Rynnimällä läpi vai kiva myyjä — Blogiessee

03.08.18 Esseen kirjoittaja: Jenni Ahola
Kirjapisteet:
Kirja:
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: Myynti, asiakkuudet ja verkostot

Olen tehnyt asiakaspalvelutyötä jo yli kymmenen vuotta joten ajatuksia myynnistä on tullut pyöriteltyä todella paljon. Kuitenkin aina minua on häirinnyt fiilis asiakkaan huijaamisesta ja myyntikoulutukset jotka yrittävät tarjota paljon niksejä jolla asiakkaan saa koukkuun. Ehkä tässä vaikuttaa historiani kampaajana, jossa oman osaamisen myynti tapahtui asiakkaan haasteita ratkomalla ja ainoa vaihtoehto minulla oli ehdottaa ratkaisua jonka osasin parhaiten, tai sellaista mitä en ollut kokeillut, mutta työkaverini oli ja oli toiminut. Sillä työssäni huomasin nopeasti, että vaikka kuinka olisin halunnut värjätä asiakkaan hiukset punaiseksi, ei siitä ollut paljon hyvötyä jos asiakas toivoi pitkiä vaaleita hiuksia. Kyse on kuitenkin asiakkaan ulkonäöstä ja persoonasta, enhän minä voi mennä sitä sorkkimaan omin päin.

Uskon, että tämä ajatusmaailma on auttanut minua myös yritysmaailmassa ihmisten kanssa myyntitilanteissa työskennellessä. Asiaks on edelleen ihminen vaikka kyseessä ei olisikaan asiakkaan ulkonäkö. Mutta pelissä on aivan samalla lailla asiakkaan mieli. Asiakas tarvitsee todennäköisesti jotai ja sen tarpeen täyttyessä asiakkaasta tulee onnellinen. Siksi olen hyvin ratkaisukeskeinen myyjä ja kaihdan kaiken mailman konsteja, ellen usko aidosti, että asia auttaa. Mutta silloinkin sydäntä kalvaa — teinköhän oikein. Kuitenkin vuosien kokemus on tuonut pelisilmää ja varmuutta siitä milloin painottaa asioita, sillä takaisin tuleva tyytyväinen asiakas, se on palkinto suurin. Sillä minä haluan olle se kiva myyjä.

Markus Peräkylä kirjoitti hyvän kirjotuksen siitä, pusketaanko kauppa väkisin läpi piittaamatta asiakkaan tarpeista, vai nostetaanko asiakas sen sijaan keskiöön. Alun sanomani myötä voin kompata Markusta ehdottomasti, että nostetaan asiakas jalustalle. Myynnin luonne on muuttumassa, ja samalla ku ihmiset pohtivat valintojaan meillä on aikaa ja varaa antaa joidenkin asiakkaiden mennä, sillä silloin he eivät olleet ns. oikeita asiakkaita. Ihmisiä on paljon ja mieltymyksiä on mahdollisesti vielä enemmä, joten on absurbi ajatus, että saisimme tarjottua jokaiselle asiakkaalle jotain. Mutta nostamalla asiakas keskiöön ja yrittämällä tarjota juuri tälle asiakkaalle parasta ratkaisua niillä mitä meillä on käytettävissä, ei vain tee asiakasta onnelliseksi, mutta se luo myös luottamusta. Ja mikä parasta, mikäli asiakas on kokenut, että häntä on autettu, hän todennäköisesti tulee takaisin. Miksi hän lähtisi etsimään mahdollista apua muualta. Ihmisen rakastaa myös helppoutta ja mikäli siellä on mahdollisuus, että apu löytyisikin ensi kerralla hyvän asiakaspalvelun lisäksi. He kyllä palaavat. Uskonkin siis, että asiakkaan nostaminen keskiöön ja kärsivällisyys oikeiden asiakkaiden löytämiseen yhdistettynä onnistuneeseen osaamisesi esille tuontiin on salaisuus hyvään myyntiin ja tuloksiin.

Uskon, että hyvältä asiakaspalvelijalta tullaan todennäköisesti tulevaisuudessa vaatimaan ongelman ratkaisukykyä ja aitoa halua välittää. Kyvyllä ratkaista haasteita ei todennäköisesti ole edes niin suurta merkitystä, vaan ihmisille heijastuva aito välitys koskettaa asiakkaita.

 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
Tagit: , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!