Pitäisikö skaalata?

15.05.19 Esseen kirjoittaja: Inga Keski-Heikkilä
Kirjapisteet: 2
Kirja: Useita
Kirjan kirjoittaja: Useita
Kategoriat: Luovat tuotteet ja liiketoimintamallit, Oppiva organisaatio

Proakatemia opettaa koko ajan uusia liiketoiminnan sanoja, joihin on mielenkiintoista perehtyä ja lähteä sitä kautta miettimään meidän liiketoimintaa. Viimeisen kuukauden aikana olemme puhuneet skaalautumisesta ja lähdin siksi ottamaan asiasta enemmän selvää ja peilata tekstejä Mielan tekemiseen, sekä samalla miettien miten meidän kannattaisi edetä, jotta voisimme jonain päivänä elättää itsemme täysin omalla työllä. Skaalautumisella tarkoitetaan liiketoiminnan nopeaa kasvua, uusia aluevaltauksia, henkilöstön lisäämistä sekä tietysti liikevaihdon tavallisesta poikkeavaa kasvua muutamassa vuodessa.

 

Miten voimme kasvaa?

 

Nyt olemme pian vuoden katsoneet miten nykyinen liiketoimintamme kannattaa ja kannattaahan se, mutta ei niin paljoa, että neljä ihmistä elättää tällä itsensä, ainakaan vielä. Kasvumme on ollut tasaisen nousujohteista, mutta jos vuoden kuluttua haluamme nostaa itsellemme kunnon palkkaa tehdystä työstä, on keksittävä jotain lisää. Koska meillä on asiakkaina kuluttajia sekä yrityksiä, niin olen miettinyt, voisimmeko tuottaa lisäarvoa luomalla lisäpalveluita yrityksille. Meillä on todella paljon hyviä kontakteja upeisiin yrityksiin, joissa näen hurjan kasvupotentiaalin. Voisiko meistä olla vielä enemmän apua suomalaisille design brändeille? Voisiko meistä olla apua levittämään brändien tietoisuutta ympäri Suomen? Entä koko maailman? Intuitioni sanoo kyllä, mutta ihan aluksi meidän tulee olla yhteydessä brändeihin ja kysyä mitkä asiat ovat haasteita ja mitä he tekisivät, jos olisi enemmän resursseja? Voisimmeko me sitten olla se toivottu resurssi?

Olen myös miettinyt omaa rooliani Mielassa, sillä tällä hetkellä olen se, joka tekee vähän kaikkea. Löysin itselleni netin syövereistä täydellisen tittelin nimeltä Tuotepäällikkö. En vain pidä päällikkö -sanasta, joten vaihdan sen Tuoteihmiseksi. Tuoteihminen tarkastelee yrityksen toimintaa nimenomaan tuotenäkökulmasta ja tuotteen arvon kautta. Tehtävänä on etsiä käyttäjän tarpeet sekä liiketoiminnalliset tarpeet ja etsiä niiden välille tasapaino. Tuotepäällikön tärkeimmät tehtävät ovat verkostoituminen, asiakkaan ja markkinoiden ymmärtäminen, ison kuvan näkeminen ja päätösten tekeminen tuottoprosentin maksimoiminen mielessä pitäen. Kuulostaa todella haasteelliselta, mutta niin mielenkiintoiselta, että olisin valmis ottamaan haasteen vastaan. Emme kuitenkaan pysty kasvamaan liiketoimintaamme ilman yhteen puhaltavaa ydintiimiä, joten meidän on luotava todella selkeät toimintaperiaatteet ja vahvistaa kulttuuria, jotta saamme tukevan kivijalan rakennettua kasvulle.

 

Miten valmistautua kasvuun?

 

Olen lukenut yritystarinoita, jotka kasvavat tasaisesti koko ajan ja suunnitelmallisesti. Jos me päätämme ja löydämme tiiminä nopean kasvutavan, meidän on ehdottomasti kokeiltava sitä. Koska jos ei nyt, niin ei sitten koskaan! Jos päätämme, meidän tulee myös luoda strategia siihen, miten pysymme kasvun tahdissa ja mitä skenaarioita eteemme voikaan tulla? Koska vauhti tulee tietysti olemaan kovaa, pitää myös miettiä miten edetä. Ensinnäkin kommunikaation taso on oltava erityisen hyvää. Mitään ei saada olettaa, ja kun palkkaamme työntekijöitä, perehdyttämisen on tapahduttava aina samalla tavalla. Aloitinkin tänään jo koostamaan, kuinka perehdytetään kassan käyttöön uusi ihminen. Meidän tulee miettiä ja katsoa taakse päin, kuinka olemme asiat hoitaneet. Mitä uuden ihmisen tulee tietää? Todennäköisesti ne ovat juuri niitä asioita, joita me pidämme itsestään selvyytenä. Meidän tulee luoda selkeät kommunikaatiokäytännöt, joiden tarkoituksena on ohjata henkilöstöä menemään samaan suuntaan, kuin m itä me päissämme olemme ajatelleet.

Meidän tulee myös kehittyä johtajina. Meidän on opeteltava suunnittelemaan paremmin ja ennen kaikkea meidän pitää oppia delegoimaan asioita ja luottaa tuleviin työntekijöihin. Mietin myös, millaisia työntekijöitä tulevaisuudessa tarvitsemme? Tarvitseeko hänen olla kiinnostunut suomalaisesta ja eettisestä muodista? Ehkä ei, koska me olemme. Tärkeintä on, että hän ymmärtää yrityksemme arvot, haluaa edistää niitä ja kehittää yrityksen toimintaa. Myös muutosketteryys olisi äärimmäisen upea taito työntekijällä. Me voisimme tarjota vastuuta ja sellaista työtä, jossa pääsisi etenemään ja kehittymään.

 

Voi että miten mahtavaa olisikaan, jos vuoden sisällä voisimme kokea rekrytointiprosessin ja tiimimme kasvaisi ulkopuolisilla henkilöillä! Se kuitenkin edellyttää ihan ensimmäisenä sitä, että meidän on löydettävä ratkaisemisen arvoinen ongelma, joka on tärkeä, yleinen tai jopa turhauttava, koska resurssit eivät riitä, mutta kuitenkin sellainen, josta asiakas on valmis maksamaan. Siinäpä pähkinä purtavaksi, mutta päätin jo, että tämä pureskellaan kunnolla.

Lähteet

J. Harju. 2018. Liiketoiminnan skaalaaminen: Painajainen, unelma vai arjen todellisuutta? Luettu 15.5.2019 https://woolman.fi/blogs/blogi/liiketoiminnan-skaalaaminen-painajainen-unelma-vai-arjen-todellisuutta

J. Lammi. 2018. 5 tärkeää HR-vinkkiä startupin menestyksekkääseen skaalaamiseen. Luettu 15.5.2019 https://www.wiseconsulting.fi/inspiraatio/5-tarkeaa-hr-vinkkia-startupin-menestyksekkaaseen-skaalaamiseen/

M. Piirainen ja M. Viikari. 2015. Kymmenen askelta ketterään palvelukehitykseen. Luettu 15.5.2019 https://www.talouselama.fi/kumppaniblogit/futuricen-blogi/kymmenen-askelta-ketteraan-palvelukehitykseen/45eae67e-9738-3fb8-b6dc-0dbc19b3500b

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
Tagit:

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!