Tampere
19 Apr, Friday
-1° C

Proakatemian esseepankki

Alustaliiketoiminta Suomessa suurempaan käyttöön



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on < 1 minuutti.

Digitaaliset alustat ovat olleet nykypäivänä kovaa huutoa. Digitaalisella alustalla tarkoitetaan verkkoalustoja, joissa yritys tarjoaa henkilöille mahdollisuuden tarjota erinäisiä palveluita tai muuta omaisuutta rahaa vastaan. Tällaista liiketoimintaa toteuttaa esimerkiksi suuryritykset Airbnb ja Uber. Airbnb:n kautta henkilöt voivat vuokrata omia asuntojaan, mökkejään tai muita tilojaan. Uberin avulla henkilöt pystyvät toimimaan henkilökohtaisesti ”Uber-kuskeina” tai toimia vain palvelun käyttäjänä. Huuto.net on varmaankin Suomessa yksi tunnetuimmista alustayrityksistä. Alustaan liittyvät tarjoajat pystyvät hankkimaan lisätienestiä, josta alustan omistajayritys ottaa pienen komission, kun taas näiden käyttäjät saavat haluamaansa palvelua tai muuta tarvetta.

Tilastokeskuksen mukaan tällaisten palveluiden käyttö on Suomessa vielä varsin vähäistä, varsinkin niiden henkilöiden keskuudessa, jotka hankkivat suuren osan tulostaan niiden kautta. Viime vuonna 15-74-vuotiaista suomalaisista vain 0,3 % tuottivat vähintään neljäsosan ansioistaan digitaalisen alustan kautta, joka on noin 14 000 henkilöä. Jos tähän porukkaan otetaan päälle vielä henkilöt, jotka saavat vähäistä tuloa, niin nousee tuo prosenttiluku seitsemään, mutta onko sillä väliä liikkuuko muutamia euroja sinne tai tänne?

On mielestäni kummallista, että niinkin vähän ihmisiä eivät hyödynnä enemmän tällaisia palveluita. Suomessa varsinkin, jonka väestö omistaa esimerkiksi asuntoja todella paljon verraten, vaikka muuhun Eurooppaan. Suomessa juuri Airbnb:llä olisi mielestäni enemmän varaa kasvaa suuremmaksi toimijaksi, jonka avulla suomalaiset saisivat paljonkin lisätienestiä.

Mikä digitaalisissa alustoissa sitten oikein mättää, ettei niiden käytöstä ole innostuttu? Onko suomalaisten suuri omistajuusvimma ja ”ei naapurille”-ideologia niin vahva, ettei omaa omaisuutta voida jakaa edes rahaa vastaan? Onko perinteinen www.nettimökki.fi parempi vaihtoehto Airbnb:n tilalle? Eikö Airbnb:n ilosana ole vain kantautunut kaiken kansan korviin? Syitä voi hyvinkin olla monia, mutta toivottavasti Airbnb:tä ja muita sen kaltaisia alustayrityksiä alettaisiin hyödyntämään enemmän. Koen, että Suomessa saisimme monipuolisempaa ja henkilökohtaisempaa palvelua, kun aletaan toimimaan yksityishenkilöiden kanssa keskenään. Tietenkin yritystoimijoille on oma paikkansa esimerkiksi majoitustoiminnassa, mutta tarjonnan skaalaa saataisiin korkeammaksi.

 

Lähde: https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005645375.html (17.4. “Airbnb, Huuto.net, Uber… – 14 000 suomalaista saa osan tienesteistään alustojen kautta”)

Kommentoi