Tampere
29 Mar, Friday
8° C

Proakatemian esseepankki

Ainutkertaista markkinointia



Kirjoittanut: Esseepankin arkisto - tiimistä Ei tiimiä.

Esseen tyyppi: / esseepistettä.
Esseen arvioitu lukuaika on < 1 minuutti.

Yritysten on alalla kuin alalla oltava esillä asiakkailleen luodakseen kauas kantoisia asiakkuuksia. Vai kukapa ei haluaisi ylläpitää ja kasvattaa asiakkuuksia? Tehokkaan markkinoinnin keinot ovat monet, mutta oli se mitä tahansa, niin näkyä kyllä täytyy. On sosiaalisen median kanavat, massamarkkinointia ja suoramarkkinointia. Sitten on tällä hetkellä kovassa nousussa oleva kohtaamismarkkinointi. Kohtaamismarkkinoinnilla tarkoitetaan niitä markkinoinnin muotoja, joissa nimensä mukaan ”kohdataan asiakas”. Kohtaamismarkkinoinnin keinoihin kuuluvat muun muassa promootiot ja tapahtumat.

Nykypäivänä, kun suuri osa kaikesta kommunikoinnista tapahtuu verkon välityksellä, kasvokkain tapahtuvaa kohtaamista ei voi olla arvostamatta. Timo Santalainen soveltaa kirjassaan “Strateginen ajattelu” kohtaamismarkkinoinnin ja promootion ajatusta kilpailuetuun: ”Promoottorit ovat yrityksen vaikutusvaltaisin mahdollinen markkinointivoima.” En voi väittää olevani eri mieltä, sillä alalla toimineena kokemukset puhuvat puolestaan. Se on juuri näin.

Ihmisten välinen kohtaaminen on aina ainutkertaista. Hyvä mainos voi pyöriä televisiossa, tai sosiaalisessa mediassa vaikka ärsyyntymiseen saakka, mutta hyvä kohtaaminen on jotain, mikä on kertaluontoista. Kohtaaja antaa kasvot yritykselle siinä ainutkertaisessa hetkessä. Ainutkertaisuuden lisäksi kohtaamismarkkinoinnin vahvuuksia ovat sen henkilökohtaisuus ja moniaistillisuus. Tilanne voi olla samaan aikaan nähtävissä, kuultavissa, tunnettavissa, haistettavissa ja maistettavissa. Moniaistillisuus antaa rajattomat mahdollisuudet vaikuttaa kävijän kokemukseen. Mitä enemmän meillä on aisteja käytössämme, sitä enemmän vaikutumme.

Kohtaamismarkkinointi on järjestettyjen tapahtumien lisäksi arkipäiväistä kohtaamista. Itse omassa työssäni pidän aina mielessäni, että toimiessani kohtaamismarkkinoijana, promoottorina, edustan asiakasyritystä omalla ulosannillani, sanavalinnoillani ja vaatetuksellani. Se on luottamustehtävä, joka hoidetaan joka kerta täydellä osaamisella.

Kommentoi

Add Comment
Loading...

Cancel
Viewing Highlight
Loading...
Highlight
Close