6 tapaa saada ihmiset pitämään sinusta

08.11.18 Esseen kirjoittaja: Jaakko Koljonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: How to Win Friends and Influence People
Kirjan kirjoittaja: Dale Carnegie
Kategoriat: Myynti, asiakkuudet ja verkostot

Dale Carnegien kirjassa, How to win friends and influence people, hän puhuu tavoista käsitellä ihmisiä, saada ihmiset pitämään sinusta, saada ihmiset ajattelemaa niin kuin sinä ja kuinka olla johtaja. Tämä aikansa klassikko on teos voi opettaa jokaiselle jotain. Suosittelen kirjaa lämpimästi aivan jokaiselle. Sen tarjoamat esimerkit ja ohjeet ovat mielestäni todella hyvin esitettyjä ja niitä voi helposti yhdistää jokapäiväiseen tekemiseen. Tässä esseessä keskityn Carnegien antamiin kuuteen tapaan saada ihmiset pitämään sinusta.

 

Carnegie kertoo kirjassaan, että suuri vaikutus hänen menestykseensä oli se, että hän osasi saada ihmiset pitämään hänestä. Hänen luontainen kykynsä luoda kestäviä ihmissuhteita sekä työelämässä, että yksityiselämässä oli hänelle suuri apu matkalla menestykseen. On tärkeää luoda kestäviä ihmissuhteita työuralla sekä yksityiselämässä. On myös vaikeampaa kieltäytyä ystävälliselle, saatika sitten ystävälle. Paljon helpompaa kuin vieraalle ja jopa törkeälle henkilölle. Carnegie luettelee kirjassaan kuusi keinoa tai tapaa saada ihmiset pitämään sinusta.

 

Ensimmäinen keino on välttää väittelyitä. Väittelyn lopputulos on harvoin toivottu. Väittelyn jälkeen usein toiselle jää olo, kuinka hänet on lytätty ja kuinka hänen ideoitaan ja ajatuksiaan ei arvosteta tarpeeksi. Usein ”häviävälle” osapuolelle tulee myös entistä varmempi olo siitä, kuinka hän on oikeasti oikeassa ja kuinka toinen ei vain ymmärrä sitä. Väittelyn alkaessa väittelijät eivät näe toisen ehdotuksen tai ajatuksen hyviä puolia, tai paremmuutta, sillä heidän huomionsa ja energiansa menee oman ideologiansa puolustamiseen. Väittelyn sijaan Carnegie neuvoo, että toimittaisiin seuraavalla tavalla, kun kohdataan erimielisyyttä:

  1. Ole iloinen, että toinen kertoo oman mielipiteensä. Se voi auttaa tilannetta eteenpäin.
  2. Rauhoitu ja tarkastele miten reagoit, kun toinen lähestyy sinua idealla tai palautteella.
  3. Varmista että olet vastaanottava, etkä ole negatiivinen. Älä kommunikoi kiihtyneenä.
  4. Kuuntele ensin kaikki mitä toisella on sanottavaa. Älä pistä vastaan tai keskeytä.
  5. Etsi yhtymäkohtia sinun ja toisen ideoista. Ota ne ensin puheeksi.
  6. Etsi kohtia, joissa sinun ideassasi olisi oikeasti parannettavaa. Tuo ne esille.
  7. Lupaa pohtia toisen näkökulmaa ja ajatuksia. Kiitä toista mielenkiinnosta asiaasi kohtaan.
  8. Älkää tehkö päätöksiä siinä hetkessä. Sopikaa aika, jolloin voitte keskustella uudestaan asiasta. Siihen mennessä kummatkin ovat pohtineet asiaa uudelleen, ja voitte käydä keskustelun uudestaan viisaampina.

