Tampere
19 Apr, Friday
-1° C

Proakatemian esseepankki

ÄLÄ TEE KUTEN ALALLASI ON TAPANA, VAAN KUTEN JOLLAKIN MUULLA ALALLA ON TAPANA



Kirjoittanut: Mona Räsänen - tiimistä Value.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.

KIRJALÄHTEET
KIRJA KIRJAILIJA
Esseen arvioitu lukuaika on 3 minuuttia.

Miten jo kyllästettyihin markkinoihin voi edelleen syntyä menestystarinoita? Ei ainakaan siten, että ainoa kilpailuvaltti on kopioida tämän hetken tekijöitä ja yrittää heidän ohitseen tekemällä asiat paremmin tai kustannustehokkaammin. Tekemällä samoin kuin muut saa tuntea verisimmän kilpailun varmasti nahoissaan. Sinisen meren strategiassa neuvotaan tekemään kilpailusta merkityksetöntä. Kirja on perusteos, jonka jokaisen yrittäjän tulisi jossain vaiheessa taipalettaan lukea.

 

Markkinoita voi hahmottaa punaisiin ja sinisiin meriin. Punaisissa merissä toimialojen rajat on määritetty ja hyväksytty ja kilpailun pelisäännöt ovat tiedossa. Yritykset pyrkivät peittoamaan ja haalimaan itselleen entistä suuremman osuuden kysynnästä. (Kim, Mauborgne, 2015) Monesti sinisiä meriä luodaan laajentamalla jonkin muun, läheisen tai kaukaisemman, alan toimialarajoja omaan liiketoimintaan. Kirjassa tämänkaltaisesta oli esimerkki sirkuksesta, joka yhdisti tanssin ja taiteen sekä teatterin esityksiinsä. Tämä sirkus, Cirque du Soleil lähti erottamaan toimintaansa alan muista sirkuksista selkeästi eroavaksi. Tällä periaatteella i saavuttaa merkittävän kilpailuedun muihin nähden.

 

Sinistä merta käydessä tulee ymmärtää, että tarkoitukena ei ole pelkästään, kuten kirjassa kuvataan, luoda ja korostaa asioita, vaan myös poistaa ja supistaa elementtejä liiketoiminnassa. Ilman poistamista ja supistamista on A) mahdoton keskittyä luomiseen ja korostamiseen, koska yrittää tarjota kaikkea tasaisesti sekä B) olla oikeasti kannattava, koska tulee todennäköisesti tarjoamaan asiakkaille kerta kaikkiaan liian hyvää liian halpaan hintaan. Nelikentän tarkoituksena on toisin sanoen yhdistää differointi ja pienet kustannukset. Jotakin lisätessä on luonnollisesti jostakin luovuttava kilpailukyvyn säilymisen nimissä.

 

Onnistunutta nelikenttää kuvaa kirjan mukaan, jos yrityksen strategiassa ja tekemisessä on selvästi havaittavissa painopiste, erilaisuus ja mieleenpainuva motto. 

  • Painopiste: painopiste tulee näkyä yrityksen strategisessa profiilissa eli arvokäyrässä selvästi (Kim, Mauborgne, 2015). Painopisteitä ei voi sanansamukaisesti olla kovin montaa. Esimerkiksi kirjassa esimerkkinä oleva lentoyhtiö Southwest korosti ystävällistä palvelua, nopeutta ja tiuhaan lähteviä lentoja. Se ei voinut panostaa erikseen aterioihin, odotustilaoihin tai istumapaikan valintaan. Kilpailijoiden investoidessa kaikkiin osa-alueisiin syntyy kalliita liiketoimintamalleja: Southwest pystyy tarjoamaan lentoja autoiluun verrattaviin hintoihin. (Kim, Mauborgne, 2015)
  • Erilaisuus: tekemällä asiat eri tavoin kuin valtaosa alalla tekee, syntyy lopputuloksena erilainen arvokäyrä. Arvokäyrä muodostuu kysymällä
    1. Mitkä toimialalla selviönä pidettävät tekijät tulisi poistaa?
    2. Mitä tekijöitä tulisi supistaa selvästi alan normia vähäisemmiksi?
    3. Mitä tekijöitä tulisi korostaa selvästi enemmän kuin alalla on totuttu?
    4. Mitä sellaisia tekijöitä tulisi luoda, joita alalla ei ole koskaan tarjottu?
    (Kim, Maubirgne, 2015)
  • Mieleenpainuva motto: hyvällä strategialla differoinnin ja kustannusten pienentämisen tuloksena tulisi syntyä selkeä motto. Subwayllä se voisi olla vaikkapa syö nopeasti, mutta fressimmin kuin mäkkärissä. Mikäli keskittyy liian moneen asiaan, mottoa on vaikeaa tai mahdoton muodostaa. Strategian tehokkuutta ja kannattavuutta voi mainiosti arvioida testaamalla, onko strategialla vahva ja totuudenmukainen motto (Kim, Mauborgne, 2015). Moton täytyy olla asiakkaan itsenäisesti mielikuvien kautta muodostettavissa. Siksi paras tapa todennukseen voi olla kysyä asiakkaalta millaisen moton hän sinun liiketoiminnastasi muodostaisi.

 

Sinisen meren strategia on nerokas, sillä se vapauttaa monelta osin kilpailemasta samojen asioiden paremmuudessa oman alan yritysten kesken. Lisäksi strategian tarkoituksena ei ole varastaa asiakkaita suoraan kilpailijoilta, vaan houkutella niitä lisää muilta toimialoilta, eli kasvattamaan kokonaismarkkinaa. Siinä jos jossain on ystävällinen tapa kilpailla, ainakin saman alan sisällä katsottuna! Cirque du Soleilin esimerkissä asiakkaaksi saapui sirkuskävijöiden lisäksi kävijöitä teatterin ja taiteen puolelta. Siispä suinkaan tarkoituksena ei ole pääsääntöisesti varastaa “kaikkia itselle” vaan miettiä mistä voisi houkutella uusia asiakkaita yli toimialarajojen.

 

Seikkailussa yli toimialarajojen kannattaa omassa liiketoiminnassa lähteä miettimään keiden kanssa jakaa samat asiakkaat. Tästä on hyvä esimerkki Mikko Sjögrenin luennoilta tuttu Mc Donalds -esimerkki. Mc Donalds edistää myyntiä yhteistyössä Pixarin kanssa. Työkaluna tässä toimii elokuvatetteri ja Happy meal. Mainonta on mitä hienoimmin strategisesti viilattua, kun sitä tapahtuu ristiin ja asiakkaita ohjataan alennuskupongein vuoroin elokuvateatteriin ja vuoroin  pikaruokalaan. Ei ole sattumaa, että elokuvan alkaessa mainostetaan Mc Donaldsia ja leffalipun esittämällä saa Big Macin eurolla. Happy mealissa on leluina elokuvasta tutut hahmot ja mainos seuraavista sankareista.

 

Valuessa sinistä merta videopuolella on lähdetty jo miettimään videopuolella ainakin erikoistumisen kautta. Koulutusviennin tiimoilta ei olla päästy vielä kuin vasta alkuun, onhan projekti varsin tuore. Voisimmekin Mind me:ssä miettiä jälleen asioita uudelta kantilta sinisen meren strategian kautta ja havaita uusia tapoja luovia eteenpäin liiketoiminnassa.

Kommentoi