole aikaa lukea jaarittelua. Ensimmäisenä kappaleena voi toimia jokin seuraavista kirjassa esitetyistä tavoista:

  1. Selkeä mielipide tai väite
  2. Yllättävä kärjistys tai sarkastinen toteamus
  3. Tuore uutinen tai tutkimustieto
  4. Mielenkiintoinen ennuste
  5. Suora lainaus

Näkökulma ja rakenne: ”Opettele erottamaan postauksen aihe ja näkökulma toisistaan. Aihe on ylätason asia, ja se on helppo valita. Sen sijaan näkökulma vaatii aiherajauksen: joudut jättämään jotain pois ja valitsemaan mukaan vain tietyt asiat”, kirjoittaa Katleena.

Loppusolmu: Kerta alkukappaleen on hyvä lähteä suoraan asiasta, on päätöksenkin tarkea olla napakka. Kirjassa esitettyjä lopetuskappaleehdoituksia ovat seuraavat:

  • Yhden virkkeen mittainen kappale, jossa kiteytät pääteesisi vielä kerran:
    • Myyjää ei ole olemassa, jos hänellä ei ole mitään myytävää.
    • Tarvitsemme uuden puolueen, jossa on tuoreita asiantuntijoita, ei valmiiksi vallassa marinoituja poliitikkoja.
  • PS-rakenne, jossa esität viimeisen lisäperusteen tai näkökannan:
    • Hiljattain julkaistussa tutkimuksessa todettiin, että pieni päivittäinen punaviiniannos on hyväksi terveydelle. Siispä salut ja skål.
    • On turha esittää urheilun ystävää, jos ainoa todiste siitä on kuitti maksetusta kanavapaketista.
  • Retorinen kysymys, johon ei tietenkään ole tarkoitus kerätä vastauksia:
    • Missä ihmeessä ovat järjestöaktiivit, kun heitä tarvitaan? Varattuina palavereissa tai kiinnitettyinä työryhmiin?
  • Ylimalkainen muka-aktivoiva ja keinotekoinen kysymys:
    • Oletko törmännyt samaan ilmiöön? Kerro siitä kommenteissa

 

Blogin markkinointi

Jos blogiaan haluaa todella käyttää yritystoiminnassaan hyödyksi, on kirjoituksilleen hyvä löytää lukijoita. Somemaailmassa tämä markkinointi täytyy kuitenkin tehdä laskelmoidusti, ettei epäonnistunut markkinointi saa ihmisiä skippaamaan blogia, kun tarkoituksena olikin lukijavirran lisääminen. Alla lista Sano se someksi kirjassa esitetyistä mahdollisuuksista blogimarkkinointiin.

  1. Vierailupostaukset
    1. Verkostoidu muiden bloggaajien kanssa ja tarjoa mahdollisuutta kirjoittaa omaan blogiisi tai ehdota omaa kirjoitustasi heidän blogiinsa
  2. Hyödynnä printtimaailmaa
    1. Liitä blogisi osoite printtimateriaaleihin: käyntikortteihin ja esitteihin. Jos pidät diaesityksiä, voit liittää blogisi osoitteen myös näihin esityksiin.
  3. Muista muut verkkoprofiilit- ja sivustot
    1. Mikäli ylläpidät muitakin sivustoja, linkitä sivut toisiinsa. Mainitse blogisi yhteystiedoksi myöskin Facebookissa, Twitterissä, Instagramissa, sähköpostin allekirjoituksessa, sekä muissa somesovelluksissa.
  4. Verkostoituminen
    1. Kommentoi muiden postauksia oivaltavasti, jolloin kommentin lukijat voivat päätyä myös sinun blogiisi. Pidä huoli, että tuot kommentillasi lisäarvoa etkä spämmää.
  5. Postausten syöttäminen somessa
    1. Julkaise uudet postaukset Twitterissä, Facebookissa, Instagramissa ja muissa somepalveluissa, joissa sinulla on profiili. ”Muista silti, että kukaan ei seuraa sinua kaikissa sovelluksissa, jos sisältö on joka paikassa samaa.”

Bloggaaminen ei ole ydinfysiikkaa, eikä vaadi pitkään opiskelemista ennen toimeen tarttumista. Oma tyyli löytyy usein kokeilemalla ja muotoutuu tekemisen kautta. Katleenan oma blogi Ei oo totta, on yksi Suomen luetuimmista bisnes- ja viestintäblogeista. Mikäli olet aloittava bloggaaja, ja kaipaat matalemman kynnyksen vertailukohdetta, käy tsekkaamassa meidän hyvinvointiin painottuvaa bloggausmatkaamme osoitteessa www.vaellusjourney.com.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close