 

Toinen neuvo Carnegielta on, että toisen ideoiden lyttäämistä tulisi välttää. Älä sano toiselle suoraan, että hän on väärässä. Jos sanot toiselle, että hän on väärässä, toiselle voi tulla alemmuuden olo, ikään kuin pyrkisit todistamaan paremmuutesi hänelle. Jos sinun tulee muuttaa toisen käyttäytymistä tai ajattelua, tee se silkkihansikkain. Kunnioita toista. Hymyile ja ole kohtelias. Toisen ajattelun muuttamiseen on ohjeita kirjassa, mutta en keskity niihin nyt tässä esseessä.

 

Kolmas neuvo on pieni, mutta todella merkityksellinen asia. Toisen nimen muistaminen on todella tehokas keino saada toinen tuntemaan olonsa tärkeäksi. Toisen nimen muistaminen ei vaadi sinulta paljoa, mutta se antaa paljon takaisin. Mieti, jos joku tärkeä henkilö muistaa juuri sinun nimesi, tulee sinulle tärkeä ja hyvä olo. Samalla suhteeni nimesi muistaneeseen henkilöön lähenee.

 

Neljännessä esimerkissä Carnegie kertoo tarinan, kuinka illalliskutsuilla hän kuunteli monta tuntia kasvitieteilijän tarinoita erilaisista kasveista. Carnegie kuunteli ja kuunteli, ja kutsujen jälkeen kasvitieteilijä sanoi Carnegien olleen todella mielenkiintoinen keskustelukumppani. Todellisuudessa Carnegie oli vain kuunnellut, eikä ollut antanut keskusteluun muuta kuin herkeämättömän kuuntelupanoksensa. Carnegie oli ollut todellakin vain kiinnostunut siitä, mitä kasvitieteilijällä oli sanottavaa. Ihmiset todellakin tykkäävät puhua itsestään, ja moni haluaa todellisuudessa paljon mielummin keskustelukumppaniksi kuuntelijan, ei toista puhujaa. Tämä neuvo perustuu tähän ilmiöön ja ihmisen haluihin tulla kuulluksi.

 

Viides neuvo on keskustella asioista, joista keskustelukumppanisi on kiinnostunut. Jos mahdollista, mieti etukäteen mistä voisit keskustella toisen kanssa jo ennen, kun tapaat hänet. Näin teki muuan Theodore Roosevelt. Hän opiskeli alaa tai aihetta, josta hän tiesi tulevan keskustelukumppanin olevan kiinnostunut. Keskustelun alkaessa, hän osasi puhua sujuvasti, tai ennemmin tiesi kysellä paremmin asiasta, joka oli toisesta kiinnostava. Voit ilman muuta myös kysyä suoraan mistä toinen on kiinnostunut, ja lähteä luomaan keskustelua ja siten luottamusta sitä kautta. Kirjassa kerrotaan myös esimerkki siitä, kuinka työntekijä halusi pyytää pomoltansa rahaa poikansa partioretkeä varten. Hän oli kuullut pomollansa olevan miljoonan dollarin shekki. Työntekijä meni pomonsa puheille ja kertoi haluavansa nähdä kyseisen shekin. He puhuivat pidemmän aikaa shekin tarinasta. Lopulta pomo kysyi miksi työntekijä halusi tulla hänen puheilleen. Työntekijän kerrottua todellisen agendansa, maksoi yrityspomo retken ilomielin.

 

Kuudes neuvo on yrittää saada toinen tuntemaan olonsa tärkeäksi. Kaikki edelliset neuvot kulminoituvat tähän viimeiseen neuvoon. Kaikki muut neuvot pyrkivät loppujen lopuksi saamaan toiselle tärkeän olon. Pyri löytämään jotain kehuttavaa toisesta. Jostain henkilöistä on helppo keksiä monta kehuttavaa asiaa, toisista taas on vaikeaa löytää yhtäkään. Pyri kuitenkin tähän. Jokaisesta löytyy varmasti jotain, jota ihailet. Pieni kehu voi piristää valtaisasti toisen kanssaihmisen päivää.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!